Strategienota's

Een strategienota omschrijft en verdedigt de gezamenlijke visie en prioriteiten rond een thema, een sector of een benadering van de Belgische ontwikkelingssamenwerking. Ze is opgesteld door de Directie DGD die de federale ontwikkelingspolitiek uitwerkt.

 
Communicatie

Waarom een communicatiestrategie? Communiceren over het beleid is een taak van elke overheid. DGD is de belangrijkste administratie in België voor de Belgische ontwikkelingssamenwerking (BOS) en speelt een centrale rol op beleidsvlak en in de besteding van de middelen. Zoals elke overheid heeft DGD de plicht de burger hierover te informeren. De middelen zijn immers niet onaanzienlijk: in 2010 werd 2,2 miljard euro door de Belgische overheid aan ontwikkelingshulp besteed, waarvan 1,3 miljard euro beheerd door DGD.

 
Digital for Development (D4D)

Deze nota bevat het strategisch beleid inzake ‘Digital for Development’ (D4D - Digitalisering voor Ontwikkeling) voor de Belgische Ontwikkelingssamenwerking. Het beschrijft de visie en de strategische prioriteiten van het beleid, hoe die uitgevoerd kunnen worden, welke partnerschappen aangegaan of versterkt moeten worden, en hoe het beleid strategisch beheerd zal worden. Het maakt deel uit van de globale benadering van het Belgische ontwikkelingsbeleid en moet gerealiseerd worden door samenwerking tussen de verschillende lokale, Belgische en internationale ontwikkelingsactoren.

 
Fragiele situaties

Deze strategienota over fragiele situaties verstrekt nadere toelichting over dit begrip en reikt de actoren van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking instrumenten aan voor een passende en specifieke benadering, die “fragiliteitsbenadering” wordt genoemd.

 
Gender

De Belgische Ontwikkelingssamenwerking bevordert de gelijkheid tussen mannen en vrouwen en ziet de gendergelijkheid als een vast onderdeel van haar dagelijks werk. Daarom draagt ze bij tot de realisatie van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's) ten voordele van de mannen én de vrouwen.
Deze strategienota zet de prioritaire krachtlijnen uit voor de interventies van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking in het domein gendergelijkheid.

 
Gezondheidszorg

Een brede en multisectorale benadering van duurzame ontwikkeling, met gezondheid als een cruciale factor, staat centraal in het beleid van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking. Gezondheid is een toestand van volkomen welzijn, zowel lichamelijk als psychisch en sociaal. Het is niet enkel de afwezigheid van ziekte of gebrek (WHO, 1946). Toegang tot kwaliteitsvolle gezondheidszorg is daarbij een onvervreemdbaar recht en een essentieel element in de strijd tegen de armoede en de ongelijkheid. De verbetering van de seksuele en reproductieve gezondheid en rechten is een integraal onderdeel van het Belgische ontwikkelingssamenwerkingsbeleid

 
Humanitaire hulp

Deze nota zet de Belgische strategie voor humanitaire hulp voor de volgende jaren uiteen. De nota werd opgesteld met inachtneming van de humanitaire beginselen van menselijkheid, onpartijdigheid, neutraliteit en onafhankelijkheid. De strategie schetst op welke wijze België zijn steentje wil bijdragen tot de internationale humanitaire respons op de vele natuurrampen en conflicten die almaar complexer worden. Bovendien is het de bedoeling de doeltreffendheid van de Belgische humanitaire hulp te verbeteren.

 
Kinderrechten

De basis voor deze thematische beleidsnota was de analyse van het IVRK (‘Internationaal Verdrag betreffende de Rechten van het Kind’ in 1989 goedgekeurd door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties) en de lessen getrokken uit de ervaring op het terrein, zowel betreffende de bilaterale directe samenwerking in de vijf concentratiesectoren, als de bilaterale indirecte samenwerking met de andere actoren van de Belgische ontwikkelingssamenwerking. Door enerzijds het IVRK te analyseren en anderzijds lessen te trekken uit de praktijkervaring van vele actoren, tracht deze nota meer rekening te houden met de kinderrechten in de identificatie, de uitvoering en het opvolgen van de coöperatieactiviteiten.

 
Landbouw en voedselzekerheid

Deze strategienota is toegespitst op de strategische krachtlijnen van de Belgische samenwerking op het gebied van landbouw en voedselzekerheid.
België heeft tot doel de voedselzekerheid te verbeteren en een bijdrage te leveren tot duurzame economische groei die waardig werk creëert in rurale gebieden.

 
Leefmilieu

De milieuproblematiek is sterk verweven met de agenda voor ontwikkeling. Een gezonde leefomgeving vormt de basis voor het welzijn en het welbevinden van de mens. De uitdagingen voor deze strategienota: het aftasten van thematische en geografische aandachtspunten en gevoeligheden, het correct inschatten van institutionele omstandigheden, capaciteiten en beleidsverschillen in de partnerlanden, de tijd die nodig is om tot een consensus te komen tussen de verschillende milieuactoren, zeker als het gaat over Belgische prioriteiten, en de noodzaak van beleidscoherentie voor ontwikkeling door het afwegen van bestaande prioriteiten in andere, reeds bestaande Belgische strategienota’s, instellingen en beleidsdomeinen.

 
Middeninkomen landen -
Middle Income Countries (MICs)

Vele donoren, ook België en de Europese Unie, stellen zich deze vragen: hebben Middeninkomen landen (Middle Income Countries of MICs) andere ontwikkelingsnoden en -mogelijkheden dan Laaginkomenlanden (Low Income Countries of LICs)? Hoe kan een donor een toegevoegde waarde betekenen voor het ontwikkelingsproces van MICs? Deze nota wil een antwoord bieden op die vragen.

 
Multilaterale samenwerking

Deze nota schetst een gedetailleerd beeld van het beleid dat België voert op het gebied van multilaterale ontwikkelingssamenwerking. De multilaterale hulp wordt verstrekt via de Verenigde Naties, de Europese Unie en de internationale financiële instellingen en is de laatste jaren alsmaar toegenomen. Een belangrijk deel van het budget van ontwikkelingssamenwerking wordt besteed aan multilaterale hulp.

 
Onderwijs

In deze nota worden de visie, de leidende principes en de prioriteiten van de Directie-Generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp (DGD) voor de onderwijssector voorgesteld. Om de hulp niet teveel te spreiden en ommaximale resultaten te kunnen behalen, zijn de inspanningen van DGD oegespitst op twee subsectoren van het onderwijs, te weten het basisonderwijs en het technisch en beroepsonderwijs. Deze keuze is ingegeven door de vaststelling dat deze twee subsectoren een belangrijke hefboom zijn voor het bevorderen van gelijke kansen en het bestrijden van armoede.

 
Ontwikkelingseducatie

Ontwikkelingseducatie is een onontbeerlijk instrument van de ontwikkelingssamenwerking, net zoals de interventies in het Zuiden: het stimuleert immers een kritische meningsvorming en wil een verandering van waarden, attitudes en gedrag teweegbrengen, alsook de actieve uitoefening van rechten en plichten op lokaal en globaal niveau aanmoedigen. Ontwikkelingseducatie kan een rol spelen bij de betrokkenheid van de bevolking bij de ontwikkelingsproblematiek, de Noord-Zuidsolidariteit en het ontwikkelingsbeleid en draagt zo bij tot een meer rechtvaardige en solidaire wereld.

 
Ontwikkelingsresultaten

Deze nota beschrijft een globaal kader voor het gebruik van informatie over ontwikkelingsresultaten. De nota vertrekt van de visie dat alle betrokken actoren willen weten wat werkt en wat niet zodat de gewenste ontwikkelingsresultaten bereikt worden met de toekomstige uitgaven. De DGD engageert zich om samen met de actoren van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking rekenschap af te leggen over behaalde resultaten en hier transparant over te communiceren.

 
Steun aan de privésector

Deze nota bepaalt de algemene strategie van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking op het vlak van steun aan de privésector in ontwikkelingslanden met het oog op de verwezenlijking van een duurzame, menselijke ontwikkeling. Voor de Belgische Ontwikkelingssamenwerking komt het er nu op aan om haar strategie ter ondersteuning van de privésector in ontwikkelingslanden in termen van doelstellingen, instrumenten en programma’s te verduidelijken en te specifiëren, maar ook in termen van basisprincipes die gerespecteerd en bevorderd moeten worden.

 
Bekijk ook het archief.