Reisadvies Marokko

kaart Marokko
Datum: 08 april 2014
Geldig op 18 april 2014

Laatste update

Waakzaamheid is geboden. Het wordt sterk aanbevolen de hieronder vermelde adviezen op te volgen en de veiligheidsmaatregelen te eerbiedigen.

Algemene veiligheid

Algemene veiligheid

Algemene informatie

In april 2011 vielen bij een bomaanslag op het Jamaa El Efna-plein in Marrakech 17 doden, het merendeel buitenlandse toeristen. Vier personen werden gearresteerd, en de dader van de aanslag werd ter dood veroordeeld (maar niet geëxecuteerd). De waakzaamheid in Marokko voor terreur-aanslagen werd verhoogd.

In de loop van 2011 vonden talrijke betogingen in verschillende Marokkaanse steden, in het kader van de zogenaamde 20-Februari-Beweging plaats. Doorgaans verliepen deze betogingen rustig en gedisciplineerd, in sommige gevallen kwam het echter tot confrontaties tussen betogers enerzijds en ordediensten of tegenbetogers anderzijds. In 2012 worden betogingen vooral door  religieuze extremisten gehouden.Tenslotte, gezien het fenomeen van hooliganisme zijn ook voetbalmatchen niet zonder risico.

Europese bezoekers, zowel in groep als alleen, zijn doorgans welkom in Marokko. Demonstraties of individuele vijandige houdingen zijn echter niet helemaal uit te sluiten.

Belgische toeristen worden sterk aangeraden zich discreet op te stellen en eventuele betogingen en ongebruikelijke samenscholingen te vermijden, in het bijzonder in de buurt van moskeeën (vooral op vrijdag) en van universiteiten en voetbalstadions. Reizigers worden eveneens aangeraden zich te onthouden van discussies over politieke thema’s.

Belgen die naar Marokko afreizen, worden aangeraden de actualiteit op te volgen voorafgaand aan en tijdens hun verblijf, beducht te blijven voor alle ontwikkelingen die de openbare orde zouden kunnen verstoren, en de instructies van de lokale veiligheidsautoriteiten strikt na te leven.

Terreurdreiging

De voorbije tien jaar vonden enkele ernstige terreur-aanslagen plaats in Marokko. In mei 2003 vielen daarbij in Casablanca meer dan 40 dodelijke slachtoffers. Bij de zelfmoordaanslagen in 2007 in Casablanca en Meknes viel buiten de daders gelukkig slechts één dodelijk slachtoffer te betreuren. Bij een bomaanslag tegen een toeristisch café op het wereldberoemde Jamaa El Efna-plein in Marrakech vielen op 28 april 2011 17 doden.

Gezien de hierboven opgesomde gebeurtenissen, kan besloten worden dat het risico van geweld tegen Westerse belangen wel degelijk bestaat. In de huidige context van toegenomen terreurdreiging in de Maghreblanden worden de Belgen aangeraden uiterst voorzichtig te zijn op plaatsen waar veel Westerlingen komen (toeristische steden en plaatsen, hotels, restaurants, clubs, cinema's, buitenlandse scholen,vervoersmiddelen), omdat deze eventueel het doelwit van aanslagen zouden kunnen zijn. Het terreur-risico neemt vooral de vorm aan van (bom-)aanslagen; ontvoeringen en gijzelnemingen zoals recentelijk gezien in Mali en Mauritanië behoren in Marokko veel minder tot de mogelijkheden.

Criminaliteit

Marokko heeft een vrij laag criminaliteitscijfer. Net zoals in alle toeristische centra dient men evenwel waakzaam te zijn voor kleine criminaliteit (diefstal van handtassen, portefeuilles, uurwerken, juwelen, GSM).

De productie en het verhandelen van drugs, voornamelijk in het noorden van het land (Rif), wordt van zeer nabij opgevolgd door de Marrokaanse autoriteiten. Inbreuken van deze aard worden streng gestraft. Hetzelfde geldt voor het bezit en de consumptie van drugs. Voor meer informatie kan u de sectie "lokale wetgeving" raadplegen.

Potentiële beleggers in vastgoed moeten oppassen voor bepaalde zwendelaars die op dat gebied actief zijn. Raadpleeg hierover de sectie "lokale wetgeving".

Het is afgeraden om opzichtig juwelen of andere waardevoorwerpen te dragen. Zoals overal kunnen deze uiterlijke tekenen van rijkdom zakkenrollers aantrekken. Het is niet raadzaam 's nachts alleen op straat te gaan in de wijken aan de rand van de stad of in slecht verlichte straten. Men neemt liefst een taxi.

Het is bovendien aangewezen bijzonder waakzaam te zijn op afgelegen plaatsen (waaronder stranden), waar eventuele aanvallen mogeelijk zijn. In het bijzonder worden vrouwelijke bezoeksters die liefst niet lastiggevallen worden aangeraden om een gepaste (bad)kleding te dragen. Kosteloze of niet bewaakte stranden worden best vermeden, men verkiest liefst de « beach clubs ».

Op de nachttreinen werden reeds enkele toeristen beroofd. Wees waakzaam en vertrouw niet om het even wie. Voorzichtigheid is eveneens geboden in het zuiden van Marokko (Grand Sud) en in de grensstreek met Algerije.

Andere aanbevelingen

In de context van het dossier van de Westelijke Sahara is het voor alle bezoekers aan de regio wijselijk om alle regelgeving en instructies inzake het fotograferen/filmen van bepaalde gevoelige infrastructuur strikt op te volgen.


 

Vervoer

Vervoer

Veiligheid /Info wegen

Hoewel de staat der wegen relatief goed is (de autosnelwegen zijn uitstekend), blijft het wegverkeer gevaarlijk ondanks de recente inspanningen van de overheden. Marokko kent een van de hoogste ongevallencijfers. Het aantal verkeersdoden neemt steeds toe ondanks de invoering van de nieuwe Wegcode in oktober 2010.

Gezien deze talrijke ongevallen is het dan ook beter 's nachts niet te rijden, niet enkel op de grote verbindingswegen (Casablanca-Rabat, Casablanca-Marrakech, Rabat-Nador,…) maar ook op het gehele secundair wegennet.

Voor excursies in woestijngebieden wint men best eerst informatie in over de reisroute. Het is aangeraden enkel een beroep te doen op officiële gidsen en gebruik te maken van aangepast materiaal (terreinwagen). Op doorreis door de Westelijke Sahara is het aangeraden niet af te wijken van de toegelaten reisroute (asfaltwegen). Het is tevens afgeraden om uitstappen te doen in de regio van de Rif, meer bepaald langs de weg Chefchaouen - Ketama, zonder de begeleiding van een betrouwbare gids (zie ook rubriek “Lokale wetgeving”).

Veiligheid /Info luchtvaart

De toestellen die vanuit Europa de vluchten naar en van Marokko verzekeren zijn van goede kwaliteit. Er wordt nochtans aangeraden de betreffende website van de Europese Commissie te raadplegen.

Veiligheid /Info zeevaart

Vervoer per boot is vrijwel uitsluitend beperkt tot de overvaart van Spanje (of Frankrijk) naar Marokko en omgekeerd. De scheepvaartmaatschappijen die deze verbindingen onderhouden zijn veilig. Bij het begin en het einde van de zomervakantie is een lange wachttijd in de havens van inscheping te verwachten.

Veiligheid /Info trein, autobus en taxi

De trein is een betrouwbare, goedkope en aangename manier van reizen. Wel beschikken niet alle Marokkaanse steden over een treinverbinding (ONCF: nationale treinmaatschappij).

In de steden is de verplaatsing per taxi het eenvoudigste en vlugste vervoermiddel. Tussen steden zonder treinverbinding hebben reizigers evenwel slechts de keuze tussen overbelaste “grote taxi’s” en busmaatschappijen van wisselende kwaliteit. Sommige maatschappijen die de verbinding België-Marokko verzekeren zijn evenmin betrouwbaar. Vele autobusongevallen vinden regelmatig plaats, met een groot aantal –ook dodelijke– slachtoffers tot gevolg, zowel binnen het land als op de reiswegen richting Marokko.

 

Klimaat en rampen

Klimaat en rampen

Natuurrampen

Natuurrampen zijn eerder zeldzaam in Marokko. Uitzonderlijk doen zich aardbevingen voor (de recentste is deze van Al Hoceima in 2004).

Meteorologische problemen

Door de krachtige stroming aan de kust is het gevaarlijk in zee te baden, zelfs op de weinige bewaakte stranden. Het grootste meteorologische probleem wordt gesteld door de droogte in de woestijngebieden in het zuiden en oosten van Marokko. Het is aangeraden zich te informeren naar de meteorologische condities vooraleer deze streken te bezoeken.

Hevige neerslag heeft in de herfst van 2010 aan tientallen mensen het leven gekost, en grote schade veroorzaakt aan wegen en bruggen, in verschillende delen van het land. Het is aangeraden om extra voorzichtig te zijn bij hevige regen, vooral in het gebergte en in de buurt van (soms ogenschijnlijk uitgedroogde) rivierbeddingen.

Gezondheid en hygiëne

Gezondheid en hygiëne

Kosten/medische verzorging

De medische infrastructuur en verzorging zijn van relatieve kwaliteit. De privé-klinieken geven een verzorging die de kwaliteit van Europa benadert.

Veiligheid water en voedsel

In de toeristische centra en in de grote steden is de hygiëne over het algemeen goed. Het is nochtans aangeraden de gebruikelijke voorzichtigheid in acht te nemen: flessenwater drinken, fruit en groenten grondig te wassen voor gebruik, enz.

Inentingen en vaccins

Geen verplichte inenting. Vaccin tegen hepatitis A is wel sterk aangeraden, alsook een update van vaccin tegen polio, difterie en tetanus.

Bijzondere gezondheidsrisico's

Geen enkel bijzonder risico. Bijkomende informatie kan evenwel bekomen worden bij het Instituut voor Tropische ziektenExterne link en bij de WereldgezondheidsorganisatieExterne link.

Lokale wetgeving

Lokale wetgevingen

Als bezoeker van het land bent u aan de plaaatselijke wetgeving onderworpen net zoals de inheemse bevolking.

Drugs

Het verhandelen, het bezit en het gebruik van verdovende middelen, hoe klein ook de hoeveelheden voor persoonlijk gebruik, worden zwaar bestraft.

Reizigers maken best zelf hun bagage en houden ze in het oog tijdens de reis. Stem er nooit mee in brieven of pakjes mee te nemen van "vrienden" die men tijdens de reis heeft ontmoet. Als u zich met de auto of vrachtwagen verplaatst, vertrouw uw voertuig nooit aan een derde (ook kennissen) voor een herstelling toe. Op de weg, en vooral in de regio van de Rif (noorden van het land, as Chefchaouen – Ketama), zijn er vaak strenge politiecontroles. Worden er drugs gevonden, dan wordt het voertuig meestal in beslag genomen en de bestuurder aangehouden.

De levensomstandigheden in de Marokkaanse gevangenissen zijn zwaar, de meeste advokaten leveren povere prestaties af en de procedures voor overbrenging naar België duren lang.

Bij het zien van de duizenden hectaren cannabis die ongestraft worden gekweekt, kunnen sommige bezoekers van het Rif-gebied het gevoel hebben dat er een zekere tolerantie bestaat. In werkelijkheid is het niet zo, althans voor buitenlanders. De producenten-verkopers krijgen als opdracht om ze aan te geven. Vaak worden ze bij de eerste politie controlepost gestopt. Ofwel laat de politie het verdachte voertuig en de inzittenden doorrijden, maar deze worden onmiddellijk bij de grenspolitie gemeld. U moet weten dat elke verklikker wordt beloond, en dat toeristen niet welkom zijn in de exportfilière van drugs. Deze is in de handen van lokale maffia’s die met internationale illegale netwerken samenwerken.

Bestuurders van autobussen en vrachtwagens zijn gegeerde slachtoffers van illegale handelingen van misdadigers op het vlak van drugs en mensenhandel. Zij dienen er dus over te waken dat buiten hun weten geen pakken aan boord van hun voertuig worden verstopt en dat er niet ongemerkt personen aan boord kunnen komen, dit door :

• de aanhangwagen of bagageafdelingen met hangsloten, verzegeling of andere beschermingsmiddelen te beveiligen; 
• de nummers van de verzegelingen of sloten te vermelden op de boorddocumenten; 
• enkel stil te staan op goed zichtbare en goed verlichte plaatsen (waarbij bosranden dienen vermeden te worden); 
• erover te waken bij haltes in groep te parkeren en nooit het voertuig zonder bewaking achter te laten; 
• het voertuig na elke halte te controleren vooraleer te vertrekken.

Bij de minste twijfel moeten de chauffeurs vermijden in hun voertuig plaats te nemen en verwittigen zij best de politie.

Vastgoedhandel

Landgenoten die overwegen in vastgoed te investeren in Marokko moeten uiterst voorzichtig zijn wegens het groot aantal gevallen van oplichting in het hele land.  Gezien deze dossiers normaliter ingewikkeld zijn en gezien de wettelijke en gerechtelijke context in Marokko, is het in het algemeen moeilijk, langdurig en prijzig voor de slachtoffers om een gerechtelijke schadevergoeding te krijgen. Landgenoten worden aangeraden om zeer voorzichtig te zijn voordat ze een vastgoed kopen en het advies van bekwame en betrouwbare mensen uit de vastgoedsector (makelaarskantoren, notarissen, advocaten etc.) in te winnen. 

Voertuigensmokkel

Het smokkelen van voertuigen wordt nauw in het oog gehouden aan de grenzen en ernstig bestraft. Kijk uit voor voorstellen die u uitnodigen een voertuig in Marokko te komen halen in opdracht van een derde partij om het naar België te repatriëren. Het kan om een gestolen voertuig gaan, de papieren kunnen vervalst zijn, ja zelfs werden er drugs in verborgen.

Seksualiteit

Seksuele betrekkingen buiten het huwelijk en homoseksualiteit zijn een misdrijf dat door de wet wordt bestraft. Een zekere verdraagzaamheid bestaat weliswaar indien deze betrekkingen in discretie plaatsvinden. Prostitutie is een misdrijf. Er wordt benadrukt dat de seksuele meerderjarigheid in Marokko is vastgelegd op 18 jaar en dat seksuele betrekkingen met minderjarigen uiteraard bestraft worden.

Fotografie

Het is verboden om volgende plaatsen te fotograferen: militaire domeinen, gebouwen (en vertegenwoordigers) van de ordediensten en, zonder speciale toelating, de koninklijke paleizen en de binnenplaatsen van religieuze gebouwen.

Zeden en gewoonten

Van de reizigers wordt verwacht dat ze de plaatselijke gebruiken en tradities in acht nemen. Discussies van politieke of godsdienstige aard worden best vermeden. Marokko is een moslimland waar de Koning het Staatshoofd is en "Leider der Gelovigen". Men onthoudt zich best van kritiek ten aanzien van de koninklijke familie en de Islam en men neemt een houding en klederdracht aan die voor deze godsdienst aanvaardbaar is.

Tijdens de maand Ramadan is het vasten voor alle moslims verplicht Niet-moslims worden in principe niet geacht dit verbod in acht te nemen maar men onthoudt zich best om in het openbaar te eten of te drinken.

Hoewel niet-moslims in Marokko in zeer ruime mate hun godsdienst kunnen beoefenen, aarzelen de Marokkaanse autoriteiten niet om kordaat op te treden tegen elke poging om moslims tot een ander geloof te bekeren. De wet voorziet terzake gevangenisstraffen en boetes. Ook moslims die niet de soennitisch-malekitische rite aanhangen, nemen best de nodige discretie in acht.

Dubbele nationaliteit

Belgen die ook de Marokkaanse nationaliteit hebben, zijn tijdens hun verblijf in Marokko onderworpen aan de Marokkaanse wetgeving, in het bijzonder inzake hun persoonlijk statuut.

Varia

Uw aandacht wordt gevestigd op het feit dat Marokko een aanzienlijke productie en verkoop van namaakvoorwerpen kent (o.a. merkkleding, handtassen). In de meeste landen van de EU is het aanschaffen van namaak onwettelijk. Reizigers die naar België terugkeren na een verblijf buiten de EU kunnen gecontroleerd worden. Namaakvoorwerpen worden dan in beslag genomen en de reiziger krijgt een boete die van 50 tot 20.000 euro kan oplopen.

Praktische info

Praktische info

Documenten, valuta, communicatie

Informatie over reisdocumenten is beschikbaar in de rubriek “Reisdocumenten” op deze website. Om Marokko binnen te komen voor een verblijf van maximum drie maanden én om het land te verlaten moeten alle Belgische onderdanen, met inbegrip van kinderen, een geldig Belgisch paspoort kunnen voorleggen.

Rijbewijs

Het Europees rijbewijs is aanvaard in Marokko, voor een periode van maximum drie maanden.

Betaalmiddelen

Bij verlies, diefstal of fraude betreffende een Belgische bank- of kredietkaart, gelieve onmiddellijk Card Stop te contacteren (0032 70 344 344). De Marokkaanse valuta is het Dirham, raadpleeg uw bank of wisselagent om de wisselkoers te kennen.

De banken en wisselkantoren doen de omwisseling Euro/Dirham en omgekeerd. Dirhams kan ook met de meeste in België gebruikte kredietkkaarten (Visa, MasterCard) afgehaald worden. Sinds 1 januari 2011 daarentegen, om uw debetkaart (Bancontact/MisterCash) in Marokko te kunnen gebruiken, dient u de “Maestro”-functie enkele weken voor uw vertrek te laten vrijmaken door de Belgische bank die de kaart heeft uitgegeven. U kan tot tussen 2.000 en 4.000 Dirham per transactie afhalen.

Reisverzekering

Gelieve na te gaan of de verzekering aangeboden door uw mutualiteit voldoende dekking verleent voor de risico’s gebonden aan uw bestemming en uw reisgewoonten. Hou er rekening met het feit dat deze verzekering vervalt na een verblijf van 3 maanden in het buitenland. Een aangepaste reis- en repatrieringsverzekering met een volledige risicodekking is onontbeerlijk (rechtsbijstand, medische zorgen en repatriering).

GSM en communicatiefaciliteiten

De Belgische GSM operatoren bieden roaming aan voor Marokko. Er wordt eveneens een waaier communicatie mogelijkheden aangeboden door de lokale operatoren (Maroc Telecom, Meditel, Inwi).

Consulaire bijstand

In geval van onvoorziene ernstige moeilijkheden in het buitenland, kunnen de Belgen hulp vragen aan de ambassades en de consulaten van België. Consulaire bijstand wordt verleend aan landgenoten die tevergeefs de hulp ingeroepen hebben van de terzake bevoegde plaatselijke overheid (b.v. lokale politie) of dienstverlenende (privé)maatschappijen (bank, verzekering), en zich enkel nog tot een Belgische diplomatieke of consulaire post kunnen wenden. Aan deze bijstand wordt een einde gesteld zodra de reizigers op eigen krachten verder kunnen.

Adressen van de Belgische posten in Marokko:klik hierExterne link