-
Zuletzt aktualisiert am
Voor de jaren 2025 en 2026 is geen selectieprocedure voorzien voor stagiairs van de buitenlandse carrière.
Sinds 2014 kent onze FOD een eengemaakte buitenlandse carrière. Medewerkers van die carrière vertegenwoordigen België in andere landen en bij internationale organisaties. Ze werken vanuit ons uitgebreid postennetwerk in alle uithoeken van de wereld. Na twee termijnen in het buitenland keren ze voor enkele jaren terug naar België om te werken vanop het hoofdbestuur in Brussel.
Het klassieke beeld van een diplomaat strookt al lang niet meer met het profiel dat we vandaag zoeken. Als ambtenaar van de buitenlandse carrière heb je een veel ruimer takenpakket dan een traditionele diplomaat.
Je bent actief in de drie verschillende beleidsdomeinen van de buitenlandse carrière: het politiek-economische (diplomatieke) beleidsdomein, het consulaire beleidsdomein en het domein van de ontwikkelingssamenwerking.
Die variëteit aan taken bied je de kans om een rijke en afwisselende carrière op te bouwen. In de ene post werk je bijvoorbeeld rond multilaterale diplomatie, terwijl je in een volgende post de functie van consul opneemt. Belangrijk is dat je van aanpakken weet en oplossingsgericht bent, dat je flexibel bent, en dat je je kan aanpassen aan verschillende werk- en leefomstandigheden.
Om ambtenaar van de buitenlandse carrière te worden, heb je minstens een masterdiploma nodig. Elke master komt in aanmerking, ongeacht de studierichting.
Bij de FOD Buitenlandse Zaken dragen we inclusie, gendergelijkheid en diversiteit hoog in het vaandel. Verschillende profielen verrijken de Belgische diplomatie op een unieke manier en zijn een weerspiegeling van de diverse samenleving in België. Alle enthousiaste kandidaten zijn dan ook welkom om deel te nemen aan de vergelijkende selectie.
Selectieprocedure
De FOD organiseert de selectieprocedure voor stagiairs van de buitenlandse carrière in samenwerking met Werkenvoor.be, het selectiebureau van de federale overheid.
Wil je op de hoogte te blijven van de selectiekalender, consulteer dan regelmatig de website van Werkenvoor.be de FOD Buitenlandse Zaken of volg ons op sociale media, waar we de selecties ruim op voorhand aankondigen. De vergelijkende selectie wordt ook gepubliceerd in het Belgische Staatsblad.
Wie komt in aanmerking?
Om deel te kunnen nemen aan de vergelijkende selectie, moet je op de dag van de publicatie van de selectieprocedure in het Belgische Staatsblad aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Belg zijn;
- houder zijn van één van de diploma’s of studiegetuigschriften die toegang geven tot het niveau A van de Rijksbesturen;
- Behaalde je een diploma in een ander land dan België? Vraag dan tijdig het gelijkwaardigheidsattest aan bij de Vlaamse overheid.
- Behaalde je een diploma in een andere taal dan het Nederlands? Afhankelijk van jouw situatie moet je misschien een taaltest Nederlands (artikel 7 1/A) afleggen bij Werkenvoor.be.
- een gedrag hebben dat overeenstemt met de eisen van de functie;
- de burgerlijke en politieke rechten genieten;
- voldaan hebben aan de dienstplichtwetten;
- zich persoonlijk niet bevinden in een toestand van belangenconflict;
- niet ontslagen zijn geweest wegens dringende reden of ambtshalve ontslagen zijn geweest uit zijn ambt of afgezet zijn geweest ten gevolge van een tuchtprocedure bedoeld in artikelen 77 tot en met 81bis van het statuut van het Rijkspersoneel en in de artikelen 148 tot en met 172 en dit, te rekenen vanaf drie jaar na de ontslagbeslissing of na de definitieve uitspraak door de FOD.
Hoe verloopt de selectie?
- Screening van de deelnemingsvoorwaarden.
- Proef 1: computergestuurde testen die de vereiste competenties voor het uitoefenen van de functie meten.
- Proef 2: taalexamen elementaire kennis Frans artikel 14, tweede lid. Je bent vrijgesteld van deze proef als je al dit of een hoger taalcertificaat behaalde via Werkenvoor.be.
- Proef 3: taalexamen niveau C1 Engels. Je bent vrijgesteld van de Engelse proef als
- je tijdens een eerdere deelname aan een vergelijkende selectie voor de buitenlandse carrière geslaagd bent voor deze proef;
- je houder bent van een diploma of een studiegetuigschrift in het Engels dat toegang geeft tot het niveau A van de Rijksbesturen;
- je houder bent van een diploma of van een studiegetuigschrift dat toegang geeft tot het niveau A van de Rijksbesturen in vertalen, tolken, taal- en letterkunde of in de filologie, of meertalige communicatie in de Engelse taal;
- je geslaagd bent voor een taalexamen met betrekking tot de Engelse taal waarvan het niveau overeenstemt met het niveau C1 van het Gemeenschappelijk Europees referentiekader voor Talen, zoals opgesteld door de Raad van Europa voor de spreekvaardigheid en de schrijfvaardigheid. De erkende taalcertificaten zijn vastgelegd door de minister.
- Proef 4: de schriftelijke proef die, naast de schriftelijke communicatievaardigheden, de vereiste competenties voor het uitoefenen van de functie evalueert.
- Proef 5: een test van de psychologische geschiktheid.
- Proef 6: de mondelinge proef die, naast de mondelinge communicatievaardigheden, de motivatie van de kandidaat voor de behartiging van de Belgische belangen in het buitenland en de opdrachten van de FOD evalueert, alsook de vereiste competenties voor het uitoefenen van de functie.
De punten die je behaalt voor de proeven 1, 4 en 6 bepalen je rangschikking in de laureatenlijst. De ganse procedure duurt doorgaans een klein jaar.
Hoe je voorbereiden?
1. Praktisch
Maak een account aan op Werkenvoor.be. Zorg ervoor dat je cv en contactgegevens volledig, correct en up-to-date zijn. Controleer of je diploma, inclusief een gelijkwaardigheidsbewijs indien van toepassing, en eventuele andere bijlagen, zoals taalcertificaten, correct zijn opgeladen.
Op Werkenvoor.be vind je ook oefentests voor de geautomatiseerde proeven en taaltests.
2. Talenkennis
Voor de taalexamens Frans en Engels kan je een vrijstelling verkrijgen. Wacht dus niet tot de selectieprocedure van start gaat.
- Voor het Frans kan je je nu al inschrijven voor de taaltest art. 14, 2° bij Werkenvoor.be (elementaire kennis).
- Voor het Engels kan je een erkend C1-taalcertificaat behalen bij een instelling naar keuze (de lijst met erkende certificaten is deze zomer ter beschikking).
3. Kennis van België en Buitenlandse Zaken
We stellen geen literatuurlijst ter beschikking om je voor te bereiden. Wel moedigen we je aan om actief en zelfstandig aan de slag te gaan met je leerproces. Jouw nieuwsgierigheid en interesse zijn je belangrijkste troeven. Volg het internationale nieuws op de voet, verdiep je in mondiale vraagstukken en volg de buitenlandse activiteiten van België nauwgezet.
- België
Als diplomaat vertegenwoordig je België in het buitenland. Een brede kennis van je eigen land is dus essentieel. Ken de grote lijnen van de Belgische geschiedenis, begrijp de actualiteit in haar context en oorsprong, en wees vertrouwd met ons staatsbestel, onze economische, wetenschappelijke, culturele en maatschappelijke sterktes.
Wat we zoeken: een goed inzicht en brede kennis. Wat we níét zoeken: een quizkampioen.
- België in de wereld
We verwachten dat je een goed begrip hebt van de oorsprong, de context en de ontwikkelingen van belangrijke vraagstukken in de internationale betrekkingen op gebieden als de politieke en economische diplomatie, de relaties met de Europese Unie, multilaterale diplomatie en ontwikkelingssamenwerking. Daarnaast begrijp je de uitdagingen voor België, de rol van ons land en de belangrijkste Belgische actoren op het internationale toneel, en heb je inzicht in de consulaire diensten en activiteiten van België in het buitenland.
Een belangrijke bron van informatie hiervoor is onze website. Je vindt er een schat aan informatie over ons buitenlands beleid, evenals links naar andere nuttige websites, strategische rapporten en beleidsdocumenten.
Volg ons ook op sociale media om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen bij Buitenlandse Zaken.
Opmerking
Kandidaten met een handicap, leerstoornis of ziekte kunnen ondersteunende maatregelen aanvragen wanneer ze hun kandidatuur indienen via Werkenvoor.be. Heb je hier een vraag over? Surf naar Redelijke aanpassingen aan de tests of contacteer adapt.test@bosa.fgov.be.
Stage
Als laureaat van de vergelijkende selectie zal je een aanbieding ontvangen om de stage te starten. Deze duurt 24 maanden en bestaat uit twee delen:
Deel 1 - op het hoofdbestuur in Brussel
Tijdens het eerste deel van de stage zal je 12 maanden op het hoofdbestuur in Brussel werken. (14 maanden vanaf 2026) Je zal deelnemen aan groepsopleidingen en -activiteiten die je vertrouwd zullen maken met alle aspecten van de buitenlandse carrière en het leven op post. Daarnaast zal je ook stagelopen bij de verschillende diensten van het hoofdbestuur zodat je de verschillende takken van de buitenlandse carrière en de werking en structuur van het hoofdbestuur in Brussel leert kennen.
Aan het einde van dit eerste stagedeel leg je een examen af dat evalueert of je de materie die tijdens dat eerste deel aan bod is gekomen voldoende beheerst. Daarnaast moet je op het einde van dat jaar ook geslaagd zijn voor het taalexamen artikel 14, eerste lid van Werkenvoor.be. Met dat taalexamen toon je aan dat je voldoende kennis van het Frans hebt. Let op: dat examen is niet hetzelfde als het examen dat je voor de vergelijkende selectie van stagiair voor de buitenlandse carrière aflegt (elementaire kennis).
Deel 2 - op post in het buitenland
Nadat je geslaagd bent voor de twee examens aan het einde van het eerste deel van de stage, vertrek je voor de rest van de stage op post. Hier zal je kennismaken met de dagelijkse werking van een Belgische vertegenwoordiging en zal je meedraaien in het team ter plaatse. Als je een positieve evaluatie krijgt na 10 maanden op post, zal je de eed afleggen als ambtenaar van de buitenlandse carrière en word je vast benoemd. Je zal de gewone termijn van vier jaar op je stagepost uitdoen.
Diplomatieke beweging
Je begint met een vierjarige aanstelling bij een ambassade, permanente vertegenwoordiging of consulaat-generaal in het buitenland, bij de EU of bij de NAVO. Na deze periode kun je solliciteren voor een nieuwe functie in een ander land. Soms, afhankelijk van de hardship van je post, kun je eerder van post veranderen. Na twee buitenlandse functies keer je voor drie jaar terug naar het hoofdbestuur in Brussel. Daarna kun je opnieuw solliciteren voor een functie in het buitenland.
Voordelen
Als medewerker bij de federale overheid geniet je van heel wat voordelen. Ook onze FOD biedt haar medewerkers een brede waaier van interessante extra’s aan.
- uitgebreid opleidingsaanbod (te volgen tijdens de werkuren)
- voordelige hospitalisatieverzekering
- voordelen en interessante aanbiedingen via de Fed+-kaart
- allerlei sociale voordelen
- flexibele werkuurregeling
- 31 tot 45 dagen verlof per jaar, in functie van de post waar je terechtkomt
- mogelijkheid om relevante ervaring te valoriseren
Op het hoofdbestuur in Brussel ontvangen medewerkers van de buitenlandse carrière dezelfde voordelen als de binnencarrière, de medewerkers die gedurende hun ganse loopbaan vanuit Brussel werken:
- gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer
- mogelijkheid voor een fietsvergoeding
- gemakkelijke bereikbaarheid met het openbaar vervoer
- bedrijfsrestaurant tegen democratische prijzen
- maaltijdcheques
- mogelijkheid om enkele dagen van thuis te werken
- kinderdagverblijf voor kinderen van 3 maanden tot 3 jaar
Wanneer medewerkers van de buitenlandse carrière op post zijn, ontvangen ze bijkomende tegemoetkomingen zoals een buitenlandvergoeding.
Familiebeleid
De FOD heeft een uitgebreid familiebeleid om medewerkers en hun gezin te ondersteunen tijdens hun buitenlandse opdrachten.
Werken en leven in het buitenland voor de FOD Buitenlandse Zaken is een verrijkende ervaring, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee. Het betekent kiezen voor een leven vol veranderingen: elke drie à vier jaar wissel je van bestemming, en je gezin verhuist in principe mee. Dit heeft invloed op veel aspecten van het leven: familie, sociale contacten, werk en leefomgeving. Daarom is het belangrijk om samen deze keuze te maken.
Medewerkers en hun gezin hebben idealiter eigenschappen zoals een open geest, aanpassingsvermogen, doorzettingsvermogen, oplossingsgericht denken, goede communicatieve vaardigheden en empathie.
Elke situatie is uniek: je kunt alleenstaand zijn of gehuwd, jonge kinderen of tieners hebben, gescheiden zijn, kinderen hebben die in België studeren of zieke familieleden die in België blijven. Dit vertrek heeft onvermijdelijk impact op elk gezinslid.
De Family Officer van de FOD staat klaar om gezinnen te begeleiden tijdens hun verblijf in het buitenland en hen te helpen met vragen over het expatleven. Veelgestelde vragen gaan vaak over de school van de kinderen, de partner, gezondheid of administratieve zaken.
In welk schoolsysteem schrijf ik mijn kind(eren) in het buitenland in? En komt de FOD tegemoet in de kosten?
In de meeste buitenlandse hoofdsteden zijn er verschillende internationale scholen. De Family Officer kan je informeren over de voor- en nadelen van elke school en welke voorbereidingen je moet treffen. De keuze voor een school is persoonlijk. De FOD vergoedt de schoolkosten volgens vastgestelde regels.
Mijn partner verhuist met me mee naar mijn post. Mag hij of zij daar werken?
Het is niet altijd eenvoudig om een carrière voort te zetten als je je partner op post vergezelt. De Family Officer biedt een uitgebreid programma om partners te ondersteunen. De FOD sluit ook internationale bilaterale verdragen om werkvergunningen voor partners te verkrijgen. Momenteel zijn er buiten de EU al 30 van deze verdragen getekend, en er zijn er meer in de maak.
Krijgt mijn gezin medische dekking?
Medewerkers en hun gezin hebben medische dekking in het buitenland, ter vervanging van de Belgische ziekteverzekering. Daarnaast kunnen ze tegen een voordelig tarief een hospitalisatieverzekering afsluiten die wereldwijde dekking biedt.
Voor meer details over het leven op post en de bijbehorende regelingen kun je altijd terecht bij de Family Officer van de personeelsdienst van de FOD Buitenlandse Zaken: family.officer@diplobel.fed.be.