Contactformulier

 


Contactformulier: gelieve deze informatie te lezen vooraleer u het verstuurt

Vragen over coronavirus (COVID-19)

Op reis naar het buitenland? Veelgestelde vragen

Reizen uit België naar de landen van de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Liechtenstein, IJsland en Noorwegen is sinds 15 juni opnieuw toegelaten. Of het ook mogelijk is om een ander land binnen te komen hangt af van de toestemming van uw land van bestemming. Het is dus uiterst belangrijk om de reisadviezen per land na te gaan om de situatie in het land van bestemming te kennen. Niet-noodzakelijke reizen buiten de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Liechtenstein, IJsland en Noorwegen blijven vooralsnog verboden.

Quarantaine bij terugkeer naar België is niet verplicht voor reizigers die zich verplaatsten binnen de EU, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Liechtenstein, IJsland of Noorwegen. Let wel: zelf-quarantaine in België blijft verplicht voor reizigers van buiten die regio, behalve wanneer dit essentiële verplaatsingen betreft.

Reizigers dienen er zich van bewust te zijn dat nieuwe Covid-uitbraken in het buitenland hun reis sterk kunnen beïnvloeden en dat een repatriëring niet gegarandeerd kan worden indien commerciële vluchten worden afgeschaft of grenzen worden gesloten.

Het call center van Buitenlandse Zaken is te bereiken op het nummer +32 (0) 2 501 4000 op weekdagen van 9 uur tot 17 uur (Belgische tijd). Het is belangrijk te onderstrepen dat dit nummer bedoeld is voor noodsituaties in het buitenland. Het call center is gesloten tijdens het weekend en op feest- en brugdagen.

Voor alle vragen over de coronamaatregelen in België: info-coronavirus.be of 0800/14 689.

 

De Federale Overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking krijgt elke dag een groot aantal e-mails, die allemaal zorgvuldig worden gelezen. Onderstaand formulier zal ons helpen onze dienstverlening nog vlotter te laten verlopen.

Over de hieronder opgesomde onderwerpen vindt u al heel wat informatie op deze website, en misschien wel het precieze antwoord op uw vraag. 

Wij vragen u bijgevolg eerst aandachtig de beschikbare informatie op onze site in verband met uw vraag te bekijken.
 

Belangrijk

  • U woont in het buitenland en u heeft een vraag over dienstverlening en documenten voor Belgen in het buitenland: raadpleeg dan eerst de website van de Belgische ambassade of het consulaat ter plaatse. Die geeft antwoorden die concreet rekening houden met de eigen werking in het land waar u woont. Heeft u nog vragen, dan kunt u de ambassade of het consulaat ook rechtstreeks contacteren. De websites en de contactgegevens van de ambassades en consulaten vindt u op deze pagina.
     
  • Gelieve het formulier telkens voor één enkele vraag in te vullen. Heeft u meerdere vragen, vul dan een nieuw formulier in. Omslachtig, dat wel, maar wel noodzakelijk om zo elke aparte vraag snel en gemakkelijk naar de daarvoor bevoegde dienst door te sturen.

 
Bepaalde vragen behoren soms niet tot de bevoegdheid van onze FOD. Die vragen worden dan, voor zover mogelijk, doorgestuurd naar de bevoegde Belgische overheidsdienst.

Indien u niet op zoek bent naar informatie, maar een klacht wenst te formuleren over onze dienstverlening, klik dan hier op “klachtenformulier”. Met dit formulier kunt u ons alle nuttige info bezorgen die wij nodig hebben om uw klacht snel en zorgvuldig af te handelen.
 

Blijf op de hoogte en abonneer u op een van onze nieuwsbrieven.