Contactformulier

 


Contactformulier: gelieve deze informatie te lezen vooraleer u het verstuurt

Vragen over coronavirus (COVID-19)

Raadpleeg de homepage van deze website voor het overzicht met kleurencodes.

1. Reizen uit België naar de landen van de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Liechtenstein, IJsland en Noorwegen is toegelaten. Of het ook mogelijk is om een ander land binnen te komen hangt af van de toestemming van uw land van bestemming. Het is dus uiterst belangrijk om de reisadviezen per land na te gaan om de situatie in het land van bestemming te kennen. De tabel ‘U vertrekt naar ...’ met drie kleuren geeft aan of u een land binnen mag reizen (groene kleur), er binnen mag onder voorwaarden (zoals in acht nemen van een quarantaine, het afleggen/voorleggen van een Covid-test of het vermijden van lokale lockdownzones) (oranje kleur) of niet binnen mag (rode kleur).

2. Niet-noodzakelijke reizen buiten de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Liechtenstein, IJsland en Noorwegen blijven vooralsnog verboden. Indien men toch terugkeert of een essentiële verplaatsing maakt uit die gebieden, is quarantaine verplicht.

3. Quarantaine bij terugkeer naar België is niet verplicht voor reizigers die zich verplaatsten binnen de EU, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Liechtenstein, IJsland of Noorwegen. TENZIJ U TERUGKEERT UIT EEN ‘hoogrisicogebied’ dat wordt aangeduid op de tabel ‘U keert terug uit ...’. Wie terugkeert uit een van deze gebieden dient de ‘passenger locator form’ in te vullen en verplicht in zelfisolatie te gaan (rode zone) of verhoogde waakzaamheid aan de dag te leggen na terugkeer (oranje zone). Meer info over de verplichte quarantaine in België of over het ‘passenger locator form’ vindt u op www.info-coronavirus.be.

4. Reizigers dienen er zich van bewust te zijn dat nieuwe Covid-uitbraken in het buitenland hun reis sterk kunnen beïnvloeden en dat een repatriëring niet gegarandeerd kan worden indien commerciële vluchten worden afgeschaft of grenzen worden gesloten.

 
Het call center van Buitenlandse Zaken is te bereiken op het nummer +32 (0) 2 501 4000 op weekdagen van 9 uur tot 17 uur (Belgische tijd). Het is belangrijk te onderstrepen dat dit nummer bedoeld is voor noodsituaties in het buitenland. Het call center is gesloten tijdens het weekend en op feest- en brugdagen.

Voor alle vragen over de coronamaatregelen in België: info-coronavirus.be of 0800/14 689.

 

De Federale Overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking krijgt elke dag een groot aantal e-mails, die allemaal zorgvuldig worden gelezen. Onderstaand formulier zal ons helpen onze dienstverlening nog vlotter te laten verlopen.

Over de hieronder opgesomde onderwerpen vindt u al heel wat informatie op deze website, en misschien wel het precieze antwoord op uw vraag. 

Wij vragen u bijgevolg eerst aandachtig de beschikbare informatie op onze site in verband met uw vraag te bekijken.
 

Belangrijk

  • U woont in het buitenland en u heeft een vraag over dienstverlening en documenten voor Belgen in het buitenland: raadpleeg dan eerst de website van de Belgische ambassade of het consulaat ter plaatse. Die geeft antwoorden die concreet rekening houden met de eigen werking in het land waar u woont. Heeft u nog vragen, dan kunt u de ambassade of het consulaat ook rechtstreeks contacteren. De websites en de contactgegevens van de ambassades en consulaten vindt u op deze pagina.
     
  • Gelieve het formulier telkens voor één enkele vraag in te vullen. Heeft u meerdere vragen, vul dan een nieuw formulier in. Omslachtig, dat wel, maar wel noodzakelijk om zo elke aparte vraag snel en gemakkelijk naar de daarvoor bevoegde dienst door te sturen.

 
Bepaalde vragen behoren soms niet tot de bevoegdheid van onze FOD. Die vragen worden dan, voor zover mogelijk, doorgestuurd naar de bevoegde Belgische overheidsdienst.

Indien u niet op zoek bent naar informatie, maar een klacht wenst te formuleren over onze dienstverlening, klik dan hier op “klachtenformulier”. Met dit formulier kunt u ons alle nuttige info bezorgen die wij nodig hebben om uw klacht snel en zorgvuldig af te handelen.
 

Blijf op de hoogte en abonneer u op een van onze nieuwsbrieven.