Contactformulier

 


Contactformulier: gelieve deze informatie te lezen vooraleer u het verstuurt

Vragen over coronavirus (COVID-19)

  • De informatie over reizen is een advies en is niet bindend.
  • Op de homepage van deze website vindt u de covid-kaart, die uitleg geeft over de landen en regio’s en de voorwaarden om er al dan niet naar toe te reizen, samen met de maatregelen die gelden bij terugkeer naar België.
  • Registreer uw reis via TravellersOnline.
  • BELANGRIJK: reizigers dienen er zich van bewust te zijn dat nieuwe covid-uitbraken in het buitenland hun reis sterk kunnen beïnvloeden en dat een repatriëring niet gegarandeerd kan worden indien commerciële vluchten worden afgeschaft of grenzen worden gesloten.

 

Mevrouw, Mijnheer,

Dank voor uw vraag over de COVID-19-pandemie.

Hoewel de media geregeld stelt dat “Buitenlandse Zaken het ene of het andere land in het rood heeft geplaatst”, moet dit in het juiste kader geplaatst worden. De website van Buitenlandse Zaken herneemt de verandering van kleurcode van landen zodat deze informatie gemakkelijk toegankelijk is voor onze landgenoten. De beslissing om de kleurcode rood (of oranje of groen) aan een bepaald land toe te kennen behoort echter tot de bevoegdheid van de experten die ons land door deze epidemie gidsen.

Daarom heeft de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking niet altijd alle antwoorden op de vragen over deze kleurcodes. Afhankelijk van het type vraag, verwijzen we u door naar de bevoegde autoriteiten die u het best kunnen helpen:

 

  1. Naar waar mag of kunt u op reis?

Op de homepagina van onze website vindt u een wereldkaart waarop elke regio of land staat ingekleurd. U vindt er snel de juiste kleur voor het land waar u naartoe wenst te reizen. Ook de algemene reisadviezen vindt u op de website van Buitenlandse Zaken. Het is belangrijk voor elke reiziger om dit advies regelmatig te raadplegen:

 

  1. Wat moet u doen voor u naar België terugkeert of naar België komt?

Sinds 1 augustus 2020 moeten alle personen die vanuit het buitenland naar België terugkeren of naar België reizen en er langer dan 48 uur verblijven, een identificatieformulier invullen (Passagier Lokalisatie Formulier) binnen de 48 uur voor aankomst in België Belgische grondgebied betreedt. Deze verplichting geldt voor alle personen (Belgen en niet-Belgen), ongeacht de reden van de reis en ongeacht de status (groen/oranje/rood) van het land van herkomst. Als een persoon onder de test- of quarantaineverplichting valt, zal deze persoon rechtstreeks gecontacteerd worden door de Belgische gezondheidsautoriteiten.
Vragen over het PLF-formulier kunt u sturen naar PLFBElgium@health.fgov.be.

 

  1. Heeft u een vraag over de terugbetaling of annulering van een reis?

De website van de FOD Economie geeft een overzicht van de rechten van reizigers in de context van de pandemie. Daarnaast biedt de Geschillencommissie Reizen advies, arbitrage of bemiddeling (met touroperators, maar niet met luchtvaartmaatschappijen).

 

  1. Heeft u specifieke vragen over de epidemiologische criteria, de quarantaine en de maatregelen in België?

Dan kunt u die stellen via 0800 14 689 of info-coronavirus@health.fgov.be

 

  1. Algemene informatie over de maatregelen van de overheid?

Vragen over reizen (bijvoorbeeld essentiële verplaatsingen) en quarantaine vindt u op de website https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/ (onderaan de pagina).
 

  1. Vragen over reizen van het buitenland naar België?

Deze stelt u het best aan border@ibz.fgov.be.
 

  1. Vragen over reizen van België naar het buitenland?

Deze moet u richten aan https://www.politie.be/grenscontrole/nl/contact/luchthavens.
 


De FOD Buitenlandse Zaken zal enkel antwoorden op de vragen die onder onze bevoegdheid vallen.

Met vriendelijke groeten,
De FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking


Het call center van Buitenlandse Zaken is te bereiken op het nummer +32 (0) 2 501 4000 op weekdagen van 9 uur tot 17 uur (Belgische tijd). Het is belangrijk te onderstrepen dat dit nummer bedoeld is voor noodsituaties in het buitenland. Het call center is gesloten tijdens het weekend en op feest- en brugdagen.

 

De Federale Overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking krijgt elke dag een groot aantal e-mails, die allemaal zorgvuldig worden gelezen. Onderstaand formulier zal ons helpen onze dienstverlening nog vlotter te laten verlopen.

Over de hieronder opgesomde onderwerpen vindt u al heel wat informatie op deze website, en misschien wel het precieze antwoord op uw vraag. 

Wij vragen u bijgevolg eerst aandachtig de beschikbare informatie op onze site in verband met uw vraag te bekijken.
 

Belangrijk

  • U woont in het buitenland en u heeft een vraag over dienstverlening en documenten voor Belgen in het buitenland: raadpleeg dan eerst de website van de Belgische ambassade of het consulaat ter plaatse. Die geeft antwoorden die concreet rekening houden met de eigen werking in het land waar u woont. Heeft u nog vragen, dan kunt u de ambassade of het consulaat ook rechtstreeks contacteren. De websites en de contactgegevens van de ambassades en consulaten vindt u op deze pagina.
     
  • Gelieve het formulier telkens voor één enkele vraag in te vullen. Heeft u meerdere vragen, vul dan een nieuw formulier in. Omslachtig, dat wel, maar wel noodzakelijk om zo elke aparte vraag snel en gemakkelijk naar de daarvoor bevoegde dienst door te sturen.

 
Bepaalde vragen behoren soms niet tot de bevoegdheid van onze FOD. Die vragen worden dan, voor zover mogelijk, doorgestuurd naar de bevoegde Belgische overheidsdienst.

Indien u niet op zoek bent naar informatie, maar een klacht wenst te formuleren over onze dienstverlening, klik dan hier op “klachtenformulier”. Met dit formulier kunt u ons alle nuttige info bezorgen die wij nodig hebben om uw klacht snel en zorgvuldig af te handelen.
 

Blijf op de hoogte en abonneer u op een van onze nieuwsbrieven.