Legalisatie van digitale documenten

Zie ook: omzendmail van 17/05/2017 naar de Belgische gemeenten

Een groeiend aantal Belgische gemeenten geeft zogenaamde digitale of elektronische documenten af, via verschillende toepassingen en met veiligheidskenmerken, in verschillende stadia van  certificatie. Deze documenten kunnen in de regel geverifieerd worden via een site op hun authenticiteit. Meer en meer verzoekt men ook deze documenten te legaliseren.

De controle van de digitale documenten die voorgelegd worden aan de dienst legalisatie van de FOD Buitenlandse Zaken, is momenteel niet mogelijk.

Om ondertussen toch reeds digitale documenten te kunnen legaliseren, kan men de digitale documenten (met verificatiecode) toesturen naar de dienst legalisatie per post- of koerierdienst. De procedure vindt u op deze site

Dit betekent dus dat, zoals tot nu ook het geval is, voorlopig de digitale documenten niet kunnen behandeld worden aan de loketten (open voor het publiek van 9 u tot 12 u).

De dienst legalisatie werkt momenteel aan een nieuw systeem van e-legalisatie. Zodra dit operationeel is, komt de informatie op deze site.

Voor verdere vragen hieromtrent kunt u terecht bij de dienst Legalisatie van de FOD Buitenlandse Zaken, bij voorkeur per mail.