Cijfer van januari 2022: 11.360 contactformulieren in 2021

In 2021 kregen we 11.360 vragen binnen via ons contactformulier. In 2020 was dat uitzonderlijk meer dan het dubbele door de coronacrisis.

  1. Nog steeds geldig op
  2. Laatst bijgewerkt op
Image
11.360 contactformulieren in 2021

In 2020 kregen we maar liefst 23.199 contactformulieren binnen met vragen van het publiek. Dat komt neer op ongeveer 2000 formulieren per maand of 63 per dag. Dat was uitzonderlijk veel. In 2021 telden we 11.360 formulieren, ongeveer evenveel als in 2019 met 11.497 formulieren. Dat meer normale ritme komt neer op zowat 1000 contactformulieren per maand of 31 per dag.

In 2020 – met een nog kersverse coronapandemie - ontvingen we veel vragen in verband met COVID-19: reizen, de beslissingen van de nationale veiligheidsraad, de Europese kleurcodes… In ‘normale’ jaren stellen mensen vooral vragen over consulaire diensten: identiteitskaart, paspoort, visum, legalisatie etc.

Let wel: al krijgen we ook wel eens vragen in het Spaans, Portugees, Russisch of Chinees, we beantwoorden enkel vragen die gesteld worden in één van de 3 landstalen of in het Engels.

Vlotte dienstverlening

De vragen die jullie ons stellen via het contactformulier vallen niet in een zwart gat. Ten laatste binnen de 24 uur stuurt onze collega ze door naar de bevoegde diensten die zo snel mogelijk een nauwgezet antwoord formuleren. De FOD Buitenlandse Zaken draagt een vlotte dienstverlening hoog in het vaandel.

Vooraleer je een contactformulier invult, vragen we je wel om goed na te gaan of je het antwoord niet terugvindt op onze website. Op de contactpagina zelf vind je de links voor thema’s als de Brexit, consulaire dienstverlening, reizen in coronatijden en werken voor Buitenlandse Zaken.

Heb je meerdere vragen over verschillende onderwerpen? Formuleer dan één vraag per contactformulier.

Wil je een klacht indienen? Gebruik daarvoor het speciale klachtenformulier.