-
Laatst bijgewerkt op

Wist je dat onze FOD al sinds 1844 de Raad van Adel huisvest? Zijn 12 onbezoldigde leden geven advies over alle mogelijke adellijke kwesties. Onze dienst Adel en Ridderorden fungeert als secretariaat.
Ook vandaag telt ons land een 1200-tal adellijke families met in totaal zo’n 32.500 leden. Veel van die families onderhouden nauwgezet de schitterende kastelen die ons landschap sieren.
Adviesorgaan van 1844
Maar een titel van adeldom krijg je niet zomaar. Als een kind geboren wordt binnen een adellijke familie, moet die titel officieel bevestigd worden. En als iemand kan aantonen dat hij of zij afstamt van oude adel van het Ancien Régíme – de periode vóór de Franse revolutie in 1790 – kan die persoon zijn titel laten erkennen. Dat is ook het geval als dat een buitenlandse titel zou zijn. Wordt de titel toegekend, dan moeten adelsbrieven gelicht worden, met onder meer een wapenschild en een devies (zie verder).
In ons land is het toekennen van adellijke titels een koninklijke gunst. De Koning doet daarvoor wel een beroep op een van de oudste adviesorganen van ons land, met name de Raad van Adel. Al van bij zijn ontstaan als Heraldische Raad in 1844 is deze Raad gehuisvest in de schoot van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Onderhandelen met Nederland
Waarom bij ons? Een brokje geschiedenis maakt alles duidelijk. In 1790 maakte de Franse revolutie een einde aan de adelstand van het Ancien Régime. Maar toen onze regio in 1815 deel ging uitmaken van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, werd de adel opnieuw ingesteld.
Ook het piepjonge België erkende meteen de adel in zijn grondwet van 1831, ook al kreeg die geen enkele voorrang of voorrecht. Alleen waren bij de afscheiding van ons land in 1830 de archieven van de Belgische adel in Nederland achtergebleven. De Belgische minister van Buitenlandse Zaken onderhandelde jarenlang met onze noorderburen om ze terug te krijgen. Toen dat in 1839 lukte, was het maar normaal dat ons ministerie de voogdij kreeg over deze materie.
12 onbezoldigde leden
De Raad van Adel bestaat momenteel uit 12 leden, allemaal onbezoldigd. Daar zitten historici bij naast juristen en mensen met kennis over heraldiek (wapenschilden en dergelijke). Momenteel zijn 5 leden van adel, een adellijke titel is dus zeker geen vereiste om in de Raad van Adel te zetelen.
De Raad van Adel geeft advies over alle mogelijke adellijke kwesties. Hij behandelt juridische aspecten, ontwerpt wapenschilden voor edellieden en onderzoekt afstammingslijnen. Als een verzoek tot adellijke titel aanvaard wordt, stuurt de minister van Buitenlandse Zaken het advies van de Raad onder de vorm van een koninklijk besluit ter ondertekening naar de Koning.
De Raad houdt ook de inschrijvingsregisters bij. Op basis daarvan is hij bevoegd om officiële attesten uit te vaardigen, bijvoorbeeld voor de gemeenten die een geboorteakte moeten opstellen voor een adellijke nieuwgeborene.

Een bladzijde uit een adelbrief (© FOD Buitenlandse Zaken).
Kunstig uitgewerkte perkamenten
Ten slotte stelt de Raad de teksten op voor de zogenaamde adelbrieven. Dat zijn officiële documenten die de adeldom bevestigen en er meer details over geven. Welke gunst en welke titel verkrijgt die persoon? Hoe zit het met de overerfbaarheid? Welke decoraties heeft hij of zij gekregen? De adelbrieven zijn bestemd voor gemeenten, provincieraden en gerechtshoven die de titel in alle mogelijke aktes kunnen opnemen.
Hoewel er vandaag ook een digitale optie bestaat, houden de meeste edellieden vast aan de aloude stijl: kunstig uitgewerkte perkamenten. De uitvoering gebeurt door geaggregeerde kunstenaars die met traditioneel vervaardigde perkamenten kunnen werken en oude technieken beheersen zoals het inleggen van goud en de schoonschrijfkunst of kalligrafie.
Alle adelbrieven – of op zijn minst kopieën – worden door onze FOD bijgehouden. Wellicht de alleroudste adelbrief in ons archief werd nog door Keizer Karel V toegekend.
Onze dienst Adel en Ridderorden
De Raad van Adel doet zijn werk niet alleen. Hij krijgt de hulp van een aantal medewerkers van onze dienst Adel en Ridderorden. Zij beheren het archief en fungeren als het secretariaat van de Raad. Ze nodigen de leden uit voor een vergadering en stellen de agendapunten op. En ze volgen de dossiers op en houden contact met de vragende partijen. De Raad van Adel opereert immers in alle discretie en doet een beroep op de dienst Adel en Ridderorden als tussenpersoon. Onze collega’s geven ook attesten uit in naam van de Raad waarin een titel officieel bevestigd wordt.
Hoe zit het met de adellijke titels en eretekens die elk jaar worden uitgereikt?
Jaarlijks horen we in de media over verdienstelijke Belgen die een persoonlijke (niet-erfelijke) titel van baron of barones kregen van de Koning. In 2024 waren dat onder meer de bezielster van SOS Kinderdorpen Barbara Schmidburg en François d’Adesky, die zich inzet voor de rechten van metissen.
Daarnaast worden er elk jaar ‘eretekens van hoog niveau’ uitgereikt: verdienstelijke landgenoten die verheven worden tot een van de Nationale Orden met graden zoals Commandeur en Grootofficier. Tot de begunstigden behoorden in 2024 onder meer voormalig staatssecretaris voor Ontwikkelingssamenwerking Reginald Moreels, popartiest Stromae en gynaecologe Marleen Temmerman die heel actief is in Afrika.
Ook de toekenning van die adellijke gunsten en de eretekens behoort tot het takenpakket van onze dienst Adel en Ridderorden. Alleen is hier een ander adviesorgaan verantwoordelijk: de “Consultatieve Commissie voor het toekennen van adellijke gunsten en voor het verlenen van eretekens van hoge graad”. Daarin zetelen een aantal vooraanstaanden – al dan niet van adel – zoals professoren, provinciegouverneurs, hoge ambtenaren op rust en zakenmensen. De Raad van Adel helpt achteraf wel de adelbrieven opstellen en een wapenschild uitwerken van de personen die de titel van baron(es) kregen.
De ridderorden in de naam van de dienst (‘Adel en Ridderorden’) verwijzen naar de nationale orden – Leopoldorde, Kroonorde en orde van Leopold II – die evenzeer al heel vroeg in de geschiedenis van ons land tot de bevoegdheden van de minister van Buitenlandse Zaken behoren. De minister is belast met de administratie van de orden, maar elk regeringslid mag binnen zijn bevoegdheidsdomein personen voordragen voor een onderscheiding. Zo is Buitenlandse Zaken bevoegd voor buitenlanders en Belgen die in het buitenland gedomicilieerd zijn. De Belgische ambassades spelen een actieve rol bij het voorstellen van kandidaten voor een onderscheiding.
Meer over Cijfers

Cijfer van december 2024: 2,6 miljard euro officiële ontwikkelingshulp in 2023
In 2023 gaf België 2,6 miljard euro aan als officiële ontwikkelingshulp of ODA (Official Development Aid). Dat is iets meer dan ...

Cijfer van november 2024: België neemt de 4de plaats in op de transparantie-index van donorlanden die ontwikkelingssamenwerking financieren
In 2024 haalde België – via onze FOD – een score van 74,2 op de tweejaarlijkse Aid Transparency Index. Onze ontwikkelingssamenwe...

Cijfer van oktober 2024: 216.048 bezoekers in 2023 op de site van Focus on Belgium
Onze website Focus on Belgium – met nieuws over waarin België sterk staat – mocht in 2023 216.048 bezoekers verwelkomen.