-
Laatst bijgewerkt op
Een identiteitskaart is niet onbeperkt geldig. Zo bedraagt de geldigheidsduur 10 jaar voor een persoon die op de dag van de aanvraag tussen de 18 en 75 jaar oud is. De eID blijft geldig als je verhuist naar een regio met een ander beroepsconsulaat of terugkeert naar België. Ook als je de identiteitskaart bij een Belgische gemeente verkregen hebt en dan naar het buitenland vertrekt, blijft ze geldig, op voorwaarde dat je je vertrek naar het buitenland bij die gemeente hebt gemeld.
Waar aanvragen?
De regel is dat je een eID in persoon aanvraagt op de post waar je bent ingeschreven.
Sinds 21 juni 2021 zijn er echter meer mogelijkheden: je kan je eID ook aanvragen bij de Belgische gemeente waar je het laatst ingeschreven was. Ben je in België geboren maar heb je er nooit gewoond, dan kan je terecht bij je Belgische gemeente van geboorte. Heb je als persoon met Belgische nationaliteit nog nooit in België gewoond en ben je er zelfs niet geboren, dan kan je je eID in om het even welke Belgische gemeente aanvragen.
Activatie
Na ontvangst kan je een eID activeren. En na activatie van de kaart zelf kunnen de functies op de kaart geactiveerd worden om je te identificeren als je inlogt op internet. Zo kan je toegang krijgen tot de online-diensten van de Belgische overheid.
Een activatie van die functies kan uitsluitend in aanwezigheid van de betrokkene, ook als die minderjarig is. Daarvoor kan je terecht in de Belgische ambassade of consulaat waar je in het consulaire bevolkingsregister bent ingeschreven. Maar dat kan evengoed in een andere consulaire post in het buitenland of in een Belgische gemeente.
Voordelen van deze kaart
Het is een geldig reisdocument voor 50 landen en kost minder dan een paspoort. De kaart blijft ook geldig in geval van verhuis: naar een ander beroepsconsulaat, van of naar België.
Meer over Diensten in het buitenland
Identiteitskaart voor kinderen onder de 12 jaar (Kids-ID)
Ouders kunnen een Kids-ID aanvragen voor hun Belgische kinderen jonger dan 12 die in het buitenland wonen en ingeschreven zijn i...
Ook consulaten genieten van digitale burgerlijke stand; Van de ganzenveer van Napoléon naar de 21ste eeuw
Al ruim 2 jaar kunnen onze gemeenten en beroepsconsulaten gebruik maken van de Databank voor Akten van de Burgerlijke Stand. Een...
eConsul, het nieuwe e-loket voor Belgen in het buitenland
Dankzij eConsul kan je een deel van de consulaire dienstverlening digitaal afhandelen. Verre verplaatsingen hoeven niet meer. ...