Promo-event Puratos in Kuala Lumpur: met de Belgische ambassadeur op de foto

  1. Laatst bijgewerkt op
Image
Foto van ambassadeur Peter Van Acker die op een podium een toespraak geeft

De Belgische ambassadeur Peter Van Acker houdt een toespraak op het promo-event van Puratos in Kuala Lumpur (© Puratos).

In Maleisië is Belgische chocolade een bekend én gegeerd product. Het Belgische Puratos organiseert er geregeld opleidingen en promo-evenementen. Met de aanwezigheid van de Belgische ambassadeur krijgt zo’n event extra cachet.

We horen heel weinig over Maleisië, het Zuidoost-Aziatische land dat verdeeld is over het eiland Borneo en het schiereiland Maleisië dat grenst aan Thailand. Wist je dat het een hoger middeninkomensland is? Chocolade is er in elk geval een gekend én gegeerd product, en al zeker de Belgische chocolade. Onze nationale trots is er veruit het bekendste Belgische product, ver voor bier en diamanten.
 

Belgian chocolate


Vooral Godiva is er bekend omdat het Belgische bedrijf er behoorlijk wat boetieks heeft, onder meer in Pavilion en KLCC, 2 van de meer prestigieuze shopping malls van hoofdstad Kuala Lumpur. Maar ook Leonidas heeft er winkels.

Kim’s Chocolates – de tweede grootste uitvoerder van Belgische chocolade – is actief op Maleisisch Borneo. Dat het bedrijf – zelfs bij ons – mogelijk minder een belletje doet rinkelen, heeft te maken met het feit dat ze vaak chocolade maken voor andere merken. Hun eigen chocolade heet ‘Cachet’. Voorts vind je in de meeste supermarkten in Maleisië chocolade van het merk Belgian.

Image
Foto van een man op een podium met een microfoon in de hand. Op de achtergrond een scherm met daarop een recept voor een taart. Rechts staat een andere man die toekijkt.

Tijdens het promo-event onthulde chef Mathias zijn nieuwste creatie op basis van Belcolade-chocolade (© Puratos).

Opleiding Belcolade


Een andere Belgische speler in Maleisië is Puratos. Het bedrijf richt zich tot bakkers en patissiers, maar is tegelijkertijd een grote producent van chocolade voor professionelen, onder de noemer van Belcolade. De Maleisische afdeling stelt 80 mensen te werk en levert ook aan buurlanden Brunei en Singapore.

Puratos organiseert vaak opleidingen in Maleisië. Geïnteresseerden kunnen er leren hoe ze de Puratos-producten kunnen omtoveren tot overheerlijke taarten en chocolade. Aan doelpubliek geen gebrek. Denk alleen al aan Secret Recipe, een populaire Maleisische keten van cakebars die ondertussen over Zuidoost-Azië verspreid raakte. Onze Belgische ambassadeur Van Acker stuurde op 7 maart 2024 zijn chef-kok naar zo’n opleiding om er onder de knie te krijgen hoe je de chocolade van Belcolade kunt verwerken in patisserie.

Image
Foto van ambassadeur Peter Van Acker die de hand schudt van een man die een drankje vasthoudt. Andere personen kijken toe.

De klanten van Puratos maken graag een praatje met de Belgische ambassadeur (links) (© Puratos).

Ambassadeur op promo-event


Op 8 maart organiseerde Puratos een speciaal event in Kuala Lumpur voor zijn afnemers en potentiële nieuwe klanten. Onze Belgische ambassadeur gaf er een toespraak. De aanwezigheid van een ambassadeur verleent – zeker in Maleisië – veel meer cachet aan een evenement. De klanten van Puratos wilden maar al te graag op de foto met de Belgische vertegenwoordiger. Op die manier kan de Belgische ambassade helpen om Belgische bedrijven in de kijker te zetten. Maar ook het imago van België krijgt er een boost van, zeker als het een sterk gegeerd en gewaardeerd product betreft als chocolade.

Het toppunt van zo’n event is natuurlijk als het publiek de pralines en cakes mag proeven. Overigens had Puratos een populaire influencer op Tiktok en Instagram als ceremoniemeesteres gevraagd die op haar beurt jongere influencers had uitgenodigd. Daarmee hoopte het bedrijf op extra promotie op de Maleisische sociale media.

Image
Foto van een stoffen zak met daarop een tekening van een boom en het woord 'Cacao-Trace'. Voor de zak staan twee kommen met daarin chocolade.

Cacao-Trace is het eigen duurzaamheidslabel van Puratos (© Puratos).

Tijdens het event etaleerde Puratos ook duidelijk zijn eigen label Cacao-Trace waarmee het naar duurzame chocolade streeft. Om de cacaoboeren aan een hoger inkomen te helpen, leert Cacao-Trace hen hoe ze de cacaobonen hoogwaardig kunnen fermenteren. De resulterende hogere kwaliteit levert betere prijzen op. Het label bouwt ook scholen waar de kinderen van de cacaoboeren les kunnen volgen.