-
Laatst bijgewerkt op
Een vrouw dropt haar stembiljet in een urne (verkiezingen Guinee-Bissau, 2009). Op de achtergrond 2 verkiezingswaarnemers. © European Union
Onze FOD zendt regelmatig verkiezingswaarnemers uit naar landen die erom vragen. Wat doen ze precies? En wist je dat er ook tijdens de Europese verkiezingen in ons land op 9 juni buitenlandse verkiezingswaarnemers aanwezig zullen zijn?
Geregeld horen we in de media over waarnemers die al dan niet bevestigen of verkiezingen in een of ander buitenland zonder onregelmatigheden verlopen zijn. Vanwaar komt die gewoonte en wat gebeurt er precies tijdens een missie van verkiezingswaarnemers? Voor meer uitleg konden we terecht bij Denis Valois, focal point op onze FOD voor EU-verkiezingswaarnemingen.
Van 1857 tot nu
“Verkiezingswaarnemingen zijn geen recent fenomeen”, vertelt Valois. “De allereerste vond al plaats in 1857 toen de grote mogendheden van toen – Rusland, Oostenrijk, Pruisen en het Ottomaanse rijk – verkiezingswaarnemers stuurden naar Moldavië en Walachije (huidig Roemenië).”
Toch kwamen verkiezingswaarnemingen pas echt in zwang na WOII. Zo vond er via de VN een waarnemingsmissie plaats in Korea in 1947. Valois: “Echt frequent werden ze sinds de jaren 1990 toen de Balkan in een zware crisis verkeerde. De Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) organiseerde toen verkiezingswaarnemingen in diverse Balkanlanden. Vanaf 2000 werd ook de EU heel actief in het domein. Tot nu toe ontvouwde ze ruim 180 missies in meer dan 65 landen.”
Onze FOD en verkiezingswaarnemingen
Elke lidstaat van de EU dient binnen zijn ministerie van Buitenlandse Zaken of een verwant extern agentschap een focal point aan te duiden voor alles wat met verkiezingswaarnemingen te maken heeft. Een focal point is verantwoordelijk voor de aanwerving en voorstelling van kandidaten die - na de finale selectie door de EU - kunnen deelnemen aan waarnemingsmissies. Binnen onze FOD hebben er een 10-tal personen af en toe deelgenomen aan zo’n missie.
Voorts volgt onze FOD de verkiezingswaarnemingen op die door de OVSE georganiseerd worden. We nemen deel aan 3-4 missies per jaar en betalen daar zelf voor.
Belangrijkste instanties
De OVSE en de EU blijven op dit moment de belangrijkste instanties die verkiezingswaarnemingen organiseren. “Er bestaat zelfs een afspraak tussen beide”, verduidelijkt Valois. “De OVSE volgt haar 57 deelnemende staten op – alle Europese en Centraal-Aziatische landen, naast de VS, Canada en Rusland – terwijl de EU de rest van de wereld voor rekening neemt. Grosso modo dus Afrika, Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en de rest van Azië.”
Daarnaast zijn er nog een pak andere instanties mee bezig zoals de Afrikaanse Unie, de Arabische Liga, de Internationale Organisatie voor Francofonie en internationale ngo’s zoals The Carter Center.
Vrouwen schuiven aan om hun stem uit te brengen in Pakistan (2008). © European Union
Gedragscode
Alle ondertekenden ze de Declaration of Principles for International Election Observation and the Code of Conduct for International Election Observers. Deze verklaring vormt de basis voor geloofwaardige internationale verkiezingswaarnemingen en werd binnen de VN afgerond in 2005.
Ze stelt niet alleen dat het gastland ongehinderde toegang moet verlenen aan de verkiezingswaarnemers bij alle fazen van het verkiezingsproces, maar formuleert tevens een gedragscode voor de internationale verkiezingswaarnemer. “Zo is het cruciaal dat een waarnemer de wetten en de soevereiniteit van het land respecteert en strikt onpartijdig blijft”, benadrukt Valois. “Hij mag dus enkel waarnemen zonder tussenbeide te komen of het verkiezingsproces te verstoren.”
“Een waarnemer zal zich ook onthouden van elke persoonlijke commentaar, in publiek en tegenover de media. Zelfs op restaurant moet hij heel voorzichtig blijven met wat hij zegt. Vanzelfsprekend wordt er verwacht dat hij heel accuraat waarneemt en op een professionele manier conclusies trekt. Hij dient een onberispelijk gedrag te vertonen en de plaatselijke cultuur en gewoontes te respecteren. Bovendien wordt hij geacht samen te werken met andere waarnemers die hij ontmoet.”
Hefboom voor democratisch bestuur
Voor de EU vormen verkiezingswaarnemingen een essentieel onderdeel van haar buitenlands beleid. Ze zijn immers een hefboom om het democratisch bestuur in een land te ondersteunen. Sterke democratische instellingen zijn vitaal om de veerkracht van een land te verhogen. Ze kunnen een volgende crisis voorkomen, een door oorlog verscheurde regio stabiliseren of spanningen milderen. De EU koppelt daar ook respect voor mensenrechten aan, gendergelijkheid en zo meer. Jaarlijks besteedt ze 45 à 50 miljoen euro aan verkiezingswaarnemingen.
Maar verkiezingswaarnemingen worden nooit opgelegd. Het land waar verkiezingen plaatsvinden, moet daar zelf een aanvraag voor doen. “De overheden hebben daar zeker belang bij”, verduidelijkt Valois. “Zo kunnen ze op die manier aan de internationale gemeenschap tonen dat de politieke transitie na een conflict goed verloopt. Dat was bijvoorbeeld het geval in Sierra Leone en Nepal.”
Om dubbele stemmingen te vermijden, dienen de kiezers hun wijsvinger te dippen in onuitwisbare inkt (verkiezingen Soedan, 2010). © Ezequiel Scagnetti/EU
Nut van verkiezingswaarnemingen
De EU houdt met de verkiezingswaarnemingen ook een stok achter de deur. In haar projecten met haar partnerlanden stelt ze immers voorwaarden zoals respect voor mensenrechten en democratisch bestuur. Valois: “Als een verkiezingswaarneming aantoont dat het democratisch bestel totaal niet functioneert, kan de EU alle financiering stopzetten. Dat gebeurde bijvoorbeeld in Ethiopië waar de verkiezingen in 2005 catastrofaal verliepen met zeer veel geweld. De stopzetting van de financiering van de directe bilaterale hulp noopte de Ethiopische regering om hervormingen door te voeren en in 2010 nieuwe verkiezingen op touw te zetten, die dan wel in gunstiger omstandigheden doorgingen.”
We mogen dus zeker stellen dat verkiezingswaarnemingen nuttig zijn. Ze dragen absoluut bij aan eerlijke, vrije en transparante verkiezingen. Ze ontmoedigen fraude, stimuleren participatie door burgers en verstevigen het vertrouwen van de bevolking in de verkiezingen. Op langere termijn dragen ze bij aan sterkere en onafhankelijker staatsinstellingen en een solider verkiezingsproces.
Volwaardige missies en expertenmissies
Grosso modo onderscheiden we 2 types van waarnemingsmissies. Valois: “Vooreerst zijn er volwaardige missies (full-fledged) die alle aspecten van het verkiezingsproces overspannen in het hele land. Het zijn uiterst zichtbare missies – ook voor de pers – met een groot aantal waarnemers waarvan sommigen langdurig aanwezig zijn (zie kader). Expertenmissies beperken zich tot 2 à 3 experten die een tweetal maanden in het land verblijven. Het zijn vrij technische missies zonder zichtbaarheid die nagaan of de verkiezingen in lijn verlopen met internationale, regionale en nationale verplichtingen.”
Beide types van waarnemingsmissies resulteren in een beoordeling en een rapport. De verkiezingen kunnen goed verlopen zijn, goed met verbeterpunten of slecht. De aanbevelingen in het rapport moeten de overheden aanzetten om de organisatie van de verkiezingen te verbeteren. Denk aan meer ruimte geven aan de oppositie of een pers stimuleren die minder gebonden is aan politieke partijen.
“Vaak volgen er opvolgingsmissies – halfweg tussen 2 verkiezingen in – om na te gaan in hoeverre het land met de aanbevelingen heeft rekening gehouden. Als er te weinig mee gebeurd is, kan de EU een volgende waarnemingsmissie weigeren.” De opvolgingsmissies vormen integraal deel uit van de politieke dialoog van de EU met haar partnerlanden.
Omwille van budgettaire redenen zijn er steeds minder volwaardige missies en meer expertenmissies.
De telling bij de verkiezingen in Soedan (2010). © Ezequiel Scagnetti/EU
Intens menselijk avontuur
De verkiezingswaarnemers worden meestal goed ontvangen. “Toch gebeurt het regelmatig dat mensen kritiek uiten in de zin van ‘wat komen jullie Europeanen je moeien met onze zaken’”, zegt Valois. “Dan komt het erop aan te benadrukken dat het land zelf een waarnemingsmissie gevraagd heeft en een verkiezingswaarnemer 100% neutraal is en niemand zal bevoordelen.”
“Sinds 1998 heb ik al aan 24 waarnemingsmissies deelgenomen, waaronder 1 keer als langdurige waarnemer in Libanon”, besluit Valois. “Aanvankelijk Balkanlanden als Kosovo, Bosnië-Herzegovina en Macedonië voor de OVSE. Achteraf voor de EU in onder andere Cambodja, Kenya, Nepal, Tanzania, Madagaskar, Yemen en Myanmar.”
“Als verkiezingswaarnemer optreden, staat hoe dan ook garant voor een heel intens menselijk avontuur. Je deelt het dagelijkse leven met de plaatselijke bevolking op een moment dat heel belangrijk is voor hen, met name een cruciaal moment van inspraak. Je komt op de meest afgelegen plekken en je moet je vaak tevreden stellen met de meest basale logies en voeding. Maar vooral: je kan jouw steentje bijdragen aan een vrijere samenleving in diverse landen.”
Verkiezingswaarnemingen in België
En jawel, verkiezingswaarnemingen vinden ook in België plaats, maar dan wel georganiseerd door de OVSE. Zo vonden er in het verleden – onder andere bij de verkiezingen van 2014 en 2019 – missies plaats voorafgaand aan de verkiezingen om uit te maken of een waarnemingsmissie tijdens de verkiezingen nodig was.
Momenteel is een expertenmissie aanwezig in Brussel om de Europese verkiezingen van 9 juni in ons land op te volgen. De missie bestaat uit 7 personen, allen uit niet-EU-landen. Aan het hoofd staat een IJslandse parlementariër, het adjunct-hoofd is een Brit. Daarnaast zijn er experten uit onder meer Azerbeidzjan en Oekraïne. Doel: nagaan of de verkiezingen in lijn verlopen met internationale, regionale en nationale verplichtingen.
Waaruit bestaat een typische volwaardige verkiezingswaarnemingsmissie door de EU?
- Het kernteam houdt zich op in de hoofdstad. Het bestaat uit een missiehoofd - altijd een EU-parlementair - en een aantal experten die het verkiezingsproces in detail analyseren en een eindverslag opstellen. Denk aan een woordvoerder en experten in verkiezingsadministratie, mensenrechten, media, sociale media, veiligheid en zo meer.
- De langetermijnwaarnemers (LTO’s) zijn per district aanwezig in het hele land – in de voornaamste stad van het district - al een maand voor de verkiezingsdag tot een goeie week erna. Ze volgen de verkiezingscampagne op en hebben daarbij contact met betrokken partijen zoals de lokale overheden belast met de organisatie van de verkiezingen, de burgemeester, politieke partijen, ngo’s, media, veiligheidskrachten en burgers.
Ze kunnen bijvoorbeeld nagaan of de vrijheid van associatie en van meningsuiting werd gerespecteerd en of vrouwen en kwetsbare groepen konden deelnemen aan het verkiezingsproces. En weten de burgers waarom ze stemmen en wat er op het spel staat en kennen ze de kandidaten?
Na verkiezingsdag volgen ze op hoe het land omgaat met klachten en disputen rond de verkiezingen.
- De kortetermijnwaarnemers (STO’s) zijn het grootst in aantal en overspannen het hele land. Ze komen een 5-tal dagen voor de verkiezingsdag aan en blijven daarna nog een 4-tal dagen. Zij zijn het die op het terrein de stembureaus bezoeken en de waarnemingen verrichten.
Bij de EU bestaat elke team van waarnemers (LTO en STO) uit een vrouwelijke en een mannelijke waarnemer, naast een lokale chauffeur en assistent.
Hoe verloopt een typische volwaardige verkiezingswaarnemingsmissie voor een kortetermijnwaarnemer (STO’s)?
- Bij aankomst verzamelen de STO’s in de hoofdstad voor een grondige briefing (politiek, verkiezingen) door het kernteam.
- Vervolgens trekken ze naar de regio waar ze de waarnemingen zullen verrichten. Ze krijgen er eerst een briefing door de langetermijnwaarnemers (LTO’s) die regionale thema’s behandelt zoals wie de kandidaten zijn en zo meer.
- Op verkiezingsdag maken de STO’s zich klaar voor een marathon. Gemiddeld bezoeken ze 7 à 15 stembureaus, netjes verdeeld over een stedelijke en plattelandsomgeving.
- Bij het allereerste stembureau zijn ze een half à 1 uur aanwezig voor de opening. Dat laat hen toe na te gaan hoe alles in orde gezet wordt: stempels, inkt, stemhokjes, urnen, formulieren… De bevindingen worden ingevuld in een vragenlijst en ogenblikkelijk digitaal naar het kernteam gestuurd.
- Daarna trekken ze naar een volgend stembureau waar ze 30’ à 40’ blijven. Konden de kiezers vrij hun stem uitbrengen? Werden de kiezers niet beïnvloed? Hingen er affiches van kandidaten? Heeft er niemand 2 of meer stembiljetten gekregen? Had elke kiezer een geldig identiteitsdocument? Werd de kiezer gecontroleerd op sporen van inkt aan de vinger? Verliet elke kiezer na het uitbrengen van de stem het stembureau met een duidelijk met onuitwisbare inkt gekleurde wijsvinger? Alle waarnemingen worden keurig genoteerd en digitaal naar het kernteam gestuurd.
- Bij het allerlaatste stembureau blijft het STO-team tot een tijdje na de sluiting. Hoe verloopt de sluiting? Hoeveel stembiljetten zijn er? Hoe verloopt de telling? Zijn er internationale en nationale waarnemers bij aanwezig, mensen van de civiele samenleving, vertegenwoordigers van de politieke partijen?
- Soms is het nodig de dag daarop terug te keren. Zo’n 24 à 36 uur na de verkiezingen moeten in principe alle resultaten – ook van de meest afgelegen stembureaus – ingezameld zijn. Het is in elk geval belangrijk om te zien hoe die resultaten worden doorgegeven naar lokale grote stad en zo naar de hoofdstad.
- De STO’s krijgen ten slotte nog een regionale debriefing door de LTO’s en een algemene debriefing in de hoofdstad door het kernteam. Daarna – zowat 10 dagen na aankomst – kunnen ze terug naar huis.
- Bij de recente waarnemingsmissie in Senegal (maart 2024) werden in totaal 498 stembureaus bezocht, 7-8% van het totaal. Dat was ruim voldoende om een grondig idee te krijgen van hoe de verkiezingen in het hele land verlopen waren, in dit geval vlekkeloos. Er waren 22 LTO’s (11 teams) en 42 STO’s (21 teams).
- Het hoofd van het kernteam legt een eerste verklaring af op de middag van de verkiezingsdag. 2 dagen na de verkiezingen volgt een tweede verklaring op basis van alle waarnemingen. Een grondig rapport wordt 2 maand later voorgesteld. Dat bespreekt niet alleen de campagne en de verkiezingsdag, maar ook alle ontmoetingen van de LTO’s. Het formuleert tevens de aanbevelingen.
Meer over Vrede & veiligheid
Belgische burgers beraden zich over AI
In het kader van het Belgische voorzitterschap van de Raad van de EU organiseerde onze FOD een burgerpanel over artificiële inte...
Europees Humanitair Forum: hoe kunnen we de hoge humanitaire noden lenigen?
Het Belgische EU-voorzitterschap organiseerde de 3de editie van het Europees Humanitair Forum. Twee hoofdpunten: het financiële ...
Belgische steun voor Oekraïne
UPDATE - België steunt resoluut Oekraïne en de Oekraïense bevolking. Het Belgisch Oekraïnefonds van 1,7 miljard euro dient voor ...