-
Laatst bijgewerkt op

Het Belgisch paviljoen by night. © BelExpo © Carré 7
Op de wereldexpo in Osaka (Japan) stelt België zijn expertise in de gezondheidssector in de kijker: vaccins, digitale tweelingen, de cirkel van het leven en medische robotica. Bezoekers zijn enthousiast. Onze FOD heeft er een belangrijke vinger in de pap.
Nog tot 13 oktober 2025 is het weer koppenlopen op de wereldexpo in Osaka (Japan). Terwijl de allereerste wereldtentoonstelling al in 1851 in Londen georganiseerd werd, zit er tot op vandaag geen sleet op de formule. Oorspronkelijk plaatsten deze expo’s vooral de industriële en technologische vooruitgang in de kijker, momenteel ligt de focus eerder op landenpromotie en het versterken van het internationale imago.
De toekomstige samenleving ontwerpen
Toch blijft een wereldexpo vaak een etalage van (hoog)technologische vernieuwingen. Ze toont hoe we de toekomst van onze planeet en de mensheid verbeelden. Japan koos voor het thema ‘Designing Future Society for Our Lives’ (de toekomstige samenleving ontwerpen voor onze levens). Op een kunstmatig eiland in de baai van Osaka vind je 3 zones terug: levens empoweren, levens redden en levens verbinden.
Een thema dus waar je heel wat kanten mee uit kunt. Zo demonstreert het Japanse paviljoen de fragiele relatie tussen mens en water, en de gevolgen van de plasticsoep in onze oceanen. Portugal liet de oceaan aan het woord, terwijl Nederland de bezoeker loodst langs klimaatverstoring, energietransitie, voedselzekerheid en wereldgezondheid.
In Osaka investeerde België in een flitsende opstelling met video-animaties die naar fantasy en droomwereld neigen. © BelExpo
Fantasy
Ons land – met een paviljoen gelegen in de zone ‘levens redden’ – opteerde resoluut voor de menselijke gezondheid. Onze bedrijven en onderzoeksinstellingen hebben immers heel wat te bieden op vlak van gezondheidszorg, biotechnologie, farmaceutische producten, en zo meer.
Veel meer dan bij de vorige wereldexpo in Dubai investeerde België dit keer in een flitsende opstelling met video-animaties die naar fantasy en droomwereld neigen. Etalagepoppen als projectieschermen illustreren het menselijke lichaam. Aansluitend bij een Japanse traditie beschikt het Belgisch paviljoen ook over een mascotte. BeluBelu stelt een speelse cel voor – de bouwsteen van al het leven – als symbool voor groei, verbinding en transformatie. Pas afgestudeerde Belgische Japanologen treden op als hosts en hostessen om de bezoeker bij te staan.
Onze FOD en de wereldexpo’s
Sinds 2017 staat BelExpo – voluit het ‘Belgisch Commissariaat-generaal voor de Internationale Tentoonstellingen’ – in voor de Belgische deelname aan internationale expo's en wereldtentoonstellingen. Het is opgevat als een administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie binnen de FOD Economie.
Maar ook de gewesten en gemeenschappen én de FOD Buitenlandse Zaken zijn nauw betrokken. Zo zetelt er een vertegenwoordiger van onze FOD in de beide comités: (1) het beheerscomité dat de werking van BelExpo overziet (financiën, aanbestedingen…) en (2) het technisch comité dat de inhoud van het Belgische paviljoen uitwerkt en advies geeft over de scenografie.
Naast ons hoofdkwartier in Brussel speelt ook onze ambassade in het gastland van de wereldexpo een prominente rol, nu dus in Tokyo. Zo faciliteerden onze collega’s in Japan de contacten van BelExpo met de plaatselijke overheden, bedrijven en sponsors. Ze gingen mee op verkenning op het kunstmatige eiland waar de wereldexpo plaatsvindt en organiseerden mee de ceremonie van de eerste spadesteek in januari 2024. Ze bezochten logies voor de 50-koppige staf en zo meer.
En natuurlijk staan ze paraat voor de vele Belgen die langskwamen of dat nog zullen doen: ministers, prinses, ondernemers, toeristen… naast de musici zoals de Compact Disk Dummies die er concerten verzorgen.
Kintsugi
Het algemene motto ‘menselijke regeneratie’ liet zich inspireren door ‘kintsugi’: een oude Japanse techniek voor het aan elkaar lijmen van gebroken keramiek. Kintsugi moffelt de barsten niet weg, maar zet ze letterlijk in de verf door een lak te gebruiken vermengd met goud-, zilver- of platinapoeder. Evenzo loopt een mens barsten op tijdens het leven – door ziekte of verwonding – waar hij of zij na genezing toch schoonheid en betekenis uit kan puren.
Een eerste gemeenschappelijk Belgisch gedeelte van het bezoekersparcours brengt onze kennis rond vaccins voor het voetlicht. België beschikt immers over een uitmuntende expertise voor zowel de ontwikkeling, de productie als de verdeling van vaccins. Binnen de EU staat ons land in voor zo’n 42% van alle vaccinexport voor menselijk gebruik.
Onze vaccinexpertise werd ook in een stripverhaal gegoten in de stijl van Suske en Wiske. Op een fictief eiland werken België en Japan er samen om een pandemie te bestrijden, met een vaccin dus. We delen het album – beschikbaar in het Engels en het Japans – uit aan kinderen tot 16 jaar.
Digitale tweelingen
Ook de regio’s stellen elk een thema voor. Brussel brengt zijn positie als innovatiehub voor medische robotica en kunstmatige intelligentie (AI) te berde. Zo toont onze hoofdstad hoe ze zeer functionele bionische gewrichten kan maken met baanbrekende prothesen. Vlaanderen vertelt het verhaal van de ‘cirkel van het leven’: technologieën die elke levensfase – van voor de geboorte tot op de oude dag – kunnen vergemakkelijken.
Wallonië ten slotte doet het fascinerende concept uit de doeken van ‘digitale tweelingen’: een model van een individu of een orgaan waarop de effecten van bepaalde medicijnen of externe factoren - zoals een verandering in levensstijl - virtueel kunnen worden nagegaan door middel van AI.
Prinses Astrid en prins Lorenz doorbladeren het stripalbum dat speciaal voor de wereldexpo gemaakt werd. Pieter De Crem (uiterst rechts) - commissaris-generaal van BelExpo – kijkt toe. © BelExpo
Biscoffs
Onze opstelling slaagt er duidelijk in om de bezoeker een totaalbeleving te bieden, een must tegenwoordig. En dat illustreert zich ook in de bezoekcijfers. Op 12 juni – op 2 maand tijd - mochten we al 263.378 bezoekers verwelkomen.
Mogelijk helpen ook de typische Belgische parafernalia een handje. Voor de ingang staat een wafelkraam, op het dak bevindt zich een gezellig restaurant met Belgische gerechten en in een winkel kan je onder andere chocolade en de vermaarde Biscoffs kopen, onze krokante speculooskoekjes.
Loyale partner
Al van in 1851 was België van de partij en sindsdien hebben we nog geen enkele wereldexpo gemist. Zo’n expo biedt immers een unieke gelegenheid om:
- Ons land en zijn sterktes beter bekend te maken;
- Kansen te creëren voor onze ondernemingen en onze wetenschappelijke instellingen;
- Buitenlandse bezoekers en investeerders aan te trekken naar ons land;
- Beter samen te werken met andere landen en regio’s rond thema’s van gemeenschappelijk belang.
Ons huidige paviljoen richt zich vooral op Japan. Japanners maken nu eenmaal het merendeel van de bezoekers uit. Het land van de rijzende zon is eveneens een uiterst loyale partner en belangrijke investeerder voor ons land. In 2022 ging er nog een geslaagde economische missie door. En we bereiden de viering van 160 jaar diplomatieke relaties voor in 2026.
Prinses Astrid
Om onze troeven nog beter in de verf te zetten, organiseren we speciale themaweken. Denk aan ‘Belgische design en architectuur’, ‘Belgische voeding en drank’, ‘de toekomst van mobiliteit’, ‘vrede, menselijke veiligheid en waardigheid’ en ‘de toekomst van de aarde en de biodiversiteit’. De interesse vanwege de Belgische industrie is groot.
Op 9 juni deden prinses Astrid en prins Lorenz het Belgische paviljoen aan in het kader van een officieel bezoek aan Japan. Ze stelden er het diplomatieke en economische belang van de wereldexpo in een helder daglicht, ondersteunden het Belgisch engagement voor de Japanse markt en namen deel aan een programma van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsbedrijven.
In september krijgen we – naar aanleiding van de Belgische dag – minister van Buitenlandse Zaken Prévot en minister van Economie Clarinval over de vloer. Ook ontmoetingen met Japanse hoogwaardigheidsbekleders zullen op de agenda staan.
De spectaculaire inkomhal met glazen koepel en weelderige begroeiing. © BelExpo
Glazen koepel
Zoals steeds beantwoordt het Belgische paviljoen aan strenge duurzaamheidsvereisten. Opvallend is de spectaculaire glazen koepel van 9,7 m diameter die de inkomhal overspoelt met natuurlijk licht. De wanden zijn volledig begroeid met planten en een ringvormige watervalstructuur, opgehangen aan de koepel, voedt de vegetatie met water en verneveling. De volledige koepel is vlot demonteerbaar en zal na de wereldexpo in België een tweede leven krijgen.
Kleine en grote internationale tentoonstellingen
Wist je dat de wereldtentoonstellingen in de 2de helft van de 19de eeuw en in het begin van de 20ste eeuw zo succesvol werden dat het wat uit de hand liep? Vaak vonden er meerdere expo’s per jaar plaats en soms zelfs tegelijkertijd. Om de wildgroei te beteugelen, werd in 1928 het Bureau International des Expositions (BIE) opgericht met hoofdzetel in Parijs. Deze intergouvernementele organisatie – met 184 lidstaten waaronder België als stichtend lid – houdt toezicht op de organisatie van de verschillende wereldtentoonstellingen.
Er bestaan 4 types internationale tentoonstellingen:
- De vijfjaarlijkse grote wereldtentoonstellingen
- Kleinere, gespecialiseerde tentoonstellingen
- Tuinbouwtentoonstellingen
- De driejaarlijkse kunstbeurs Triënnale di Milano.
België heeft tot nu toe nog geen enkele wereldtentoonstelling gemist, maar neemt niet altijd deel aan de kleinere internationale tentoonstellingen. De laatste wereldtentoonstelling was in 2021 – een jaar uitgesteld wegens corona – in Dubai. Ook op de tuinbouwexpo Floriade in 2022 in Nederland tekenden we present.
Meer over Economie

Meer autonomie voor kritieke grondstoffen is cruciaal
Onze FOD zet zijn troeven in om de Critical Raw Materials Act van de EU in België in de praktijk te brengen. Zo bracht hij op 23...

België laat zijn stem horen in de strijd tegen armoede
Tijdens de Spring Meetings (april 2025) van de Wereldbank en het Internationaal Monetair Fonds brak België een lans voor een doe...

Puratos Grand Place Vietnam: blije boeren, gezond milieu, verrukkelijke chocolade
De Belg Gricha Safarian startte in 1994 een knettergek avontuur in Vietnam: duurzame chocolade produceren. Dankzij duwtjes in de...