-
Laatst bijgewerkt op
Een alomvattende en inclusieve aanpak
België ondersteunt en promoot een alomvattende en inclusieve aanpak van terrorismebestrijding. Ze hecht veel belang aan de juiste verhouding tussen het preventieve en repressieve aspect enerzijds, en re-integratie en rehabilitatie anderzijds. Die aanpak vergt een nauwe samenwerking en coördinatie tussen de verschillende actoren, beleidsdomeinen en alle bevoegde instanties van het federale tot het lokale niveau. De coördinatie van die inclusieve aanpak, uitgewerkt in het kader van de Strategie T.E.R, ligt bij het Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse (OCAD). Om het fenomeen in zijn geheel te kunnen aanpakken bundelen heel wat partners de krachten, met name de federale overheidsdiensten Buitenlandse Zaken, Binnenlandse Zaken, Justitie, Financiën en het ministerie van Defensie en verder ook de inlichtingendiensten, de Cel voor Financiële Informatieverwerking, de federale en lokale politie, het Openbaar Ministerie, de gewesten en gemeenschappen, en de gemeenten.
Die organen slaan de handen in elkaar voor gemeenschappelijke doelstellingen:
- burgers en infrastructuur beschermen tegen terroristische aanslagen;
- radicalisering en gewelddadig extremisme voorkomen en tegengaan;
- terroristische netwerken ontmantelen en de financiering van die netwerken bestrijden;
- de daders van terroristische misdrijven vervolgen, bestraffen en re-integreren in de maatschappij;
- hulp verlenen aan de slachtoffers van terrorisme.
Een succesvolle aanpak van terrorisme staat of valt niet alleen met de binnenlandse coördinatie, maar ook met een goede internationale samenwerking. Het netwerk van Belgische diplomatieke en consulaire posten speelt daar een belangrijke rol in: het levert relevante informatie aan over wereldwijde ontwikkelingen op het gebied van terrorismebestrijding en monitort de samenwerking met internationale partners.
Nationaal beleid
Sinds 2021 promoot de Strat T.E.R. van België multidisciplinaire aanpak waarbij alle machtsniveaus in België betrokken zijn. De Strat T.E.R. voorziet tevens een nauwe samenwerking tussen alle actoren. Een samenvatting is online beschikbaar.
De nationale taskforce is het strategische orgaan dat de coördinatie verzekert van de Strat T.E.R. met de diensten op federaal niveau en op deelstaatniveau. Het Brussels Gewest, de Vlaamse Gemeenschap en de Federatie Wallonië-Brussel werkten eigen actieplannen uit, waarvan de uitvoering wordt afgestemd op het Strat T.E.R.. Er werden ook specifieke actieplannen opgesteld om radicalisering in de gevangenissen aan te pakken en gewelddadig extremisme in de Brusselse Kanaalzone te bestrijden. Overlegplatformen tussen de veiligheidsdiensten voor gerechtelijke arrondissementen, lokale task forces genaamd, werken een systeem uit om relevante groepen en individuen persoonlijk te volgen. De nationale taskforce is het strategische orgaan dat de coördinatie verzekert van de Strat T.E.R. met de diensten op federaal niveau en op deelstaatniveau.
In 2015 richtte de federale regering de Nationale Veiligheidsraad op. Die instantie is belast met de coördinatie tussen de bevoegde diensten en met de vaststelling van de algemene prioriteiten.
Internationale samenwerking
België neemt actief deel aan de internationale samenwerking in de strijd tegen terrorisme, op Europees en mondiaal niveau. De directie-generaal Multilaterale Zaken en Mondialisering binnen de FOD Buitenlandse Zaken:
- informeert de competente autoriteiten over discussies rond deze thematiek binnen de internationale fora;
- coördineert de Belgische bijdrage aan die internationale samenwerking, met inbegrip van de standpunten die België heeft ingenomen en de communicatie erover;
- ziet erop toe dat België zijn internationale verplichtingen naleeft.
Binnen de Europese Unie
België werkt nauw samen met de andere lidstaten en de instellingen van de Europese Unie. Een belangrijke leidraad is de antiterrorismestrategie die de Raad van de EU in 2005 heeft goedgekeurd en sindsdien heeft bijgewerkt. In 2015 namen de staatshoofden en regeringsleiders de Verklaring over de globale EU-aanpak van terrorisme en radicalisering aan. De Verklaring bevat maatregelen die in drie hoofdstukken zijn ingedeeld: de veiligheid van de burgers garanderen, radicalisering voorkomen en waarden veiligstellen, en met de internationale partners samenwerken. Die basisteksten worden geregeld omgezet in Conclusies van de Raad over het externe optreden in de strijd tegen terrorisme en in de preventie van gewelddadig extremisme. De laatste versie dateert van juni 2022.
Binnen de Internationale Coalitie om IS te verslaan
Samen met meer dan 80 landen van alle continenten is België lid van de Internationale Coalitie om IS te verslaan. België is actief lid van de vijf werkgroepen van de Coalitie waaronder de werkgroepen ‘Foreign Terrorist Fighters’ en ‘Counter Finance’. Onze strijdkrachten dragen bij aan de militaire operaties. Verder levert België een bijdrage aan de stabiliserende werkzaamheden van de Coalitie via financiële ondersteuning in Syrië en Irak.
Binnen de Verenigde Naties (VN)
België hecht veel belang aan internationale samenwerking in de strijd tegen terrorisme in het kader van de VN. Dat is ook een van de prioriteiten van België als niet-permanent lid van de Veiligheidsraad (2019-2020). Het neemt actief deel aan de driejaarlijkse herziening van de wereldwijde strategie voor terrorismebestrijding en de uitvoering van de desbetreffende resoluties van de Veiligheidsraad. Ons land ratificeerde het merendeel van de VN-verdragen tegen terrorisme en verleent steun aan activiteiten en projecten zoals het actieplan van de VN-secretaris-generaal om gewelddadig extremisme te voorkomen en aan de initiatieven van de UNODC Terrorism Prevention Branch, het Counter Terrorism Committee van de VN-Veiligheidsraad evenals aan de initiatieven van het uitvoerend directoraat van dat comité.