-
Laatst bijgewerkt op

© Shutterstock
Kort samengevat
In de afgelopen jaren heeft de EU zich intensief gericht op de verduurzaming van de transportsector, met de Europese Green Deal als belangrijkste drijfveer. De Unie streeft naar een vermindering van de broeikasgasuitstoot met 55% tegen 2030 en uiteindelijk klimaatneutraliteit in 2050. Aangezien de transportsector verantwoordelijk is voor meer dan een kwart van de totale uitstoot, is een kerndoel van de Green Deal om de uitstoot door vervoer tegen 2050 met 90% te reduceren.
Het EU-beleid richt zich op het versterken van de transportsector door deze duurzamer, concurrerender en veerkrachtiger te maken, met veilige, toegankelijke en betaalbare mobiliteit voor alle EU-burgers als doel. De focus ligt op ondersteuning van de industrie, versterking van de interne markt, bevordering van duurzame vervoersmiddelen en versnelling van de trans-Europese infrastructuur, met innovatie en technologie als sleutelcomponenten.
Om deze doelstellingen te realiseren, zet de EU het werk van het Fit for 55-pakket voort, dat de basis vormt voor de herziening van het Europese wetgevend kader. Er is nadruk op nauwkeurige opvolging en correcte uitvoering van de maatregelen. Daarnaast zal de EU nieuwe acties ondernemen om de transitie naar duurzame mobiliteit te versnellen en de doelstellingen voor 2030 en 2050 te behalen.
Belangrijke aandachtspunten zijn het versterken van de interne markt voor transportdiensten en investeren in de concurrentiekracht van de sector. De EU zal de elektrificatie van het wegvervoer versnellen en zich richten op de sociale dimensie van mobiliteit, met aandacht voor kwaliteitsvolle banen en het aanpakken van transportarmoede en arbeidstekorten, terwijl passagiersrechten gewaarborgd blijven. Tevens werkt de EU aan een beleid voor intermodaal transport dat een geïntegreerde aanpak van verschillende vervoerswijzen, zoals weg-, spoor- en binnenvaart, bevordert om de efficiëntie en duurzaamheid te verbeteren.
Doelstellingen van België
België speelt een centrale rol in het Europese transport, zowel over de weg en het spoor als via scheep- en luchtvaart. Door de strategische ligging in het hart van Europa fungeert het als een belangrijk transitland en logistiek knooppunt. Met een dicht infrastructuurnetwerk en de haven van Antwerpen, de op één na grootste van Europa, vormt België een cruciale schakel in de doorvoer van goederen.
België steunt de Europese ambitie om tegen 2050 klimaatneutraal te worden en deelt de brede consensus over de duurzame transformatie van onze samenleving en economie die de Green Deal met zich meebrengt. Het land legt de nadruk op de overgang naar alternatieve en duurzamere vervoerswijzen, zoals goederen- en personenvervoer per spoor, en bevordert ook micromobiliteit zoals fietsen en pedelecs. België wijst daarnaast op de cruciale rol van havens als belangrijke knooppunten voor gecombineerd vervoer.
Bovendien vindt België dat de EU haar leiderschap in veilig, schoon en digitaal transportbeleid verder moet versterken met een holistische aanpak die relevante beleidsgebieden zoals klimaat, milieu en groei omvat. De focus ligt op het decarboniseren van de transportsector en het bevorderen van duurzame vervoerswijzen, met aandacht voor fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en sociale verantwoordelijkheid. Digitalisering moet ervoor zorgen dat niemand achterblijft, terwijl de intra-Europese connectiviteit wordt versterkt om een robuust en toekomstbestendig transportnetwerk te creëren.

EU-AU-top: twee unies, één visie
De Europese en Afrikaanse Unie werkten in Brussel een hoopvol toekomstplan uit dat voorspoed en stabiliteit moet brengen op beid...

EU: meer democratie in de praktijk
Leraar aardrijkskunde Rafik Kiouah vertelt over zijn deelname aan een Belgisch burgerpanel rond een democratischer EU, en dat in...

De EU bundelt haar krachten voor externe actie
De Europese Unie bundelt diverse financieringskanalen tot één enkel instrument: Global Europe. De vereenvoudiging zal de EU meer...