U heeft ongetwijfeld al gehoord over ontwikkelingssamenwerking. Maar weet u ook waar dat precies over gaat?
De belangrijkste doelstelling van de Belgische ontwikkelingssamenwerking is een duurzame menselijke ontwikkeling. Dat houdt onder meer in dat er gestreden wordt tegen armoede door partnerschappen op poten te zetten alsook door relevante ontwikkelingscriteria te volgen.
De ontwikkelingssamenwerking moet de Belgische burgers ook sensibiliseren en informeren over het samenwerkingsbeleid en de gezamenlijke visie op de Noord-Zuidsolidariteit versterken.
Wij stellen iedere dag alles in het werk om deze doelstelling te bereiken en u helpt ons daarbij. Iedere burger draagt immers bij tot de ontwikkelingssamenwerking: via belastingen, initiatieven uit de private sector, vrijwilligerswerk, door giften te doen ten voordele van liefdadigheidsorganisaties of door burgerinitiatieven te nemen die de internationale solidariteit ten goede komen.
Overzicht van de Belgische ontwikkelingssamenwerking
Voor België betekent ontwikkelingssamenwerking een bijdrage tot een gelijke, duurzame en rechtvaardige wereld waarin iedereen in vrede, veiligheid, vrijheid en zonder armoede leeft.
Daarvoor sluiten wij ons aan bij de internationale ontwikkelingsagenda en de doelstellingen rond duurzame menselijke ontwikkeling, steeds in overeenstemming met de Europese consensus op het vlak van humanitaire hulp en de Good Humanitarian Donorship (GHD).
Om de doelstellingen omtrent duurzame menselijke ontwikkeling te bereiken, voert de Belgische samenwerking acties uit die de lokale initiatieven ondersteunen, steeds met het oog op:
- duurzame en inclusieve economische welvaart
- de verbetering van de levensomstandigheden van de bevolking in de partnerlanden
- de uitroeiing van armoede, sociale uitsluiting en ongelijkheid
Globale doelstelling: de Agenda 2030 voor duurzame ontwikkeling
De samenwerking kadert in de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties, zoals vastgelegd in de Agenda 2030.
Dit is een globaal en universeel programma voor duurzame ontwikkeling. Zowel in het Noorden als in het Zuiden zijn de overheidsinstanties, de samenleving, de institutionele actoren en de private sector actief betrokken om deze doelstellingen te verwezenlijken.
De Belgische samenwerking is ook actief in België zelf om wereldburgerschap te bevorderen. Heel wat uitdagingen vinden immers hun oorsprong in de rijke landen: klimaatverandering, socio-economische ongelijkheid of consumptiepatronen die ook niet te onderschatten gevolgen hebben voor de rest van de wereld.
Het is belangrijk dat Belgische burgers deze onderlinge afhankelijkheden begrijpen. Zo kunnen ze, zowel individueel als collectief, op een geïnformeerde, respectvolle en duurzame manier keuzes maken en handelen.
Overzicht van de humanitaire hulp
De humanitaire hulp heeft als doelstelling om een antwoord te bieden op de dringende noden tijdens humanitaire crises. Het doel van de humanitaire hulp is om:
- levens te beschermen
- menselijk lijden te voorkomen en te verlichten
- de menselijke waardigheid te waarborgen
De humanitaire acties gebeuren steeds in functie van één belangrijke factor: de behoefte. Telkens er een behoefte blijkt te zijn en wanneer lokale overheden en actoren niet in de mogelijkheid zijn om te reageren, dan treedt de humanitaire hulp in werking.
Er wordt voortdurend nagedacht over manieren om het humanitaire systeem te verbeteren en doeltreffender te maken - en België neemt deel aan die denkoefening.
Ontdek hoe België actief is op het vlak van humanitaire hulp.
Waarom in actie komen voor de ontwikkeling van andere landen?
Omdat we allemaal deel uitmaken van dezelfde gemeenschap.
Ontwikkelingssamenwerking en humanitaire hulp zijn morele plichten en de uiting van de universele waarde van solidariteit tussen volkeren.
De mensen die het slachtoffer zijn van gewapende conflicten, natuurrampen of gezondheidscrises hebben vaak niet de middelen om hieraan te ontsnappen.
Onze solidariteit en onze menselijkheid komen tot uiting doordat we humanitaire hulp aanbieden, levens beschermen en de waardigheid van deze mensen waarborgen.
Omdat we in een geglobaliseerde wereld leven
Ons gedrag en ons beleid hangen nauw samen met de hulpbronnen uit de hele wereld. Een beslissing die we vandaag in België nemen, heeft een invloed op de levens van andere mensen en levende wezens, zelfs aan de andere kant van de wereld.
De klimaatverandering, gezondheidscrises en conflicten kennen geen grenzen. Door oorlogen, extreme armoede en klimaatcrises moeten mannen, vrouwen en kinderen vluchten naar gebieden waar de risico’s kleiner en de opportuniteiten groter zijn.
Er moet een globaal antwoord komen, zowel in het Noorden als in het Zuiden, zodat ieder mens uitzicht heeft op een waardig leven met toekomstperspectieven.
Omdat wij onze plaats hebben binnen de internationale gemeenschap.
België heeft altijd een prominente rol gespeeld binnen de internationale instellingen, als stichtend land van de EU en als belangrijke speler bij de oprichting van de Verenigde Naties. Het is ook daarom dat wij sterk inzetten op multilaterale samenwerking en op echte partnerschappen met het oog op een rechtvaardigere wereld.
Zo wordt het grootste deel van onze hulp verleend door multilaterale kanalen zoals de EU, de ontwikkelingsbanken en de VN.
Omdat de overheid het goede voorbeeld moet geven.
De overheid stelt de regelgeving op, onder meer op het vlak van goede praktijken, integriteit en gelijke behandeling. Deze regels moeten eerst en vooral intern worden toegepast, voordat deze kunnen worden opgelegd aan alle partners van de Belgische samenwerking. Om eventuele problemen snel op te lossen, zijn waakzaamheid en transparantie uiterst belangrijk.
Ook verantwoording en transparantie zijn cruciaal. Daarom publiceert de Belgische samenwerking regelmatig de resultaten van de activiteiten en onderhouden we open databanken over onze financieringen.
Omdat onze geschiedenis ons hiertoe uitnodigt.
Ons koloniaal verleden heeft zowel onze samenleving als de gekoloniseerde landen op een fundamentele manier beïnvloed. Er zijn niet te onderschatten geopolitieke gevolgen die tot op vandaag blijven nazinderen. Ons land kiest ervoor om dit verleden te erkennen, herdenken en proberen recht te zetten.
Programma's die aangepast zijn aan de lokale noden
Onze samenwerkingsprogramma’s worden opgemaakt naargelang de noden, de prioriteiten en het beleid van de lokale bevolking, die kunnen worden vertegenwoordigd door de overheid, de burgerorganisaties, of de lokale overheden, enz.
Een gezamenlijke inspanning
Er zijn heel wat domeinen die een grote invloed uitoefenen op duurzame menselijke ontwikkeling. Denk maar aan de diplomatie, de handel, de landbouw, de migratie, het milieu of de veiligheid.
Het is dus belangrijk voor de Belgische samenwerking om toe te zien op een coherent Belgisch beleid op de verschillende politieke niveaus. Er is immers een gezamenlijke doelstelling: duurzame ontwikkeling.
Hoe maken we de ontwikkelingssamenwerking doeltreffend?
Ontwikkelingssamenwerking is pas doeltreffend wanneer die gebaseerd is op de ontwikkelingsplannen en dynamieken van de betrokken actoren en landen zelf. De ontwikkelingssamenwerking moet:
- focussen op resultaten
- steunen op duurzame partnerships
- transparant en voorspelbaar zijn
Met het oog op meer doeltreffendheid, houden de financiële beslissingsprocessen rekening met de synergie, de complementariteit en de coördinatie tussen de donoren, op Europees en internationaal niveau.
Indien we de ontwikkelingssamenwerking doeltreffender willen maken, dan moeten alle geledingen van de samenleving hieraan deelnemen. Naast de overheid, spelen het maatschappelijke middenveld en de private sector ook een belangrijke rol.
Ten slotte is er een meer strategische aanpak nodig om de nieuwe uitdaging rond humanitaire hulp het hoofd te bieden en de impact te vergroten
-
Onze organisatie
De DGD maakt integraal deel uit van de Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Ze bereidt het beleid inzake ontwikkelingssamenwerking en humanitaire hulp voor en organiseert de opvolging ervan in overeenstemming met het wettelijke en regelgevende kader.
-
Ontwikkelingsbeleid
De Belgische ontwikkelingssamenwerking streeft allereerst naar duurzame menselijke ontwikkeling.
-
Strategienota's
Een strategienota heeft tot doel een visie en de gemeenschappelijke prioriteiten te beschrijven en te onderbouwen die verband houden met een welbepaald thema, een sector of een benadering van de Belgische ontwikkelingssamenwerking. Ze wordt opgesteld door de DGD, die het federale ontwikkelingsbeleid uitstippelt.
-
Financieringskanalen
De officiële ontwikkelingshulp die de DGD overziet, wordt verdeeld op basis van de beleidsmatige en strategische prioriteiten, via verschillende samenwerkingskanalen die zijn vastgelegd in de wet van 2013 en in specifieke rechtskaders.
-
Transparantie van de officiële ontwikkelingshulp
Met de ondertekening van het ‘International Aid Transparency Initiative’ (IATI) in 2012, en met het akkoord over de nieuwe ‘Common Open Standard’ op het High Level Forum on Aid Effectiveness in Busan in 2011, heeft België zich ondubbelzinnig geëngageerd voor een transparante hulp.
-
Jaarverslagen
Download het jaarverslag van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking
-
Landen
Naast de 14 partnerlanden van de gouvernementele samenwerking, krijgen ook andere landen steun van België. Ziehier een overzicht van onze acties.
-
Benin
De Belgische Ontwikkelingssamenwerking in Benin is actief in verschillende sectoren. Ontdek hier de verschillende acties die uitgevoerd worden in het kader van deze samenwerking.
-
Burkina Faso
België is via verschillende kanalen actief om de ontwikkeling van Burkina Faso te ondersteunen: gouvernementele samenwerking, humanitaire hulp en niet-gouvernementele samenwerking. Ontdek onze acties.
-
Burundi
België is via verschillende kanalen actief om de ontwikkeling van Burundi te ondersteunen: gouvernementele samenwerking, humanitaire hulp en niet-gouvernementele samenwerking. Ontdek hier onze acties.
-
Democratische Republiek Congo (DRC)
De Democratische Republiek Congo is het belangrijkste partnerland van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking. Ontdek hier de details van deze samenwerking in de DRC.
-
Guinee
België is via verschillende kanalen actief om de ontwikkeling in Guinee te ondersteunen: gouvernementele samenwerking, niet-gouvernementele samenwerking en multilaterale samenwerking. Ontdek hier onze acties in Guinee.
-
Mali
België is via verschillende kanalen actief om de ontwikkeling in Mali te ondersteunen: gouvernementele, multilaterale, niet-gouvernementele samenwerking of humanitaire hulp. Ontdek hier onze acties in Mali.
-
Marokko
België is via verschillende kanalen actief om de ontwikkeling in Marokko te ondersteunen: gouvernementele, multilaterale en niet-gouvernementele samenwerking. Ontdek hier onze acties in Marokko.
-
Mozambique
Mozambique is sinds 2001 een partnerland van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking. Het land geniet Belgische steun op verschillende vlakken, onder meer via de gouvernementele samenwerking.
-
Niger
België is via verschillende kanalen actief om de ontwikkeling van Niger te ondersteunen: gouvernementele samenwerking, humanitaire hulp en niet-gouvernementele samenwerking. Ontdek hier onze acties in Niger.
-
Oeganda
België is via verschillende kanalen actief om de ontwikkeling van Oeganda te ondersteunen: gouvernementele samenwerking, multilaterale samenwerking en niet-gouvernementele samenwerking. Ontdek hier onze acties in Oeganda.
-
Palestijns gebied
België draagt via verschillende kanalen bij tot de ontwikkeling van de bezette Palestijnse gebieden: gouvernementele samenwerking, multilaterale samenwerking of humanitaire hulp. Ontdek hier onze acties in Palestina.
-
Rwanda
De Belgische Ontwikkelingssamenwerking in Rwanda verloopt via verschillende kanalen en acties op het terrein. Ontdek hier de details van de samenwerking met Rwanda.
-
Senegal
De Belgische Ontwikkelingssamenwerking in Senegal is actief in diverse sectoren. Ontdek hier de acties die uitgevoerd worden in het kader van de samenwerking met Senegal.
-
Tanzania
De Belgische Ontwikkelingssamenwerking in Tanzania wordt uitgevoerd via verschillende kanalen. Ontdek hier de doelstellingen en programma’s van de samenwerking met Tanzania.
-
Internationale ontwikkelingsagenda
Sinds 2015 vormt de Agenda 2030 met de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen het overkoepelende kader waarmee de internationale gemeenschap het hoofd wil bieden aan de grote mondiale uitdagingen zoals armoede, klimaatverandering, of toenemende ongelijkheden.
-
Landbouw en voedselzekerheid
Landbouw en voedselzekerheid is een van de prioritaire sectoren van de Belgische ontwikkelingssamenwerking. Jaarlijks wordt binnen de Belgische ontwikkelingssamenwerking gemiddeld een budget van 150 tot 170 miljoen euro besteed aan landbouw en voedselzekerheid.
-
Onderwijs
Met een budget van ongeveer 100 miljoen euro per jaar is onderwijs een belangrijke concentratiesector voor de Belgische ontwikkelingssamenwerking.
-
Gezondheid
Gezondheid is een prioritaire sector van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking. Bijna vijftien procent van de Belgische officiële ontwikkelingshulp gaat naar de gezondheidssector.
-
Privésector
De ontwikkelingssamenwerking met de privésector omvat zowel een dimensie van ondersteuning van de ontwikkeling van de lokale privésector, als een uitdaging om de privésector voor ontwikkelingsdoeleinden te mobiliseren, de middelen voor duurzame ontwikkeling te vergroten en de naleving van milieu- en sociale normen te waarborgen.
-
Digital for Development - D4D
DIGITALISERING - Digital for Development - D4D: wordt beschouwd als een belangrijke hefboom voor ontwikkeling en de Belgische samenwerking speelt een voortrekkersrol op Europees en mondiaal niveau.
-
Migratie en ontwikkeling
Migratie en ontwikkeling zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze beïnvloeden elkaar, en dat zowel in positieve als in negatieve zin.
-
Mensenrechten
De ontwikkelingssamenwerking hanteert een op rechten gebaseerde benadering. Het integreren van een mensenrechtenbenadering in de maatregelen van verschillende ontwikkelingsactoren is een prioriteit in de 2030 Agenda voor Duurzame Ontwikkeling en in de SDG's.
-
Gender
De genderdimensie beoogt de empowerment van vrouwen en meisjes en de gelijkheid van vrouwen en mannen in de samenleving.
-
Waardig werk en sociale bescherming
Waardig werk, waarvan sociale bescherming een onderdeel is, is een van de prioritaire thema's van de wet van 2013 en is opgenomen in SDG 8.
-
Milieu
Het milieu is een van de vijf pijlers die ten grondslag liggen aan de 2030 Agenda en de bijbehorende duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's) en speelt ook een steeds centralere rol binnen de Verenigde Naties.
-
Wereldburgerschap
Wereldburgerschap is een doelstelling die is opgenomen in SDG 4 over onderwijs.
-
Actoren en partners van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking
De Belgische Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire hulp kan op heel wat partners rekenen: gouvernementele, niet-gouvernementele en multilaterale organisaties. Ontdek hier alle details.
-
Financieringsmogelijkheden
De Belgische Ontwikkelingssamenwerking financiert via verschillende instrumenten stages en studiebeurzen, wereldburgerschapseducatie en de organisaties van het maatschappelijke middenveld. Ontdek onze financieringsmogelijkheden en subsidies.
-
Onze prioriteiten voor de humanitaire hulp
De humanitaire hulp wil levens redden, lijden verlichten en de menselijke waardigheid bewaren. Ontdek hier de humanitaire prioriteiten van België.
-
Resultaten en evaluaties: hoe meten we de impact van onze acties?
De Directie-Generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp meet de impact van de acties op verschillende niveaus. In de bilaterale partnerlanden onderschrijft de Belgische Ontwikkelingssamenwerking de resultatenkaders van de partnerlanden.
-
Dienst Bijzondere Evaluatie
De Dienst Bijzondere Evaluatie draagt als onafhankelijke dienst bij tot een meer doeltreffende, efficiënte en transparante ontwikkelingssamenwerking.