-
Laatst bijgewerkt op
Marokko heeft een relatief hoog bruto binnenlands product in vergelijking met het Afrikaanse gemiddelde. Daarom is het geclassificeerd als een middeninkomensland.
Sociaal-politieke situatie in Marokko
Marokko heeft een sleutelpositie op het internationale toneel. Door de geografische ligging verbindt het land Europa, Sub-Sahara Afrika en de Maghreb.
Ondanks de status van middeninkomensland, staat het land voor heel wat uitdagingen. Om de levensomstandigheden van de Marokkaanse bevolking te verbeteren, is de ontwikkelingssamenwerking actief op het vlak van:
- naleving van de mensenrechten;
- duurzame en inclusieve economische groei.
Het doel is om armoede, uitsluiting en ongelijkheid te beëindigen door in te zetten op sociaaleconomische en sociaal-culturele ontwikkeling.
© Shutterstock
De Belgische ontwikkelingssamenwerking in Mali gebeurt via verschillende kanalen:
- gouvernementele ontwikkelingssamenwerking;
- niet-gouvermentele samenwerking;
- multilaterale ontwikkelingssamenwerking;
- humanitaire hulp.
Gouvernementele samenwerking
Conform de ontwikkelingsstrategieën in Marokko, is de samenwerking met België toegespitst op enkele belangrijke sectoren:
- landbouw;
- opleiding van de administraties;
- migratie;
- vrouwenrechten;
- ondernemerschap van jongeren.
Landbouw
Onze gouvernementele samenwerking is gebaseerd op Pijler II van het Plan Maroc Vert. Deze solidariteitsstrategie heeft als doelstelling om de inkomsten van de meest kwetsbare landbouwers op een duurzame manier te verbeteren door de dadelproductie te ontwikkelen.
België verleent steun in de hele waardeketen:
- landbouwers opleiden rond landbouwtechnieken;
- landbouwers begeleiden in de oprichting en het beheer van coöperatieven en economische samenwerkingsverbanden;
- landbouwers begeleiden in de commercialisatie van hun producten.
© Shutterstock
Opleidingen voor en de modernisering van de administratie
De prestaties en de doeltreffendheid van de Marokkaanse administratie zijn een hefboom voor economische en sociale ontwikkeling. Door de personeelsleden van de publieke partneradministraties in Marokko op te leiden, kunnen wij hen begeleiden om hun dienstverlening aan de bevolking te verbeteren. Daarvoor focussen wij op digitalisering.
Migratie
België ondersteunt Marokko in de uitvoering van het migratiebeleid. Ons land deelt ervaringen als immigratieland en mobiliseert tegelijkertijd de competenties van Marokkanen die in België verblijven.
Ondernemerschap van jongeren
De samenwerking voor de bevordering van het jongerenondernemerschap in Marokko heeft als doelstelling om, zowel kwalitatief als kwantitatief, bij te dragen tot werkgelegenheid en zelfstandigheid van de Marokkaanse jongeren.
Vrouwenrechten
Vrouwenrechten zijn een van de prioritaire thema’s van het partnerschap tussen het Koninkrijk Marokko en het Koninkrijk België.
Dankzij het Belgisch-Marokkaanse partnerschap is er een uitwisseling van expertise en ervaringen in het kader van de versterking van de veiligheidsdiensten en in de strijd tegen geweld tegen vrouwen.
De samenwerking wil:
- de opvang van vrouwen die het slachtoffer zijn van geweld verbeteren. Daarvoor worden de reeds bestaande opvangmechanismen verder ondersteund;
- de actoren van de veiligheidsdiensten in staat stellen om beter en op een geïntegreerde manier om te gaan met situaties van geweld en met de begeleiding van slachtoffers.
Er gaat ook aandacht naar kwalitatieve informatie en de sensibilisering van vrouwen rond rechten en procedures. Bovendien zal er ook aandacht gaan naar cybergeweld tegen vrouwen en meisjes.
Nieuwe gouvernementele portefeuille 2023-2027
In een algemeen kader van de bevordering van waardig werk, zal het de bedoeling zijn om verder bij te dragen aan de inclusieve en duurzame sociaaleconomische ontwikkeling van Marokko.
Die algemene doelstelling zal worden geoperationaliseerd in twee complementaire en verweven pijlers:
- Pijler 1 is gericht op het verbeteren van de economische inclusie van vrouwen en jongeren op de nationale arbeidsmarkt. Dat gebeurt via de verbetering van hun vaardigheden en begeleiding richting tewerkstelling en ondernemerschap.
- Pijler 2 is gericht op het verbeteren van de werkomstandigheden van arbeiders. Dat gebeurt in het bijzonder door de informele sector te ondersteunen en te professionaliseren, de sociale dialoog en fundamentele arbeidsrechten te versterken en toegang tot sociale bescherming te verbeteren.
De nieuwe portefeuille is gebaseerd op de huidige context in Marokko, de comparatieve voordelen van België en de lessen die getrokken worden uit voorgaande ervaringen.
Niet-gouvernementele samenwerking
De Marokkaanse organisaties van het maatschappelijk middenveld hebben te kampen met een groot tekort aan mensen, middelen en capaciteit. Dit tekort leidt onder meer tot:
- afwezigheid van structuur en organisatie;
- onvermogen om hun eisen door te drukken bij lokale en regionale overheden;
- het feit dat liefdadigheidsacties de bovenhand hebben op initiatieven rond rechtenverdediging.
De actoren van de Belgische niet-gouvernementele samenwerking zijn via verschillende kanalen actief in Marokko: ngo’s, universitaire samenwerking en gemeentelijke samenwerking.
Strategische doelstellingen
De Belgische actoren die actief zijn in Marokko hebben hun programma’s opgebouwd volgens drie strategische doelstellingen:
- Strategische doelstelling 1: “Iedereen gelijke toegang geven tot de fundamentele rechten (gezondheid, onderwijs, sociale diensten, justitie, gendergelijkheid) en alle vrouwen en meisjes emanciperen voor een meer rechtvaardige en inclusieve samenleving”.
- Strategische doelstelling 2: “Een duurzame en inclusieve economische ontwikkeling bevorderen die oog heeft voor sociale en milieunormen, door strategieën aan te nemen die de levensomstandigheden van de bevolking verbeteren”.
- Strategische doelstelling 3: “De verantwoordingsplicht en de transparantie van de rechtstatelijke instellingen, de private actoren en verenigingen versterken en ijveren voor duurzame steden en gemeenten, door de burgers meer inspraak te geven in de besluitvorming”.
© Shutterstock
Multilaterale samenwerking
België ondersteunt ook de uitvoering van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen in Marokko via partnerschappen met de agentschappen van de Verenigde Naties, de Wereldbank en de Europese Unie.
Deze multilaterale samenwerking verloopt hoofdzakelijk via een beleid van core funding, namelijk bijdragen aan de algemene middelen van onze partnerorganisaties. Dit zorgt ervoor dat de middelen flexibel ingezet kunnen worden, in functie van de meest dringende noden.
Wilt u meer weten over de activiteiten van onze multilaterale partners in Marokko en hun bijdragen aan de DDO’s? Kijk dan zeker op de websites van deze verschillende agentschappen en organisaties:
- UNICEF, de Kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties;
- UNDP, het ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties;
- UNFPA, het Bevolkingsfonds van de Verenigde Naties;
- UNWOMEN – VN Vrouwen;
- FAO, de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties;
- WHO, de Wereldgezondheidsorganisatie;
- IAO, de Internationale Arbeidsorganisatie;
- IOM, de Internationale Organisatie voor Migratie;
- OHCHR, het Bureau van de Hoge Commissaris van de Verenigde Naties voor de Mensenrechten;
- UNAIDS, het gezamenlijk programma van de Verenigde Naties voor hiv/aids;
- CGIAR, het internationale onderzoeksprogramma voor de landbouwsector;
- UNEP, het Milieuprogramma van de Verenigde Naties.
Een andere dimensie van onze multilaterale samenwerking in Marokko is de steun aan meer specifieke initiatieven (earmarked) of aan multidonoren zoals:
- het project UNICEF over kinderrechten en de gelijkheid van meisjes en jongens;
- het project Climate Promise van UNDP over de bijdragen die op nationaal niveau bepaald worden (NDC’s);
- GAVI, de Globale Alliantie voor Vaccinatie;
- GPE, het Globale Partnerschap voor Onderwijs;
- GFATM, het Globale Fonds dat zich inzet in de strijd tegen hiv, tuberculose en malaria;
- GEF, het Global Environment Facility;
- LDCF, het Fonds voor minst ontwikkelde landen;
- het Programma van jonge deskundigen “JPO” van de Verenigde Naties.
Ten slotte draagt ons land ook sterk bij aan de projecten die de Europese Unie en de volgende ontwikkelingsbanken uitvoeren:
Humanitaire hulp
Indien nodig, ondersteunt België ook onrechtstreeks de acties van de humanitaire actoren die actief zijn in Marokko. Dit gebeurt via de humanitaire financiering die België toekent aan flexibele humanitaire fondsen of aan de algemene middelen van internationale actoren.