Belgian Art & Diplomacy

 

 
De webpagina veranderde van naam van Expo @ EgmontPalace
naar Belgian Art & Diplomacy.

 

UITGESTELD:
Symposium Belgian and Dutch Embassy buildings: Multi-Layered projects of Representation

Wegens COVID-19 wordt het symposium voor een tweede maal uitgesteld.

Een nieuwe datum wordt zo snel als mogelijk aangekondigd.
 

Poster Belgian and Dutch Embassy Buildings

Meer informatie:
http://www.belgiananddutchembassybuildings.be

 

Belgian Art & Diplomacy

Kunst en diplomatie worden niet meteen met elkaar in verband gebracht. De wereld van de diplomatie is er een van consensus en compromis, van protocollaire regels en wetgevende kaders, van plooien gladstrijken en discreet te werk gaan. Kunst en kunstenaars daarentegen hebben veeleer een rebels of tegendraads imago of worden op zijn minst als kritisch en bevragend gezien. Ze schuwen het intrappen van heilige huisjes niet en hebben lak aan etiketten. Toch hoeft men zich niet vast te pinnen op clichématige voorstellingen van beide werelden. Stond Rubens tenslotte ook niet bekend om zijn diplomatieke talenten?
 

logo belgian art & diplomacy

 
Mission statement

De kunstwerken in de publieke ruimtes van de diplomatieke posten en van het hoofdbestuur ondersteunen een kerntaak van de FOD, met name de representatie van België. Ze scheppen een beeld van België en zetten aan tot culturele dialoog. Ze dragen bij tot een dynamische werksfeer, het aanscherpen van de kritische geest, creëren kansen tot geestelijke verruiming. Ze bieden een reflectie op de steeds veranderende wereld. Ze helpen bij het uitdragen van de waarden van Buitenlandse Zaken, zoals respect, communicatie, transparantie, professionaliteit en duurzaamheid. Door het aanreiken van een divers, hedendaags palet aan artistiek talent dat verder reikt dan landsgrenzen en nationale identiteit, sluit de kunstcollectie aan bij de wereld.  Buitenlandse Zaken wil goed scoren op de kerntaken van het collectiebeheer en als betrouwbare, professionele partner met een scherp profiel en haar collectie als sterk merk een plaats innemen in het wereldwijde artistieke landschap.

 
Positionering, collectieprofiel en samenwerking

De kunstcollectie van de FOD Buitenlandse Zaken kan bestempeld worden als een semi-publieke bedrijfscollectie. Het is een collectie die deel uitmaakt van de Belgische Staat. De collectie vindt haar plaats naast de collecties van andere federale ministeries en de federale wetenschappelijke instellingen, collectiebeherende instellingen (Parlementen, Universiteiten, Koninklijk Paleis,…), bedrijfscollecties (financiële instellingen), musea en kunstencentra. Het beheer van de collectie is het meest vergelijkbaar met die van de Ministeries van Buitenlandse Zaken van andere landen. Enkele voorbeelden: Ierland; Italië; Nederland; Verenigd Koninkrijk; US State Department

 
Collectiebeheer

Het beheer van de kunstcollectie focust op vier kerntaken: inventarisatie & documentatie, verzamelen, behoud en beheer en ten slotte presentatie. Brussel, en meer bepaald de dienst kunstpatrimonium, stippelt het beleid uit.

 
Verzamelbeleid

De collectie is organisch opgebouwd sinds de creatie van de Belgische Staat in 1830. Sinds die tijd en vooral na de Tweede Wereldoorlog werden diplomatieke posten in het buitenland geopend. Ondertussen gaat het om zo’n 240 gebouwen wereldwijd verspreid. 

Het kunstpatrimonium omvat minstens 4500 werken, een 600-tal schilderijen, een 500-tal wandtapijten, een 3000-tal werken op papier en een 200-tal sculpturen, van de XVIde eeuw tot vandaag. Recenter werden daar ook andere media aan toegevoegd zoals fotografie, mixed media, installaties en video’s en in situ werken. Zo goed als alle kunstwerken worden permanent tentoongesteld. Soms komen ze tijdelijk naar Brussel voor restauratie of voor verzending naar een andere bestemming. Bij nieuwe aankopen ligt de focus op hedendaagse kunst, voornamelijk Belgische kunst evenals - na prospectie - ook lokale kunstenaars. Er wordt projectmatig gewerkt. Zowel in de prospectie- als in de valideringsfase speelt het extern kunstaankoop- en adviescomité, met externe experten en interne leden van de organisatie, een rol. De uiteindelijke resultaten zijn de “gecureerde ambassades en ambtswoningen”. Om een idee te krijgen van de collectie, volgen hierbij namen van 100 hedendaagse kunstenaars wiens werk in de collectie van de FOD Buitenlandse Zaken is opgenomen: 

Francis Alÿs - Nobuyoshi Araki - Carla Arocha-Abel Auer - Virginie Bailly - Sammy Baloji - Charlotte Beaudry - Charif Benhelima - Marcel Berlanger - Lieve Blancquaert - Guy Bleus - Delphine Boël - Sébastien Bonin - Mon Colonel & Spit - Berlinde De Bruyckere - Celine Butaye - Patrick Van Caeckenbergh - Sarah Carlier - Fia Cielen - David Claerbout - Sara Conti - Delphine Deguislage - Carl De Keyzer - Edith Dekyndt - Colin Delfosse - Ronny Delrue - Wim Delvoye - Alfred d’Ursel - Fred Eerdekens - Hadassah Emmerich - Thierry Falisse - Michel François - Lara Gasparotto - Kaif Ghaznavi -Tina Gillen - Shilpa Gupta - Mona Hatoum - Kati Heck - Ann Veronica Janssens - Viviane Joakim - Reina Saina Kallat - Nikita Kadan - Eddy Kamuanga Ilunga - Anish Kapoor -Marin Kasimir - Jean Katambayi Mukendi - Anne-Mie Van Kerckhoven - An-Sofie Kesteleyn - Aglaia Konrad - Sophie Kuijken - Marie-Jo Lafontaine - Sophie Langhor - Corinne Lecot - Elisabeth Lecourt - Namsa Leuba - Emilio Lopez Menchereo - Mark Luyten - Sarah Van Marcke - Cécile Massart - Michäel Matthys - Marcelo Moscheta - Aimé Mpane - Johan Muyle - Maryam Najd - Otobong Nkanga - Aimé Ntakayica - Sophie Nys - Hans Op de Beeck - Goedele Peeters - Max Pinckers - Marina Pinsky - Tinka Pittoors - Benoît Platéus - Marie-Françoise Plissart - Bernard Queeckers - Kelly Schacht - Georges Senga - Stefan Serneels - Helmut Stallaerts - Bart Stolle - Elly Strik - Walter Swennen - Johan Tahon - Pascale Marthine Tayou - Ana Torfs - Luc Tuymans - Sarah Vanagt - Koen van den Broek - Maarten vanden Eynde - Carole Vanderlinden - Catherina Van Eetvelde - Rinus Van De Velde - Yves Velter - Angel Vergara - Pieter Vermeersch - Katrien Vermeire - Ana Vester - Leen Voet - Jeff Wall - Sophie Whettnall

 
Tentoonstellingsbeleid

Het Egmontpaleis is nog steeds een onbekend pareltje cultureel erfgoed in het culturele hart van de Belgische hoofdstad, op een boogscheut van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten, Bozar, het Koninklijk Paleis en de Kleine Zavel.   

Sinds 2012 worden, naar aanleiding van de Belgische Nationale Feestdag op 21 juli, zomertentoonstellingen georganiseerd in dit paleis. Deze tentoonstellingen zijn vrij toegankelijk voor het groot publiek en hebben een heel divers bereik. Ze lokken telkens ongeveer 5000 bezoekers, in 2015 zelfs 12 000, onder wie erfgoedadepten, kunstliefhebbers, Brusselfanaten, toeristen evenals toevallige, nieuwsgierige voorbijgangers. 

Deze tentoonstellingen worden gerealiseerd door het intern kunstcomité, het “kunstcomitéd’art”, en dankzij de hulp van diverse diensten en vrijwilligers.
 

logo kunstcomitéd’art

 
Afgelopen zomertentoonstellingen Egmontpaleis

 
Publicaties

 
Sociale media

 
Vragen?

art@diplobel.fed.be