Reizen naar Bosnië en Herzegovina: Reisadvies

Reist u naar Bosnië en Herzegovina? Ontdek onze reisadviezen voor deze bestemming. Het reisadvies is slechts bedoeld als leidraad en is niet bindend.

Praktische info voor Bosnië en Herzegovina

Praktische info over reizen in Bosnië en Herzegovina.
  1. Nog steeds geldig op
  2. Laatst bijgewerkt op

Documenten, valuta, communicatie

Alle noodzakelijke reisdocumenten worden vermeld onder de gelijknamige rubriek op deze website.

Voor Belgen is een geldige identiteitskaart of paspoort noodzakelijk voor de toegang tot en het vertrek uit het grondgebied van Bosnië en Herzegovina.

Luchtvaartmaatschappijen leggen vaak een identiteitskaart of paspoort met een minimum geldigheid van 3 maanden langer dan voorgenomen verblijf op. (Informatie onder voorbehoud en voor onaangekondigde wijzigingen vatbaar. Voor absolute zekerheid, raadpleegt u de Ambassade van Bosnië-Herzegovina in Brussel of uw reisagent/vliegtuigmaatschappij).

In geval van verlies of diefstal van uw identiteitskaart of paspoort, blokkeer deze onmiddellijk door te bellen naar DOCSTOP (00800 2123 2123 of 0032 2 518 2123).

Aanmelding van verblijf: u moet binnen 48 uur uw aankomst aanmelden bij het plaatselijke vreemdelingenbureau of het politiekantoor van de gemeente waar u verblijft (voor het Kanton Sarajevo: Dienst Vreemdelingenzaken, Brace Mulica straat). Als u in een hotel, pension, camping of jeugdherberg verblijft, moet u een factuur of een attest vragen aan de beheerder of de eigenaar van de toeristische accommodatie. Het schriftelijk bewijsstuk kan door de overheden gevraagd worden aan de grens, bij het verlaten van het land.

 
Rijbewijs

Een Belgisch rijbewijs volstaat.

 
Betaalmiddelen

De Converteerbare Mark (KM of BAM) heeft een vaste wisselkoers t.a.v. de EUR (€ 1 = 1,95587KM). Bankautomaten zijn enkel in de steden te vinden. Het gebruik van kredietkaarten is in Sarajevo in de betere winkels en restaurants mogelijk, maar nog niet veralgemeend. Western Union geldtransfers zijn mogelijk in meerdere banken en postkantoren.

In geval van verlies, diefstal of fraude van een Belgische krediet- of bankkaart, neem onmiddellijk contact op met Card Stop (0032 78 170 170).

 

Reisverzekering

Gelieve na te gaan of de verzekering van uw ziekenfonds voldoende dekking biedt voor uw bestemming en uw manier van reizen. Houd er rekening mee dat deze verzekering vervalt na een verblijf van 3 maanden. Een aangepaste reisverzekering met voldoende dekkingslimiet (reisbijstand, repatriëring, rechtsbijstand) is absoluut noodzakelijk.

 
GSM en communicatiefaciliteiten

Belgische GSM's werken in de regel zonder problemen. Ontvangst in de bergachtige gebieden laat soms te wensen over. Roamingkosten zijn nog heel hoog. 

 
Huisdieren

Voor honden is een ingeplante chip en inenting tegen hondsdolheid vereist.

 
Consulaire bijstand

In geval van onvoorziene ernstige moeilijkheden in het buitenland, kunnen de Belgen hulp vragen aan de ambassades en consulaten van België. Consulaire bijstand wordt verleend aan landgenoten die tevergeefs de hulp ingeroepen hebben van de bevoegde plaatselijke overheid (lokale politie) of dienstverlenende maatschappijen (bank, verzekeringsagent), en zich enkel nog tot een Belgische diplomatieke of consulaire post kunnen wenden. Aan deze bijstand wordt een einde gesteld zodra de reizigers op eigen krachten verder kunnen.

Bipatride Belgo-Bosniërs dienen er zich bewust van te zijn dat de Belgische autoriteiten niet in staat zijn om consulaire bijstand te verlenen aan hen wanneer zij zich in het land van hun andere nationaliteit bevinden. 

Humanitaire hulp, conform de internationale conventies terzake, zal in de mate van het mogelijke geboden worden in humanitaire noodgevallen.

De Ambassade van België te Sarajevo heeft geen consulaire bevoegdhedenIn geval van diefstal of verlies van een reisdocument, en indien u niet beschikt over een ander identiteitsdocument dat u toelaat om uw reis verder te zetten, zijn de volgende stappen aan de orde:

  1. Helpdesk DOC STOP 00800 21232123 bellen om een reisdocument te blokkeren;
  2. In geval van diefstal aangifte doen bij het plaatselijk politiekantoor dat een attest van diefstal aflevert. Dat attest is noodzakelijk voor het verkrijgen van een Emergency Travel Document;
  3. De Ambassade van Nederland te Sarajevo contacteren op +387 33 56 260 of SAR-CA@minbuza.nl om een afspraak te maken tijdens de openingsuren voor de aanvraag van een Emergency Travel Document. Daarmee kan men terug naar België / het EU-land waar men woont. Dit document is slechts vijftien dagen geldig en wordt afgeleverd mits toelating van de Belgische Ambassade in Zagreb en op voorlegging van twee identiteitsfoto’s, het attest van diefstal dat werd afgeleverd door de lokale politie en 91 BAM (cash of bankkaart).

 

Links

Andere nuttige tips of informatie over consulaire bijstand, reizen met huisdieren of met de eigen wagen, verzekeringen, gezondheidsraad, douaneformaliteiten, reisbureaus e.d. kan u terugvinden in Reis Wijs.