-
Nog steeds geldig op
-
Laatst bijgewerkt op
Veiligheid/info wegen
Er wordt aan de linkerkant gereden en de verkeersborden volgen het metrisch stelsel (in tegenstelling tot in Noord-Ierland). Het wegennet is over het algemeen in goede staat, maar eens men de snelweg verlaat kunnen de landwegen soms zeer smal en bochtig zijn. De snelheidsbeperkingen zijn vrij arbitrair en vaak niet in overeenstemming met de staat van de weg. Weggebruikers hanteren op kleine regionale wegen vaak de snelheidsbeperking die geldt op expreswegen (100 km/u).
Stedelijke agglomeraties, en vooral Dublin, kennen soms enorme verkeersopstoppingen tijdens de spitsuren.
Het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden is verboden.
Voor professionele chauffeurs of diegenen die minder dan 2 jaar geleden hun rijbewijs verworven hebben bedraagt de alcohollimiet 0,2 promille. Voor andere chauffeurs bedraagt de limiet 0,5 promille. De meest voorkomende test is de ademtest (met respectieve limieten van 22 en 9 microgram).
Fietsers en voetgangers moeten extra goed opletten. Er zijn zeer weinig fietspaden en in de steden moeten fietsers vaak de rijstrook voor de bussen gebruiken. Er zijn weinig zebrapaden en het gebruik ervan biedt weinig waarborg op een veilige oversteek.
Veiligheid/info treinverkeer en busverkeer
De dienstregeling van bussen in de steden is vrij goed, al zitten de bussen soms overvol en komen ze geregeld te laat tijdens de spitsuren.
Bus- en treinverbindingen tussen de steden zijn redelijk goed. Enkele nuttige links:
- Busdiensten over geheel Ierland, inclusief Noord-Ierland
- Busdiensten in Dublin
- Speciale busdienst naar Glendalough, een toeristische attractie op 50 km van Dublin
- Treinregelingen
Alternatieve vervoermiddelen
Naast de traditionele transportmiddelen (bus, huurauto, trein, ...), zijn de meeste steden uitgerust met een netwerk van deelfietsen en -wagens.