Reizen naar Indonesië: Reisadvies

Reist u naar Indonesië? Ontdek onze reisadviezen voor deze bestemming. Het reisadvies is slechts bedoeld als leidraad en is niet bindend.

Praktische info voor Indonesië

Praktische info over reizen in Indonesië.
  1. Nog steeds geldig op
  2. Laatst bijgewerkt op

Documenten die nodig zijn om het Indonesisch grondgebied te betreden

Controleer voor vertrek op onze pagina Reisdocumenten welke reisdocumenten u nodig hebt voor uw bestemming.

Het elektronisch douaneaangifteformulier (ECD Electronic Customs Declaration kan ingevuld worden vanaf 2 dagen voor aankomst. 

Het Gezondheidsformulier (‘SatuSehat Health Pass’) kan ingevuld worden vanaf 2 dagen voor aankomst op de website van het Ministerie van Gezondheid.

Toeristen-taks op Bali vanaf 2024

De provinciale regering van Bali heeft sinds februari 2024 een buitenlandse toeristenheffing ingevoerd van IDR 150.000 (honderdvijftigduizend roepia).

De taks van 150.000 IDR (ca. € 10)/persoon is van toepassing op elke internationale toerist die Bali bezoekt, komende direct vanuit het buitenland of indirect vanuit een andere provincie. De taks wordt éénmalig geheven tijdens het toeristisch verblijf in Indonesië.

Er worden vrijstellingen verleend aan:

  • Houders van diplomatieke en officiële visa;
  • Bemanningsleden van transportvoertuigen;
  • Houder van een tijdelijke verblijfsvergunning (KITAS) of een permanente verblijfsvergunning (КІТАР);
  • Houders van visa voor gezinshereniging;
  • Houders van studentenvisa;
  • Houders van Gouden Visa en houders van andere visa, die de heffingsvrijstelling minimaal vijf dagen vóór aankomst op Bali hebben aangevraagd via het Love Bali-systeem.

Voor meer informatie over de implementatie van de buitenlandse toeristenheffing op Bali verwijzen wij u naar de website van Love Bali.

Verplichte registratie van logement

Als u in een privé-accommodatie in Indonesië verblijft (geen hotel), moet u uw aanwezigheid melden bij de lokale politie in het dichtstbijzijnde politiebureau. Als u zich niet registreert, kunt u een boete krijgen van 5 miljoen IDR (€ 300). Als u in een hotel verblijft, wordt u automatisch geregistreerd.

 

Rijbewijs

Een Indonesisch of internationaal rijbewijs is vereist.

 

Betaalmiddelen

De munteenheid in Indonesië is de Indonesische Rupiah. Voor de wisselkoersen, kunt u de website van de Europese Centrale bank  raadplegen.

Het gebruik van kredietkaarten is ingeburgerd in grote hotels en shoppingcentra.

Indonesië beschikt over een uitgebreid netwerk van geldautomaten (ATM) aangesloten op het VISA/Cirrus/Maestro-netwerk. Het is dus mogelijk om in de steden geld af te halen bij geldautomaten en zo te vermijden met veel geld rond te wandelen. Als u van plan bent naar afgelegen gebieden te reizen, is het verstandig om cash geld te voorzien voor u op pad gaat.

 

Reisverzekering

Gelieve na te gaan of de verzekering van uw ziekenfonds voldoende dekking biedt voor uw bestemming en uw manier van reizen. Houd er rekening mee dat deze verzekering vervalt na een verblijf van 3 maanden. Een aangepaste reisverzekering met voldoende dekkingslimiet (reisbijstand, repatriëring, rechtsbijstand) is absoluut noodzakelijk.

 

Gsm en communicatiefaciliteiten

De drie Belgische gsm-operatoren (Base, Orange, Proximus) hebben roamingakkoorden gesloten met Indonesië (Telkomsel, Indosat en XL). Contacteer uw gsm-operator voor verdere inlichtingen en activatie. Een goedkoper alternatief is om bij aankomst op de internationale luchthaven een lokale sim-kaart te kopen. Tegenwoordig zijn er ook handige apps waarmee u een e-sim kan installeren (bv. Airalo, Holafly, Nomad, …) 

 

Consulaire bijstand

Goede hulp is vaak binnen handbereik, dus als u problemen ondervindt, kan u contact opnemen met uw plaatselijke contactpersonen, een vertegenwoordiger van de touroperator of het hotelmanagement. U kan de hulpdiensten in Indonesië bereiken door te bellen naar:

Politie: 110 / 112

Brandweer: 113

Ziekenwagen: 118/119

Belgen kunnen ook om hulp vragen aan de Belgische ambassade. Consulaire bijstand wordt verleend aan landgenoten die tevergeefs de hulp ingeroepen hebben van de bevoegde plaatselijke overheid (lokale politie) of dienstverlenende maatschappijen (bank, verzekeringsagent), en zich enkel nog tot een Belgische diplomatieke of consulaire post kunnen wenden. Aan deze bijstand wordt een einde gesteld zodra de reizigers op eigen krachten verder kunnen.

Humanitaire hulp, conform de internationale conventies, zal in de mate van het mogelijke geboden worden in humanitaire noodgevallen.

Om optimaal van de consulaire dienstverlening gebruik te maken, raden wij aan uw reis te registreren via Travellers Online.