Reizen naar Indonesië: Reisadvies

Reist u naar Indonesië? Ontdek onze reisadviezen voor deze bestemming. Het reisadvies is slechts bedoeld als leidraad en is niet bindend.

Vervoer in Indonesië

Informatie over vervoer in Indonesië.
  1. Nog steeds geldig op
  2. Laatst bijgewerkt op

Veiligheid / info wegen

In Indonesië wordt er aan de linkerkant van de weg gereden. De toestand van de wegen varieert van goed (tolwegen in de grote steden) tot slecht. Het stadsverkeer loopt vaak compleet vast. 's Nachts rijden of zelf een wagen besturen zonder de lokale rijgewoonten te kennen, wordt afgeraden. Als u per wagen wenst te reizen is het aangeraden een auto met chauffeur te huren. Bij een ongeval zal de buitenlander gewoonlijk geacht worden de schade te vergoeden, ongeacht wie in fout was. Het is dus van belang steeds goed verzekerd te zijn. Gebruik enkel de officiële en betrouwbare taxi's die over een infobalie beschikken (in luchthaven of hotels). Het is aangeraden ramen en deuren van de wagen gesloten te houden.

 

Veiligheid / info luchtvaart

In Indonesië wordt door de uitgestrektheid van het land veel met het vliegtuig gereisd. Het aanbod is erg groot en er zijn veel lagekostenmaatschappijen. De bekendste zijn Batik air/Lion Air, Air Asia, Wings Air, Citilink, Sriwijaya, Transnusa, etc.

Vluchten naar afgelegen plaatsen worden regelmatig afgeschaft of vertraagd, zeker in periodes van slechte weer.

In het verleden stonden veel Indonesische low cost maatschappijen op de lijst van luchtvaartmaatschappijen met exploitatieverbod of -beperkingen binnen de EU. In 2018 heeft de EU na verbeteringen alle Indonesische luchtvaartmaatschappijen van haar zwarte lijst verwijderd. Raadpleeg de Europese lijst van verboden luchtvaartmaatschappijen.

De meest recente zware ongevallen met vliegtuigen dateren uit 2018 en 2021.  In beide incidenten kwamen alle passagiers en bemanningsleden om het leven (Lion Air in 2018, Sriwijaya in 2021).

 

Veiligheid / info scheepvaart

Indonesië omvat de grootste archipel ter wereld met meer dan 17 000 eilanden. Het heeft veel havens en reizen per boot is een belangrijke manier om zich te verplaatsen. Tussen de hoofdeilanden zijn verschillende veerdiensten. PELNI is de Indonesische nationale rederij.

Reizen per ferry of boot kan gevaarlijk zijn: passagierslimieten worden niet altijd gerespecteerd, apparatuur wordt mogelijk niet goed onderhouden en er zijn mogelijk niet genoeg of geen reddingsvesten (met name voor kinderen). Let daarom op de volgende zaken als u van plan bent om over zee te reizen tussen de eilanden:

  • Zorg ervoor dat de boot waar u aan boord gaat, de juiste veiligheidsuitrusting en reddingsvesten heeft;
  • Draag altijd een reddingsvest;
  • Neem reddingsvesten mee voor de kinderen met wie u reist;
  • Vraag uw touroperator of bemanning naar de veiligheidsnormen;
  • Neem beter een grotere, meer solide boot die er mogelijks een beetje langer over doet maar die robuuster is en beter bestand is tegen slecht weer.

Vermijd reizen op het water in het donker, tenzij het schip goed is uitgerust. Tijdens het regenseizoen kan de navigatie tussen de eilanden gevaarlijk zijn vanwege onvoorspelbare stormen, terwijl de levensreddende veiligheidsuitrusting ontbreekt.

Piraterij kan plaatsvinden in grenswateren met Maleisië en de Filippijnen. Pleziervaarders moeten dus waakzaam zijn in de wateren nabij de Straat van Malakka. De toestand is verbeterd dankzij een meer actief beleid samen met de buurlanden (gezamenlijke patrouilles).

 

Veiligheid / info treinverkeer en busverkeer

Op de eilanden Java en Sumatra zijn intercitytreinen, gerund door het staatsbedrijf KAI (Kereta Api Indonesia). Deze treinen kennen een ruim aanbod en een keuze in de verschillende comfortklassen. In Jakarta en Yogyakarta rijden pendeltreinen (Commuter Lines).

In heel Indonesië (met uitzondering van Papoua en de Molukken) zijn bussen het belangrijkste vervoermiddel. Ze vertrekken vaak pas wanneer ze vol zijn. Op de meest populaire routes zijn er comfortabele bussen met airconditioning. Op de kleinere routes zijn er eerder kleinere, meer eenvoudige bussen, of gedeelde Kijang-taxi's, becaks (riksja's) of angkots/bemos (minibussen). Op echt afgelegen routes zijn er moto (ojek)-taxi's.

Treinen en bussen kunnen druk zijn, vooral rond feestdagen en tijdens de spits.

Pas op voor zakkenrollers in overvolle bussen en treinen.