-
Nog steeds geldig op
-
Laatst bijgewerkt op
Veiligheid/info wegen
Wegen zijn meestal geasfalteerd maar in slechte toestand (behalve enkele hoofdwegen). Met de wagen rijden is gevaarlijk omdat het grootste deel van de bestuurders de wegcode negeren, voetgangers en dieren zich onvoorspelbaar kunnen gedragen, en omdat de weginfrastructuur gebrekkig en het wagenpark verouderd zijn. De hulpdiensten zijn vaak van een bedenkelijke kwaliteit, als ze al bestaan.
Wegblokkeringen opgezet door de politie of het leger zijn frequent in het binnenland; de controles kunnen een voorwendsel voor afpersing zijn, vooral indien de automobilist zijn geduld verliest.
Aanvallen door “coupeurs de routes” kunnen ook gebeuren, vooral in het noorden van het land. De grenszones met Liberia, Mali en Burkina Faso worden best vermeden.
Voor lange afstanden is het aangeraden zich te verplaatsen in een konvooi van minimum twee wagens.
Wanneer er zich een ongeluk zou voordoen, hoeft u het voertuig niet te verplaatsen, maar verwittigt u de politie of de gendarmerie die de nodige vaststellingen zal komen doen. Indien er zich een ongeluk met een voetganger zou voordoen, gaat u best meteen naar de dichtstbijzijnde politie- of gendarmeriepost om mogelijke gewelddadige reacties van de bevolking te vermijden.
Veiligheid / info luchtvaart
De voornaamste internationale luchthaven is Felix Houphouet Boigny in Abidjan, waar verscheidene grotere maatschappijen landen (Brussels Airlines, Air France, Air Maroc en Kenya Airways). Geen enkele van deze maatschappijen komt voor op de lijst gepubliceerd door de Europese Commissie met de namen van de maatschappijen die het Europese luchtruim niet mogen gebruiken.
Veiligheid / info scheepvaart
Bootbussen doen in Abidjan verschillende lagunes aan. Dit soort openbaar vervoer is evenwel enkel met erkende maatschappijen aan te raden.
Veiligheid / info treinverkeer en busverkeer
Het openbaar vervoer is af te raden.
Trein: alleen de verbinding met Burkina Faso (1200 km) is nog operationeel, maar traag, onbetrouwbaar en vooral op goederentransport afgestemd. Het gebruik ervan in de noordelijke grensgebieden wordt sterk afgeraden.
Bus: de firma SOTRA (stadsbussen) bedient alle deelgemeenten van Abidjan en is nu ook aanwezig in andere stedelijke centra van het land (Grand-Bassam, Yamoussoukro, enz.). De maatschappij heeft geïnvesteerd in moderne bussen. Het is aanbevolen om verstandig om te gaan met het gebruik van dit vervoer (bijv. de spitsuren te vermijden). Minibussen ("gbaka") in Abidjan en in het binnenland moeten worden vermeden (slechte staat van de voertuigen, gebrek aan veiligheidsmaatregelen, overbevolking).
In Abidjan en andere grote steden kunnen intercommunale taxi's (rood/oranje) worden gebruikt, maar de technische staat van de voertuigen, die veel ongelukken veroorzaken, moet worden gecontroleerd. Er zijn betrouwbare taxibedrijven met auto's met airconditioning. Er zijn ook verschillende applicaties voor mobiele telefoons waarmee u taxi's kunt bestellen. Als u een taxi op straat neemt, moet u vooraf over de prijs onderhandelen. In Abidjan bestaan er verscheidene privémaatschappijen die een auto met chauffeur verhuren. Over het algemeen zijn deze betrouwbaar.
Intercityverbindingen worden verzorgd door bussen. Sommige maatschappijen bieden deze diensten aan met voertuigen die niet aan de normen voldoen en er gebeuren vaak ongelukken.