Reizen naar Maleisië: Reisadvies

Reist u naar Maleisië? Ontdek onze reisadviezen voor deze bestemming. Het reisadvies is slechts bedoeld als leidraad en is niet bindend.

Praktische info voor Maleisië

Praktische info over reizen in Maleisië.
  1. Nog steeds geldig op
  2. Laatst bijgewerkt op

Documenten

Alle noodzakelijke reisdocumenten worden vermeld onder de gelijknamige rubriek op deze website.

Voor visuminformatie:


Rijbewijs

Een internationaal rijbewijs is vereist.


Betaalmiddelen

De munteenheid in Maleisië is de Ringgit, gelieve voor de wisselkoersen uw bank of wisselagent te consulteren. In de meeste warenhuizen, shoppingcentra, hotels en restaurants kan u betalen met kredietkaarten. Kredietkaarten worden soms frauduleus gebruikt en vervalst. Daarom is voorzichtigheid geboden bij het gebruik van dit betaalmiddel. Cash geld (Maleisische Ringgit) afhalen aan automaten (ATM) kan enkel nog met kredietkaarten en niet meer met debetkaarten (EC of Maestro). Euro's of dollars kunnen overal gewisseld worden. In geval van verlies, diefstal of fraude van een Belgische krediet- of bankkaart, neem onmiddellijk contact op met Card Stop (0032 78 170 170).


Reisverzekering

Gelieve na te gaan of de verzekering van uw ziekenfonds voldoende dekking biedt voor uw bestemming en uw manier van reizen. Houd er rekening mee dat deze verzekering vervalt na een verblijf van 3 maanden. Een aangepaste reisverzekering met voldoende dekkingslimiet (reisbijstand, repatriëring, rechtsbijstand) is absoluut noodzakelijk.


Gsm en communicatiefaciliteiten

Alle Belgische gsm-operatoren bieden roamingfaciliteiten aan in Maleisië.


Huisdieren

Quarantaine is verplicht gedurende één week. Men dient op voorhand komst van dieren aan te melden voor reservatie in de quarantainekennels. Sommige agressieve hondenrassen zijn niet toegestaan. Vaccinaties + internationaal gezondheidsattest moeten in orde zijn.


Consulaire bijstand

In geval van onvoorziene ernstige moeilijkheden kunnen de landgenoten hulp vragen aan de ambassade in Kuala Lumpur. Tijdens de kantooruren: +60 (0)3 2162.0025 of in dringende gevallen GSM: +60 (0)12.26.73.112. Consulaire bijstand wordt verleend aan landgenoten wanneer zij tevergeefs hulp aan de lokale overheden (lokale politie) of aan een privémaatschappij (bank, reisbureau) gevraagd hebben. Deze bijstand wordt beëindigd zodra de reizigers hun reis op eigen middelen kunnen voortzetten.

Bipatride Belgo-Maleisië dienen er zich bewust van te zijn dat de Belgische autoriteiten niet in staat zijn om consulaire bijstand te verlenen aan hen wanneer zij zich in het land van hun andere nationaliteit bevinden. 

Humanitaire hulp, conform de internationale conventies terzake, zal in de mate van het mogelijke geboden worden in humanitaire noodgevallen.

Om ons in staat te stellen onze consulaire dienstverlening nog beter te organiseren, raden wij ook aan uw reis te registreren via Travellers Online


Links

Andere nuttige tips of informatie over consulaire bijstand, reizen met huisdieren of met de eigen wagen, verzekeringen, gezondheidsraad, douaneformaliteiten, reisbureaus, enz. kan u terugvinden in Reis Wijs.

Ook de Engelstalige site van het Maleisische Ministerie van Toerisme biedt heel wat nuttige informatie en links die doorverwijzen. De Malaysia Tourism Promotion Board (MTPB) beschikt over Nederlandstalige sites "Bezoek Maleisië" en Maleisië waar u heel wat informatie kan terugvinden.