-
Nog steeds geldig op
-
Laatst bijgewerkt op
Documenten
De noodzakelijke reisdocumenten worden vermeld op de website onder de gelijknamige rubriek.
Binnenkomst over land
Als u over land Mexico inreist (vanuit de Verenigde Staten, Belize of Guatemala) dient u absoluut een grenspost te passeren om een inreisstempel in uw paspoort en een migratieformulier FMM te verkrijgen (FMM kan op voorhand online worden aangevraagd). Zoniet beschouwt de Mexicaanse overheid uw verblijf als illegaal.
Kinderen onder de 18 die reizen zonder hun ouders moeten over ouderlijke toestemming beschikken. Volwassenen die reizen met andere dan eigen kinderen, moeten eveneens over een ouderlijke toestemming bestemming, getekend door beide ouders.
Rijbewijs
Het Belgische rijbewijs type B wordt aanvaard in Mexico voor een verblijf van minder dan 3 maanden.
Betalingsmiddelen
De voornaamste kredietkaarten (Visa, American Express, Maestro, vóór uw vertrek echter te deblokkeren) worden aanvaard in de toeristische gebieden en in de grote steden. De munt is de Mexicaanse peso (MXN).
Reisverzekering
Een reisverzekering die de medische repatriëring en de medische zorgen dekt wordt ten zeerste aangeraden. Toeristen die zich in het binnenland met de wagen verplaatsen dienen eveneens een juridische bijstandsverzekering bij zich te hebben.
Communicatiemogelijkheden
Roamingdiensten zijn verzekerd in Mexico.
Consulaire bijstand
Om ons in staat te stellen onze consulaire dienstverlening nog beter te organiseren, raden wij aan uw reis te registreren via Travellers Online
In geval van onvoorziene en ernstige moeilijkheden in het buitenland, kunnen Belgen hulp vragen aan de ambassades en consulaten van België. Consulaire bijstand wordt verleend aan landgenoten die tevergeefs de hulp ingeroepen hebben van de terzake bevoegde plaatselijke overheid (lokale politie) of dienstverlenende maatschappijen (bank, verzekeringagent), en zich enkel nog tot een Belgische diplomatieke of consulaire post kunnen wenden. Aan deze bijstand wordt een einde gesteld zodra de reizigers op eigen krachten verder kunnen.
Humanitaire hulp, conform de internationale conventies terzake, zal in de mate van het mogelijke geboden worden in humanitaire noodgevallen.
In geval van verlies of diefstal van uw paspoort, dient u allereerst een aangifte van verlies of diefstal te laten opmaken bij de plaatselijke autoriteiten van de plaats van het voorval, voor u zich wendt tot de ambassade. De afgifte van een nieuw gewoon paspoort duurt 2 à 3 weken.
Gelieve te noteren dat tijdelijke Belgische reisdocumenten (laissez-passer en tijdelijk paspoort) niet aanvaard worden door de migratiediensten van bepaalde landen zoals de Verenigde Staten van Amerika, zelfs niet voor een doorreis. Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij voordat u een vlucht boekt of doorgaat met de oorspronkelijke reisroute.