Reizen naar Mozambique: Reisadvies

Reist u naar Mozambique? Ontdek onze reisadviezen voor deze bestemming. Het reisadvies is slechts bedoeld als leidraad en is niet bindend.

Vervoer in Mozambique

Informatie over vervoer in Mozambique.
  1. Nog steeds geldig op
  2. Laatst bijgewerkt op

Veiligheid / info wegen

De staat van de verbindingswegen is de laatste jaren sterk verbeterd, maar bepaalde stukken zijn nog in slechte staat. De wegverbindingen met Zuid-Afrika zijn over het algemeen in zeer goede staat (tolweg, betaling in cash in Mozambikaanse Meticais of Zuid-Afrikaanse Rand) en ook de kustweg (EN1) is doorgaans in goede staat. Wegenwerken kunnen wel voor aanzienlijke vertragingen zorgen. De weg naar Swaziland is in goede staat. De snelweg tussen Beira en de grens met Zimbabwe is slecht tussen Beira en Inchope (kruising met de nationale snelweg 1). De rest van het wegennet bestaat voornamelijk uit wegen die tijdens het regenseizoen (januari-maart) best te berijden zijn met 4x4-voertuigen. Controleer regelmatig de bandenspanning en het olie- en waterpeil.

De grenspost Komatipoort/Ressano Garcia (grens Zuid-Afrika/Limpopo - N 4 en Mozambique) kan chaotisch zijn op Zuid-Afrikaanse feestdagen, tijdens verlengde weekends en vakantieperiodes. Lange wachttijden van meerdere uren zijn normaal. Voorzie u van voldoende drinkwater. Zorg ervoor dat u steeds de autopapieren bij de hand hebt: deze hebt u nodig bij de Mozambikaanse Immigratie wanneer u de auto over de grens brengt. Een document “import van een wagen” dient ingevuld te worden, en zal door de Mozambikaanse immigratie afgestempeld worden bij het binnenkomen en verlaten van het land.

Sommige wegen komen volledig onder water te staan in het regenseizoen (november tot april). De wegen worden dan onbruikbaar. Het is aangeraden u te informeren bij de lokale bevolking. Binnen de steden zijn de wegen vaak slecht en de wegsignalisatie is gebrekkig. Waakzaamheid is dan ook geboden, ook wegens de vrij roekeloze rijstijl van de lokale bevolking. Verplaatsingen 's nachts beperkt u in de steden best tot een minimum en zijn buiten de steden sterk afgeraden. Carjacking vindt regelmatig plaats. Vooral luxewagens zijn het doelwit. Voor uw veiligheid houdt u best de ramen en deuren van uw wagen gesloten.

Chauffeurs moeten zich strikt houden aan de maximumsnelheid (60 km/u in de stedelijke gebieden, 120 km/u op snelwegen. Radars en politiecontroles zijn talrijk. De politiecontroles zijn streng en de agenten spreken vaak enkel Portugees. Voor verblijven korter dan 3 maanden, moeten chauffeurs beschikken over een geldig Belgisch rijbewijs. Als men zich in Mozambique vestigt voor een langer verblijf, dient men te beschikken over een Mozambikaans rijbewijs. Elk voertuig moet over twee gevarendriehoeken en een reflecterend vest beschikken.

Buitenlanders moeten hun originele identiteitsdocumenten (paspoort of verblijfsvergunning, rijbewijs) op zak hebben. Kopieën zijn onvoldoende en het ontbreken van originele documenten tijdens een identiteitscontrole kan leiden tot preventieve hechtenis.

Aansprakelijkheidsverzekering voor schade aan derden is verplicht als u met de wagen in Mozambique rondreist. Deze verzekering kan u ook aan de grens kopen voor de duur van uw verblijf.

De tankstations liggen vaak ver uiteen.


Veiligheid / info luchtvaart

Gezien de voortgang die Mozambique heeft geboekt met betrekking tot luchtveiligheid, heeft de Europese Unie in mei 2017 alle Mozambikaanse luchtvaartmaatschappijen die een verbod of uitbatingsbeperking binnen de Unie hadden, geschrapt van de zwarte lijst.


Veiligheid / info scheepvaart

Het verdient aandacht om zich te verzekeren van de staat van het schip alvorens een ferrytocht aan te vatten, te controleren of zwemvesten beschikbaar zijn en of het schip niet overladen is.


Veiligheid / info treinverkeer en busverkeer

Treinverkeer voor personen is zeer beperkt en biedt geen enkele garantie wat comfort en veiligheid betreft. Een uitzondering is de lijn Maputo-Johannesburg (600 km op 14 uur).

Bustransport tussen de steden is sterk verbeterd. Openbaar vervoer per chapa (minibus) in de stad of tussen de steden is gevaarlijk wegens het roekeloze rijgedrag van de chauffeurs en kleine criminaliteit aan boord.