Reizen naar Nepal: Reisadvies

Reist u naar Nepal? Ontdek onze reisadviezen voor deze bestemming. Het reisadvies is slechts bedoeld als leidraad en is niet bindend.

Vervoer in Nepal

Informatie over vervoer in Nepal.
  1. Nog steeds geldig op
  2. Laatst bijgewerkt op

In het algemeen moet men er zich bewust van zijn dat zich verplaatsen langs de weg in het binnenland van Nepal gevaarlijk kan zijn, vanwege de slechte toestand van het wegennetwerk, slechte weersomstandigheden en de gevolgen ervan (aardverschuivingen en dergelijke). Demonstraties en stakingen kunnen, wanneer ze zich voordoen, uw verplaatsingen ernstig bemoeilijken.


Activiteiten in de bergen

Wandelaars of liefhebbers van trektochten moeten een beroep doen op erkende gidsen en reisbureaus. Het wordt zeer sterk aanbevolen om trektochten enkel in groepsverband te ondernemen. Om veiligheidsredenen zijn individuele bergtochten of wild kamperen uit den boze. Het is al voorgevallen dat wandelaars en trekkers tijdens een trektocht het slachtoffer werden van afpersing door gewapende bendes. Kalm reageren en geen weerstand bieden is dan de boodschap.

De Trekking Agency Association of Nepal (TAAN) en de Nepal Tourism Board (NTB) hebben samen het zogenaamde Trekkers' Information Management System (TIMS) uitgewerkt. Wandelaars en trekkers dienen over een TIMS-kaart te beschikken. In geval van nood helpt het TIMS de autoriteiten om trekkers juist te lokaliseren.

Voor een reeks gebieden heeft u permits (toelatingen) nodig die u vooraf moet aanvragen. De controles zijn frequent en de boetes kunnen hoog oplopen.


Veiligheid / info wegen

Veruit de meeste wegen in Nepal zijn onverhard en moeilijk bereikbaar. De zogenaamde `highways' zijn in principe geasfalteerde wegen met twee rijstroken. Wegens het drukke vrachtverkeer verloopt het verkeer moeizaam en vaak chaotisch. Aardverschuivingen en zware regenval in de moessonperiode (in de zomer) blokkeren vaak de wegen.

Er wordt links gereden (cf. het Engelse model). De verkeersveiligheid laat veel te wensen over. Chauffeurs rijden vaak zonder rijbewijs of verzekering en voetgangers zijn hoe dan ook de zwakke weggebruiker.

In Kathmandu is het verkeer traag en chaotisch. De reiziger moet hier rekening mee houden en voldoende tijd voorzien om zijn bestemming te bereiken (bijvoorbeeld als hij/zij zich naar de luchthaven moet begeven).

Het is absoluut afgeraden om 's nachts te reizen.

In de grote steden worden op de grote wegen vaak veiligheidscontroles uitgevoerd, zowel overdag als 's nachts (checkpoints). Men moet gehoor geven aan de instructies van de autoriteiten en steeds in het bezit zijn van de identiteitsdocumenten en de voertuigdocumenten.
 

Veligheid/info luchtverkeer

De luchtvaart is beperkt ontwikkeld in Nepal. Het land telt momenteel slechts één internationale luchthaven (Tribhuvan, in Kathmandu) met voldoende capaciteit om langeaftstandvliegtuigen en internationale luchtvaartmaatschappijen te ontvangen. De voornaamste steden in Nepal zijn voorzien van rudimentaire luchthavens die enkel landingen toelaten overdag bij goede weersomstandingheden. Reizigers worden sterk aangeraden om zich te informeren over de weersomstandigheden wanneer ze een verplaatsing voorzien. Het komt vaak voor dat reizigers wegens mist of zware regenval gedurende meerdere dagen op lokale luchthavens gestrand zijn zonder mogelijke terugvlucht naar Kathmandu.

Verschillende Nepalese luchtvaartmaatschappijen bieden in Nepal binnenlandse en chartervluchten aan. Deze functioneren met kleine vliegtuigjes met een beperkte passagierscapaciteit. Op 5 december 2013 besloot de Europese Commissie dat geen enkele Nepalese luchtvaartmaatschappij naar of binnen de EU mag vliegen. Dit heeft te maken met een aantal ernstige vliegtuigongelukken (van binnenlandse vluchten) in de afgelopen jaren. Reizigers moeten er zich van bewust zijn dat Nepalese binnenlandse vluchten meer risicovol zijn dan het mondiale gemiddelde.


Veiligheid / info treinverkeer en busverkeer

Als gevolg van de bergachtige topografie van het land is het spoorwegnet erg beperkt. De busdiensten zijn relatief goed georganiseerd maar er zijn geregeld ongevallen (vaak met tragische consequenties). Het is af te raden om bussen te nemen die een verplaatsing 's nachts impliceren. Buiten de hoofdstad verdient een 4x4 voertuig de voorkeur boven de bus of de autocar. Deze laatste zijn onaangepast aan het moeilijk berijdbare wegennet en geraken daarom vaak betrokken bij ongevallen.