Reizen naar Nieuw-Zeeland: Reisadvies

Reist u naar Nieuw-Zeeland? Ontdek onze reisadviezen voor deze bestemming. Het reisadvies is slechts bedoeld als leidraad en is niet bindend.

Praktische info voor Nieuw-Zeeland

Praktische info over reizen in Nieuw-Zeeland.
  1. Nog steeds geldig op
  2. Laatst bijgewerkt op

Reisdocumenten, communicatie, valuta

Alle nodige reisdocumenten worden vermeld onder de gelijknamige rubriek op deze website.

 
Huisdieren

Als u een huisdier zoals een kat of hond wilt meenemen naar Nieuw-Zeeland, gelden er heel wat beperkende maatregelen.  Meer informatie vindt u hier.

 
Rijbewijs

Als u met de wagen wenst te rijden, moet u een geldig rijbewijs kunnen voorleggen. Een internationaal rijbewijs valt te verkiezen boven het Belgische omdat dit laatste niet automatisch erkend wordt. U kunt een aanvraag doen voor een internationaal rijbewijs bij uw gemeentehuis. Meer inlichtingen vindt u op de website van het betrokken ministerie: http://www.nzta.govt.nz/licence/

 
Betaalmiddelen

Er is een ruim netwerk aan ATM's ("Automatic Transfer of Money”, bankautomaten) waar u geld kunt afhalen met uw kredietkaart of met uw Belgische bankkaart (Maestro of Cirrus). In geval van verlies, diefstal of fraude moet u onmiddellijk contact opnemen met Card Stop (0032 78 170 170).

De munteenheid in Nieuw-Zeeland is de Nieuw-Zeelandse dollar (NZD). Gelieve voor de wisselkoersen uw bank of wisselagent te consulteren.

 
Reisverzekering

Een reisverzekering is onontbeerlijk. Gelieve na te gaan of de verzekering van uw ziekenfonds voldoende dekking biedt voor uw bestemming en uw manier van reizen. Houd er rekening mee dat deze verzekering vervalt na een verblijf van 3 maanden. Een aangepaste reisverzekering met voldoende dekkingslimiet (reisbijstand, repatriëring, rechtsbijstand) is absoluut noodzakelijk als u zo ver van huis bent.

 
Gsm – Communicatiefaciliteiten

Er zijn verschillende gsm-providers in Nieuw-Zeeland. Voor roaming, raadpleeg uw Belgische gsm-provider. Let wel: eenmaal buiten de grote steden is het zeer goed mogelijk dat er geen netwerk is en dat het dus niet mogelijk is om een gsm te gebruiken. Er kan ook gekozen worden voor een lokale simkaart.

 
Consulaire bijstand

In geval van onvoorziene ernstige moeilijkheden in het buitenland, kunnen de Belgen hulp vragen aan de ambassades en consulaten van België, in dit geval de Ambassade van België in Canberra, Australië of aan de Belgische ereconsulaten in:

Auckland: 204 Gowing Drive, Meadowbank Auckland 1050
Tel +64 21 075 4873, e-mail: belconsul.auckland@hotmail.co.nz

Christchurch: 31 Revelation Drive, Christchurch 8081
Tel: +(64) (3) 326 7973, e-mail: lieve.bierque@belgianconsul.co.nz

Wellington: Level 4, Berl House, 108 The Terrace, Wellington 6011
Tel: +(64) (4) 974 9080, Fax: +(64) (4) 499 9170
E-mail: don.staples@belgium.co.nz

Consulaire bijstand wordt verleend aan landgenoten die tevergeefs de hulp ingeroepen hebben van de terzake bevoegde plaatselijke overheid (lokale politie) of dienstverlenende maatschappijen (bank, verzekeringsagent), en zich enkel nog tot een Belgische diplomatieke of consulaire post kunnen wenden. Aan deze bijstand wordt een einde gesteld van zodra de reizigers op eigen krachten verder kunnen. 

Bipatride Belgo-Nieuw-Zeeland dienen er zich bewust van te zijn dat de Belgische autoriteiten niet in staat zijn om consulaire bijstand te verlenen aan hen wanneer zij zich in het land van hun andere nationaliteit bevinden. 

Humanitaire hulp, conform de internationale conventies terzake, zal in de mate van het mogelijke geboden worden in humanitaire  noodgevallen.