Reizen naar Oost-Timor: Reisadvies

Reist u naar Oost-Timor? Ontdek onze reisadviezen voor deze bestemming. Het reisadvies is slechts bedoeld als leidraad en is niet bindend.

Praktische info voor Oost-Timor

Praktische info over reizen in Oost-Timor.
  1. Nog steeds geldig op
  2. Laatst bijgewerkt op

Reisdocumenten

Meer informatie over de benodigde reisdocumenten vindt u hier.

Rijbewijs

Een lokaal of internationaal rijbewijs is vereist.

Een internationaal rijbewijs is maximaal 3 maanden geldig, daarna moet u een lokaal rijbewijs halen.

Betaalmiddelen

De officiële munteenheid is de Amerikaanse dollar (USD).

Het banksysteem van Oost-Timor is beperkt, dus neem voldoende contant geld mee om aan uw behoeften te voldoen, aangezien de meeste plaatsen geen creditcards accepteren, inclusief hotels, winkels en restaurants. Het kan ook zijn dat u euro's niet kunt wisselen in Amerikaanse dollars. Neem kleine biljetten mee als u buiten de hoofdstad reist. Biljetten van vóór 2009 worden over het algemeen niet aanvaard.

In Dili zijn een paar geldautomaten (ATM) aanwezig maar die accepteren alleen Visa, MasterCards werken nergens. Buiten de hoofdstad is het aanbod van geldautomaten en banken zeer beperkt.

Reisverzekering

Gelieve na te gaan of de verzekering van uw ziekenfonds voldoende dekking biedt voor uw bestemming en uw manier van reizen. Een aangepaste reisverzekering met voldoende dekkingslimiet (reisbijstand, repatriëring, rechtsbijstand) is absoluut noodzakelijk.

Gsm en communicatiefaciliteiten

De landencode voor Oost-Timor is (00) 670.

Vaste en mobiele telecommunicatiediensten in Oost-Timor worden geleverd door drie operators: Timor Telecom, Telkomcel en Telemor.

Het vaste en mobiele netwerk beslaat een groot deel van het land. Er zijn echter verschillende gemeenten waar u alleen op bepaalde plaatsen via de vaste lijn kunt opereren. Net als bij het vaste netwerk zijn sommige delen van het mobiele netwerk niet functioneel.

Consulaire bijstand

In geval van onvoorziene ernstige moeilijkheden in het buitenland, kunnen de Belgen hulp vragen aan de ambassade van België in Jakarta. Indien geen communicatie mogelijk is met de Belgische diplomatieke post, is het aangeraden contact op te nemen met de ambassade van Portugal te Dili en te vragen om de Ambassade van België in Jakarta in te lichten over hun situatie.

Consulaire bijstand wordt verleend aan landgenoten die tevergeefs de hulp ingeroepen hebben van de bevoegde plaatselijke overheid (lokale politie) of dienstverlenende maatschappijen (bank, verzekeringsagent), en zich enkel nog tot een Belgische diplomatieke post kunnen wenden. Aan deze bijstand wordt een einde gesteld zodra de reizigers op eigen krachten verder kunnen.

Humanitaire hulp, conform de internationale conventies, zal in de mate van het mogelijke geboden worden in humanitaire noodgevallen.

Om optimaal van de consulaire dienstverlening gebruik te maken, raden wij aan uw reis te registreren via Travellers Online.