Reizen naar Tanzania: Reisadvies

Reist u naar Tanzania? Ontdek onze reisadviezen voor deze bestemming. Het reisadvies is slechts bedoeld als leidraad en is niet bindend.

Vervoer in Tanzania

Informatie over vervoer in Tanzania.
  1. Nog steeds geldig op
  2. Laatst bijgewerkt op

Veiligheid / info wegen

De grote verkeerswegen bevinden zich in behoorlijke staat. Het zijn vooral de secundaire wegen die problematisch zijn. Vele zijn niet geasfalteerd en zitten vol putten die tijdens hevige regenval onderlopen en zo een aanzienlijk verkeersrisico vormen. De lokale weggebruikers storen zich veel minder aan verkeersregels en aanrijdingen kunnen zich dus gemakkelijk voordoen. Traag rijden kan vele ongelukken voorkomen. Indien niet nodig, moet vermeden worden om 's avonds of ’s nachts te rijden. Portieren dienen te allen tijde op slot te zijn en in stedelijke gebieden wordt ten stelligste afgeraden met open ramen te rijden.

De verkeerssituatie in Dar es Salaam is vaak chaotisch, onder meer door de file-overlast veroorzaakt door openbare werken. Ook bij grote regenval stokt het verkeer, wegens overstroomde, slecht gedraineerde wegen.

Neem nooit lifters mee en stop nooit voor onbekenden, vooral niet ’s nachts: hinderlagen zijn soms opgezet als autopannes. Het stelen van auto-onderdelen komt ook voor, ook brutaal bv tijdens het aanschuiven in files. Het is aangeraden de wagen  op een goed zichtbare en vaak gefrequenteerde plaats te parkeren en als het mogelijk is, lokaal veiligheidspersoneel een fooi te beloven om op de wagen te passen.

Fietsen in stedelijke agglomeraties, en in het bijzonder Dar es Salaam, wordt om veiligheidsredenen (gebrek aan aangepaste infrastructuur, en onaangepast rijgedrag), ten stelligste afgeraden. Vervoer met dala-dala-minibusjes, bajaji-driewieltaxi's of bodaboda-motortaxi's dient afgeraden, deze transportmiddelen zijn immers onveilig en vaak slecht onderhouden.


Veiligheid / info luchtvaart

Lokale luchtvaartmaatschappijen zijn veilig en van behoorlijke kwaliteit, maar weinig  betrouwbaar op het vlak van dienstverlening (punctualiteit). Geen enkele opererende luchttransportbedrijf is opgenomen op de lijst van de door de Europese Commissie opgestelde risicolijst


Veiligheid / info scheepvaart

Er zijn ferryboten die vanaf het vasteland passagiers naar de eilanden brengen. Op sommige van die overzetboten zijn het comfort en de veiligheid beperkt, al werden de laatste jaren modernere hogere snelheid ferries in gebruik genomen die een betere veiligheidsreputatie hebben. In 2011 en opnieuw in 2012 waren er ongevallen met  - vermoedelijk overladen - ferryboten tussen Pemba en Unguja (ZNZ) en tussen Dar es Salaam en Unguja (ZNZ) waarbij veel slachtoffers vielen. Wie gebruik wil maken van de traditionele dhows, dient zich bewust te zijn van de hiermee verbonden risico’s: vele eigenaars laten zelfs in slechte weersomstandigheden de boten uitvaren, om commerciële redenen. Er worden dan ook geregeld schipbreuken gesignaleerd.

De overzetboten op het Victoriameer zijn over het algemeen minder veilig. Vaak zijn deze boten overbelast en varen ze uit, ongeacht de weersomstandigheden op het meer.

Er werden  in het verleden af en toe gevallen van piraterij gesignaleerd op de zeewegen tussen de eilanden van de Zanzibar-archipel maar deze acties  waren meestal gericht op alleen varende zeiljachten en niet op grotere transportboten.


Veiligheid / info treinverkeer en busverkeer

Treinverkeer is erg onregelmatig en onbetrouwbaar. Er zijn goede busdiensten die het hele land doorkruisen en die behoorlijk functioneren. Vanuit Dar es Salaam vertrekken meerdere keren per dag grote reisbussen naar de grote steden in het noorden en het zuiden van het land. Een lijn heeft zelfs Nairobi en Kampala als eindbestemming. De tarieven verschillen naar gelang van de klasse waarin men reist, maar zijn, de afstanden in aanmerking genomen, tamelijk laag. Er gebeuren wel van tijd tot tijd ernstige ongevallen met deze bussen wegens roekeloos rijden van de bestuurders.