Reizen naar Turkmenistan: Reisadvies

Reist u naar Turkmenistan? Ontdek onze reisadviezen voor deze bestemming. Het reisadvies is slechts bedoeld als leidraad en is niet bindend.

Praktische info voor Turkmenistan

Praktische info over reizen in Turkmenistan.
  1. Nog steeds geldig op
  2. Laatst bijgewerkt op

Documenten

Om Turkmenistan te kunnen bezoeken, moeten Belgische reizigers in het bezit zijn van:

  • een paspoort met een geldigheidsduur van ten minste 6 maanden na het verstrijken van het Turkmeens visum of het einde van de reis;

en één van de volgende documenten:

  • een Turkmeens visum. De belangrijkste visumtypes zijn toeristenvisums en transitvisums, die worden aangevraagd via de ambassade van Turkmenistan in Brussel. Het verkrijgen van een visum kan veel tijd in beslag nemen. Het is daarom aangeraden ruim op tijd te starten met de procedure.

of

  • een uitnodigingsbrief (‘letter of invitation’) afgegeven door de State Migration Service. Met een uitnodigingsbrief is het mogelijk om bij aankomst een visum te ontvangen, voor een extra kost.

Een transitvisum is niet nodig als de reiziger een connectie heeft via de internationale luchthaven in Ashgabat en de luchthaven niet verlaat.

Voor de planning van uw reis en het bekomen van een visum is aanbevolen om beroep te doen op een geaccrediteerd reisbureau. Meer informatie over visums en reisbureaus is beschikbaar op de website van de State Migration Service of Turkmenistan en de Turkmeense ambassade in België.  

Toegang tot de regio Daşoguz en grensregio’s van het land is onderworpen aan een speciale toelating. Deze toelating kan worden aangevraagd bij aankomst in het land of tijdens de visumaanvraag.

 

Dubbele nationaliteit

Turkmenistan erkent de dubbele nationaliteit niet. Bezoekers die proberen het land binnen te komen en te verlaten met twee verschillende paspoorten (Turkmeens/Belgisch) kunnen problemen ondervinden.

Reizigers met dubbele Belgische/Turkmeense nationaliteit dienen er zich bewust van te zijn dat de Belgische autoriteiten niet in staat zijn om consulaire bijstand te verlenen aan hen wanneer zij zich in Turkmenistan bevinden.

 

Registratie en deregistratie

Elke buitenlander die meer dan drie dagen in het land verblijft, moet binnen de drie dagen na aankomst geregistreerd worden bij de State Migration Service, te rekenen vanaf de dag na aankomst (zaterdag, zondag en officiële verlofdagen worden niet meegerekend).

Deze verplichting geldt ook voor personen die reizen met een transitvisum geldig voor méér dan vijf dagen. Voor personen die reizen met een transitvisum van vijf dagen gebeurt de registratie bij aankomst.

Naast één pasfoto en het paspoort moeten ook documenten worden voorgelegd die het verblijf bevestigen. Het is nuttig om voldoende pasfoto’s mee te nemen op reis.

Voor toeristen wordt de registratie doorgaans gedaan door het reisagentschap. Voor andere bezoekers moet deze formaliteit vervuld worden door de werkgever, de organisatie of de persoon die uitnodigt. Hotels hebben hiervoor geen bevoegdheid.

Tijdens een rondreis moet elke verplaatsing geregistreerd worden bij de State Migration Service. Er zijn frequente controles en gebrek aan registratie kan leiden tot boetes.

Reizigers moeten het registratieformulier goed bijhouden en dit samen met het paspoort en het visum kunnen voorleggen. Bij het verlaten van het land moet het formulier (of de formulieren) worden voorgelegd aan de grenspost. Reizigers die dit document niet kunnen voorleggen, riskeren een boete, uitzetting met een inreisverbod of zelfs een gevangenisstraf.

Bij vertrek uit het land moeten reizigers zich ook deregistreren. Het is aangeraden om zich te informeren over de nodige stappen op het moment van de registratie.

 

Rijbewijs

Een internationaal rijbewijs is vereist.

 

Betaalmiddelen

De Turkmeense manat (TMT) in enkel verkrijgbaar in het land zelf. Het is dus aanbevolen een voorraad US dollars (bij voorkeur recente kleinere coupures in zeer goede staat) mee te nemen naar Turkmenistan. US dollars kunnen geruild worden in sommige banken, grote hotels en wisselkantoren. Het is heel moeilijk om euro’s om te wisselen. Valutaomwisselingen op de zwarte markt zijn strafbaar. De valutareglementering is onderworpen aan plotse, onaangekondigde wijzigingen.

Aangezien het niet mogelijk is om Turkmeense manat terug om te wisselen naar US dollars of euro’s, is het aangeraden om de hoeveelheid manat te beperken tot de behoeftes van uw reis.

Betalingen gebeuren doorgaans in manat, met uitzondering van hotelkamers, vliegtuigbiljetten en sommige restaurants die in US dollars vereffend worden. Ook bij aankomst in het land gebeuren bepaalde uitgaven (bv. COVID-test) in US dollar. Bankkaarten worden alleen in de grote hotels aanvaard, niet in winkels of bij de overheid. 

Bij een beperkt aantal geldautomaten is het mogelijk om geld af te halen met een internationale kredietkaart (in functie van beschikbaarheid). De ambassade is op de hoogte van de volgende automaten:

  • Vnechecomombank (enkel Visa)
  • Senagat Bank (enkel Mastercard)
  • Hotel Oguzkent (enkel Visa)
  • aankomsthal van de internationale luchthaven in Ashgabat

 

Geldtransfers zijn in principe mogelijk via Western Union.

In geval van verlies, diefstal of fraude van een Belgische krediet- of bankkaart, neem onmiddellijk contact op met Card Stop (0032 78 170 170).

 

Reisverzekering

Een aangepaste reisverzekering met voldoende dekkingslimiet (gezondheidszorgen, repatriëring, rechtsbijstand) is absoluut noodzakelijk.

 

Telefonie en internet

Telefoonverbindingen zijn vaak moeilijk, in het bijzonder buiten de hoofdstad.

Veel westerse simkaarten functioneren niet in Turkmenistan. Het is mogelijk een lokale simkaart (TM Cell) met data aan te schaffen.

Toegang tot het internet is zeldzaam en traag. Verschillende websites, maar ook YouTube, X, Facebook en Whatsapp zijn geblokkeerd. Het gebruik van een VPN is illegaal in Turkmenistan. Buiten de hoofdstad is toegang tot het internet nagenoeg onbestaande. Het Frans Instituut beschikt over computers met een internetverbinding. In Ashgabat bieden de hotels Oguzkent (Sofitel), Nusay, Yildiz en Ak Altyn en hun restaurants wifi aan.

Men moet zich ervan bewust zijn dat alle communicatie- en internetactiviteit streng gemonitord wordt. Dit geldt ook voor e-mails.

 

Consulaire bijstand

In geval van onvoorziene en ernstige moeilijkheden, kunnen Belgen hulp vragen aan de Belgische ambassade in Bakoe (Azerbeidzjan).

Ambassade van België in Bakoe
ISR Plaza (6th Floor), Nizami street 69
AZ 1005 Bakoe
Azerbeidzjan

+994 12 437 37 70 (kantooruren)
+994 50 291 88 22 (noodnummer voor Belgen buiten de openingsuren)
baku@diplobel.fed.be

Consulaire bijstand wordt verleend aan landgenoten die tevergeefs de hulp ingeroepen hebben van de bevoegde plaatselijke overheid (lokale politie) of dienstverlenende maatschappijen (bank, verzekeringsagent), en zich enkel nog tot een diplomatieke of consulaire post kunnen wenden. Aan deze bijstand wordt een einde gesteld zodra de reizigers op eigen krachten verder kunnen.

Reizigers in nood kunnen zich daarnaast ook wenden tot één van de ambassades van EU-lidstaten aanwezig in Turkmenistan: Frankrijk, Duitsland, Italië en Roemenië.

Om ons in staat te stellen onze consulaire dienstverlening nog beter te organiseren, raden wij aan uw reis te registreren via Travellers Online.