Reizen naar de Verenigde Arabische Emiraten: Reisadvies

Reist u naar de Verenigde Arabische Emiraten? Ontdek onze reisadviezen voor deze bestemming. Het reisadvies is slechts bedoeld als leidraad en is niet bindend.

Praktische info voor de Verenigde Arabische Emiraten

Praktische info over reizen in de Verenigde Arabische Emiraten
  1. Nog steeds geldig op
  2. Laatst bijgewerkt op

Reisdocumenten

Informatie over de nodige reisdocumenten vindt u op onze pagina Reisdocumenten.

 

Rijbewijs

Een lokaal of internationaal rijbewijs is vereist. Enkel verblijfshouders kunnen hun Belgisch rijbewijs inruilen tegen een lokaal rijbewijs.

 

Betaalmiddelen

De munteenheid in de VAE is de Dirham (AED).

De VAE beschikt over een uitgebreid netwerk van geldautomaten aangesloten op het VISA/Cirrus/Maestro-netwerk. Het gebruik van kredietkaarten en digitale betaalmiddelen is de norm.

 

Reisverzekering

Gelieve na te gaan of de verzekering van uw ziekenfonds voldoende dekking biedt voor uw bestemming en uw manier van reizen. Houd er rekening mee dat deze verzekering vervalt na een verblijf van 3 maanden. Een aangepaste reisverzekering met voldoende dekkingslimiet (reisbijstand, repatriëring, rechtsbijstand) is absoluut noodzakelijk.

 

Gsm en communicatiefaciliteiten

Er zijn uitstekende netwerkverbindingen in de VAE. Roamingkosten kunnen hoog oplopen bij gebruik van een Belgisch nummer.  Openbare wifi is op verschillende plaatsen beschikbaar. Een goedkoper alternatief is om bij aankomst een lokale simkaart te kopen (Etisalat, Du, Virgin Mobile).

 

Consulaire bijstand

Goede hulp is vaak binnen handbereik, dus als u problemen ondervindt, kan u contact opnemen met uw plaatselijke contactpersonen, een vertegenwoordiger van de touroperator of het hotelmanagement. U kan de hulpdiensten in de VAE bereiken door te bellen naar:

Politie: 999

Brandweer: 997

Ziekenwagen: 998

Belgen kunnen ook om hulp vragen aan de Belgische ambassades en ere-consulaten. Consulaire bijstand wordt verleend aan landgenoten die tevergeefs de hulp ingeroepen hebben van de bevoegde plaatselijke overheid (lokale politie) of dienstverlenende maatschappijen (bank, verzekeringsagent), en zich enkel nog tot een Belgische diplomatieke of consulaire post kunnen wenden. Aan deze bijstand wordt een einde gesteld zodra de reizigers op eigen krachten verder kunnen.

Humanitaire hulp, conform de internationale conventies, zal in de mate van het mogelijke geboden worden in humanitaire noodgevallen.

Om optimaal van de consulaire dienstverlening gebruik te maken, raden wij aan uw reis te registreren via Travellers Online.