-
Nog steeds geldig op
-
Laatst bijgewerkt op
Veiligheid / info wegen
De grote verkeerswegen zijn in behoorlijke staat. Het zijn vooral de secundaire wegen die problematisch zijn. Vele zijn niet geasfalteerd en zitten vol kuilen, putten, greppels en barsten die tijdens hevige regenval onder lopen en zo een aanzienlijk verkeersrisico vormen.
De lokale weggebruikers storen zich doorgaans veel minder aan verkeersregels en aanrijdingen kunnen zich dus gemakkelijk voordoen. Traag rijden kan vele ongelukken voorkomen en indien niet nodig moet vermeden worden om 's avonds te rijden. Portieren dienen te allen tijde op slot te zijn. Neem nooit lifters mee en stop nooit voor onbekenden, vooral niet 's nachts. Veel hinderlagen zijn opgezet als autopannes. Als er eieren op de voorruit worden gekatapulteerd moet men vooral niet de ruitenwissers aanzetten (het zicht van de automobilist wordt onmiddellijk tot nul gereduceerd en zo wordt men tot stoppen en uitstappen verplicht). Het stelen van auto-onderdelen komt voor, het is dus zaak de auto op een goed gefrequenteerde plaats te parkeren en als het mogelijk is, lokaal veiligheidspersoneel een fooi te beloven als ze op de wagen willen letten.
Veiligheid / info luchtvaart
Over kwaliteit en veiligheid van de lokale luchtvaartmaatschappijen valt niet te klagen. Geen van de in Zambia opererende luchttransportbedrijven is opgenomen op de lijst van de door de Europese Commissie opgestelde risicolijst. De routes tussen Lusaka, Livingstone en Ndola zijn erg druk bevlogen en het is aangeraden een meer gevestigde waarde te gebruiken. Uw reisagent kan u inlichten over de betrouwbaarheid van de luchtvaartmaatschappij.
Veiligheid / info treinverkeer en busverkeer
Het busverkeer is goed geregeld en alle steden zijn door deze busdiensten met elkaar verbonden; de tarieven zijn laag en zodoende worden ze vaak gebruikt door jonge toeristen, maar er doen zich soms zeer zware ongevallen voor op deze lijnen.