Reizen naar Zuid-Korea: Reisadvies

Reist u naar Zuid-Korea? Ontdek onze reisadviezen voor deze bestemming. Het reisadvies is slechts bedoeld als leidraad en is niet bindend.

Praktische info voor Zuid-Korea

Praktische info over reizen in Zuid-Korea
  1. Nog steeds geldig op
  2. Laatst bijgewerkt op

Belgen en hun gezin die gedurende langere tijd in Zuid-Korea verblijven worden aanbevolen zich te registreren bij de ambassade, ook als dit verblijf slechts tijdelijk is en/of ze hun domicilie in België behouden. Reizigers die voor korte tijd afreizen voor vakantie of zaken kunnen hun reis zelf aankondigen via Travellers Online.

Noodgevallen

In geval van onvoorziene gebeurtenissen of (natuur)rampen worden reizigers aangeraden de aanwijzingen van de lokale overheden op te volgen. Zij worden tevens verzocht zo spoedig mogelijk met hun verwanten of naaste vrienden in België contact op te nemen en hen gerust te stellen. In nood kunnen zij zich wenden tot de Belgische Ambassade in Seoel op het noodnummer (gsm) +82 10 3896 0381.

In 2014 lanceerde de Koreaanse overheid de Engelstalige “Emergency Ready App” voor buitenlanders. De applicatie kan verbinding maken met het noodnummer 119, bevat informatie en instructievideo’s over wat te doen in noodgevallen (zoals ongevallen en brand) en geeft de locatie aan van de dichtstbijzijnde schuilplaats (shelter), zoals ondergrondse parkeergarages, tunnels, metrostations, of kelders van hotels of openbare gebouwen.

De Zuid-Koreaanse autoriteiten houden op geregelde tijdstippen civiele evacuatieoefeningen. Er klinken sirenes, het transport stopt en sommige mensen worden gevraagd binnen te schuilen, ook in aangewezen metrostations of kelders. Schuilplaatsen in Seoul zijn gemarkeerd met een speciaal symbool. Deelname van buitenlanders aan deze oefeningen is niet verplicht, maar tijdens oefeningen moet u alle instructies van de lokale autoriteiten volgen.

De Koreaanse overheid stelde tevens in het kader van de voorbereiding op een mogelijke evacuatie een “Emergency Procedures Manual for Foreigners” op in het Engels.

Documenten, valuta, communicatie 

Alle noodzakelijke reisdocumenten worden vermeld onder de gelijknamige rubriek op deze website. Voor reizigers met de Belgische nationaliteit is een visum niet vereist, maar sinds 1 september 2021 moeten ze een elektronische aanvraag voor een reistoestemming voor Korea (K-ETA) op de website indienen. Deze site bevat ook verklarende mededelingen in het Engels en in het Koreaans.

Rijbewijs

Een internationaal of Koreaans rijbewijs is noodzakelijk om in Zuid-Korea te mogen autorijden. Een Europees of Belgisch rijbewijs kan niet gebruikt worden in Zuid-Korea, ongeacht de duur van het verblijf. Het kan omgeruild worden voor een Koreaans en binnen de 2 jaar terug afgehaald worden, door een reisbewijs voor te leggen (bijvoorbeeld vliegticket). Voor motorijders is een internationaal rijbewijs niet aanvaard.

Betaalmiddelen 

De munt in Korea is de won. Gelieve uw bankagentschap of wisselagent te raadplegen voor de wisselkoers. De US dollar en de euro worden zonder problemen gewisseld ter plaatse.

Voor vertrek is het sterk aanbevolen uw bank te contacteren om na te gaan of uw bank- en/of kredietkaart werd geactiveerd voor gebruik in het buitenland en of de limiet voldoende hoog staat. Buitenlandse bankkaarten (Maestro) worden doorgaans aangenomen in grote hotels en grote warenhuizen. In kleinere winkels en in geldautomaten kan men met Maestro vaak niet terecht. Kredietkaarten worden vrijwel overal aanvaard als betaalmiddel (inclusief in taxi’s en voor kleine bedragen). Bepaalde winkels rekenen een toeslag van 3% voor American Express aan. Geld afhalen met een buitenlandse kredietkaart blijkt steeds moeilijker. Vooreerst moet uitgekeken worden naar een automaat met aanduiding “Global ATM”. Vervolgens moeten vaak verschillende banken worden afgegaan vooraleer een gevonden wordt die de kaart aanvaardt, sommige automaten hebben een limiet van 300.000 KRW per transactie andere banken hebben een hoger maximum.

Op de lokale markten wordt cash betaald. Neem in geval van verlies, diefstal of fraude van een Belgische krediet- of bankkaart onmiddellijk contact op met Card Stop (0032 78 170 170).

Reisverzekering 

Gelieve na te gaan of de verzekering van uw ziekenfonds voldoende dekking biedt voor uw bestemming en uw manier van reizen. Houd er rekening mee dat deze verzekering vervalt na een verblijf van 3 maanden. Een aangepaste reisverzekering met een volledige dekkingslimiet (reisbijstand, repatriëring, rechtsbijstand) is absoluut noodzakelijk.

Gsm en communicatiefaciliteiten 

De mobiele telefoon en wifi-netwerken zijn van uitstekende kwaliteit in Zuid-Korea en de oplaadplaatsen zijn zeer talrijk, ook in het openbaar vervoer.

Met de meeste gsm’s is roaming in principe mogelijk, maar het is noodzakelijk om bij de provider (Proximus, Base, Orange...) in België na te gaan of en met welke operator in Zuid-Korea er een akkoord is. Oudere telefoons zonder 3G die gekocht werden buiten Zuid-Korea werken meestal niet.

Huisdieren 

Reizigers worden aangeraden geen huisdieren mee te nemen naar Korea. Er is een quarantaine van 30 dagen vanaf de dag van aankomst.

Consulaire bijstand 

Belgen kunnen tijdens hun verblijf in Korea een beroep doen op de ambassade (Noodnummer: +82 10 3896 0381) om consulaire bijstand te krijgen in noodsituaties, die door de wet zijn bepaald (klik op deze link voor meer details).

Reizigers met de dubbele nationaliteit (zowel de Belgische als de Zuid-Koreaanse) dienen er zich bewust van te zijn dat de Belgische autoriteiten niet in staat zijn om consulaire bijstand te verlenen aan hen wanneer zij zich in Zuid-Korea bevinden. 

Links 

Andere nuttige tips of informatie over consulaire bijstand, reizen met huisdieren of met de eigen wagen, verzekeringen, gezondheidsraad, douaneformaliteiten, reisbureaus... kan u terugvinden in Reis Wijs en op de pagina met bijkomende algemene reisinformatie.