België goed op weg om Land van de Fair Trade te worden

Belg koopt meer fair trade & promotie eerlijke handel krijgt politieke steun

Week van de Fair Trade (4-14/10/2017)

Fair trade zit in de lift. Vorig jaar gaf de Belg gemiddeld 14,30 euro uit aan fairtradeproducten. Voor het vierde jaar op rij een mooie stijging. Ook op politiek vlak krijgt fair trade en de campagne ‘Maak van België het Land van de Fair Trade tegen 2020’ een duwtje in de rug. Deze ochtend gaf vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo in Aalst de aftrap van de zestiende Week van de Fair Trade met een bezoek aan JBC dat inzet op eerlijkere kleding.

Fair trade is al een aantal jaren in opmars. In 2016 kocht de Belg gemiddeld voor 14,30 euro [1] aan eerlijke producten, tegenover 8,60 euro in 2013, 10,34 euro in 2014 en 12,15 euro in 2015. Daarmee is de doelstelling dat de Belg tegen 2020 gemiddeld voor 15 euro aan fairtradeproducten koopt al bijna gerealiseerd.

Met deze cijfers nestelt België zich net als twee jaar geleden in de Europese middenmoot, samen met onze buurlanden Frankrijk (14,20 euro) en Nederland (15,10). Het Verenigd Koninkrijk (27 euro) en vooral Zwitserland (65 euro) zijn met voorsprong koplopers. De Zuid-Europese landen bengelen onder aan de lijst.

 
Politiek engagement

Om Land van de Fair Trade te worden, is ook steun nodig uit politieke hoek. Vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo lanceerde het Belgisch SDG Charter, dat bedrijven en organisaties samenbrengt die de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen onderschrijven en mee willen waarmaken. Op minder dan een jaar sloten meer dan zeventig bedrijven zich erbij aan.

In juli keurde het federaal parlement een resolutie goed die de promotie van fair trade en de campagne ‘Maak van België het Land van de Fair Trade’ ondersteunt. Ook steeds meer lokale besturen engageren zich: 36% van alle Belgische gemeenten hebben vandaag de titel FairTradeGemeente, tegenover 32% vorig jaar. [2]

 
Ontdek fair trade in je buurt, van 4 tot 14 oktober

De bekendheid van fair trade bij de Belgen scheert al jarenlang hoge toppen: tussen 85% en 92% in de periode 2012-2016. [3] Toch kan bijna drie op tien Belgen spontaan geen enkel fairtradeproduct vermelden. [4] Net daarom brengt de Week van de Fair Trade eerlijke handel naar de mensen, met een brede waaier aan activiteiten in het hele land. Fairtradeproducten ontdekken tijdens een fairtradediner in één van de 23 deelnemende Leuvense restaurants, discussiëren over fair trade tijdens één van de debatten. Of onderzoeken hoe je fair trade in jouw bedrijf kan integreren door een action learning day met Antwerpse bedrijfsleiders, waarbij de theorie aan de praktijk wordt gekoppeld… Voor elk wat wils, een volledig overzicht is te vinden op www.weekvandefairtrade.be.

“Het doel van de Week van de Fair Trade is om het belang van eerlijke producten bij een zo breed mogelijk publiek bekend te maken,” legt vicepremier Alexander De Croo uit. “Als consument kun je steeds meer zelf de keuze maken voor eerlijkere producten. Zo heb je zelf rechtstreeks impact en draag je bij aan open en eerlijke handel. Trouwens, ook voor bedrijven is duurzaamheid steeds meer de sleutel tot succes. Zo kom je tot een win-win-win: consumenten zijn tevreden, bedrijven kunnen groeien en handel wordt steeds meer open en eerlijk.”

 
Minister De Croo trapt Week van de Fair Trade af in JBC-winkel met aandacht voor eerlijker textiel

Tijdens de Week van de Fair Trade gaat het al lang niet meer alleen over de klassiekers als koffie, bananen of chocolade. Ook andere sectoren, zoals bijvoorbeeld de textielsector, zetten steeds meer in op eerlijkere producten. Minister De Croo vindt de toepassing van de fairtradeprincipes in de textielketen een goede zaak. “Ook grote merken zetten de stap naar eerlijkere handel door bijvoorbeeld voor meer transparantie te zorgen in de aanvoerketen. Aangezien ook textielfederatie Fedustria het Belgisch SDG Charter heeft ondertekend, zal dit engagement de volgende jaren enkel nog meer versterken.” 

Om dit in de verf te zetten, bezocht de minister deze ochtend een JBC-winkel. Als lid van Fair Wear Foundation [5] engageert JBC zich om zo eerlijk mogelijk kleding te produceren. Deze ochtend stelde JBC er zijn I AM Transparency Tool voor. Een consument kan hiermee voor elk artikel uit de I AM-collectie nagaan in welke fabriek het werd gemaakt. Ook op andere plaatsen gaat tijdens de Week van de Fair Trade aandacht naar eerlijke kleding. Zo organiseert de stad Mechelen op 8 oktober de M-Fair, een dag rond eerlijke kleding met modeshows, een markt en workshops. FairTradeStad Gent lanceert dan weer een stadswandeling langs geëngageerde Gentse, eerlijke kledingontwerpers en -winkels.

 
Land van de Fair Trade: de criteria

Tegen 2020

  • heeft 95% van de Belgen al over fair trade gehoord (in 2016: 92%)
  • koopt elke Belg jaarlijks gemiddeld voor 15 euro aan fairtradeproducten (2016: 14,30 euro)
  • bieden alle grote Belgische supermarktketens fair trade aan​ (vandaag: behaald)
  • is 51% van de Belgische gemeenten een FairTradeGemeente (vandaag: 36%)
  • is meer dan de helft van de Belgische provincies een FairTradeProvincie (vandaag: 4)
  • consumeert 80% van de parlementen/ministeries op federaal, gewestelijk en gemeenschapsniveau minstens 2 fairtradeproducten
  • wordt fair trade 600 keer vermeld in de pers (vandaag: 718)


Voor meer informatie kunt u terecht bij:

De Week van de Fair Trade is een initiatief van het Trade for Development Centre, een programma van het Belgisch Ontwikkelingsagentschap in samenwerking met de belangrijkste Belgische fairtradeorganisaties: Oxfam-Wereldwinkels, Oxfam-Magasins du monde, Fairtrade Belgium, FairTradeGemeenten, Communes du commerce équitable en BFTF.

 


[1] De cijfers voor België (berekend door TDC) en Frankrijk houden rekening met de volledige omzet aan eerlijke producten in 2016. Bij de cijfers van de andere Europese landen werden uitsluitend producten met een Fairtradelabel in rekening gebracht.

[2] Informatie www.fairtradegemeenten.be en www.communesducommerceequitable.be

[3] Opiniepeiling Belgen en fair trade 2016, uitgevoerd door Dedicated Research in opdracht van TDC

[4] Opiniepeiling Belgen en fair trade 2017, uitgevoerd door Ivox in opdracht van TDC

[5] Fair Wear Foundation is een multi-stakeholdersinitiatief met onder andere vakbonden en ngo’s dat de werkomstandigheden in de productieateliers opvolgt en wil verbeteren - www.fairwear.org