Crisiscommunicatie Buitenlandse Zaken scoort internationaal

In een studie over de digitale communicatie van wereldleiders die Twiplomacy vandaag publiceerde, scoort het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken met hun “online crisiscentrum” en de Facebookgroep #BelgenVoorElkaar #BelgesSolidaires #BelgierFürEinander. Beide werden opgericht om gestrande Belgen in het buitenland bij te staan.

De wereldwijde Covid19-pandemie treft vele facetten van ons leven en dat vertaalt zich uiteraard ook in onze digitale interacties: mensen zoeken via sociale media naar informatie, een geruststellend advies, een helpende hand.

Dat is ook het ministerie van Buitenlandse Zaken niet ontgaan en naast hun telefonisch crisiscentrum werd dan ook een heel Facebookteam in stelling bracht om de klok rond duizenden vragen van bezorgde burgers in het buitenland te beantwoorden. Hiervoor werd beroep gedaan op collega’s in Brussel, maar ook diplomaten in het buitenland gaven real time info via Facebook Messenger.

Als gevolg van het schrappen van reguliere vluchten, het sluiten van luchtruim en luchthavens en strenge lockdown-maatregelen in soms afgelegen gebieden, werd snel duidelijk dat heel wat landgenoten langer dan verhoopt in het buitenland zouden moeten blijven. Het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken besliste dan ook een Facebookgroep op te richten #BelgenVoorElkaar #BelgesSolidaires #BelgierFürEinander om zo een forum te bieden waar gestrande reizigers terecht kunnen voor hulp en advies van Belgen die permanent in het buitenland verblijven. In geen tijd telde de groep meer dan 7000 leden. Honderden posts in meer dan 50 landen legden connecties richting een (tijdelijke) oplossing. “Een zeer efficiënte manier van connecteren en communiceren met burgers in twee richtingen en een te volgen voorbeeld voor andere buitenlandse ministeries en regeringen”, aldus Twiplomacy.

Voor minister van Buitenlandse Zaken Philippe Goffin een erkenning van de voortdurende inzet van zijn administratie, zowel in Brussel als in de 118 diplomatieke en consulaire posten, waar 24 uur op 24 uur getoond wordt wat de woorden “openbare dienstverlening” betekenen.

Uiteraard blijft Buitenlandse Zaken zich inspannen om landgenoten naar huis te brengen. De voorbije weken werden meer dan 30 speciale vluchten georganiseerd en zijn in totaal al meer dan 7000 Belgen gerepatrieerd. Een kleine 2000 Belgen zijn via andere Europese hoofdsteden naar België kunnen terugkeren, dankzij het EU-solidariteitsmechanisme. Omgekeerd hebben verschillende burgers uit andere EU-lidstaten via Brussel hun weg naar huis kunnen banen.

Twiplomacy is wereldwijd dé referentie op het gebied van digitale politieke en diplomatieke communicatie. De volledige studie kunt u hier lezen: https://twiplomacy.com/blog/world-leaders-on-facebook-2020/.

Wij werken momenteel aan de vernieuwing van onze website. Om een beter idee te krijgen van wie onze website raadpleegt en naar welke informatie hij of zij op zoek is, willen wij u vragen deze korte vragenlijst in te vullen. Dit zal maar enkele minuten van uw tijd vragen. Alvast bedankt voor uw medewerking.

 

De vragenlijst vindt u hier: https://qlite.az1.qualtrics.com/jfe/form/SV_4VdkGChG6BNcVXD

Indien nodig kunt u rechtsboven de taal van de vragenlijst aanpassen.