-
Laatst bijgewerkt op
De collectie is organisch opgebouwd sinds de creatie van de Belgische Staat in 1830. Sinds die tijd en vooral na de Tweede Wereldoorlog werden diplomatieke posten in het buitenland geopend.
Het kunstpatrimonium omvat minstens 4500 werken, een 600-tal schilderijen, een 500-tal wandtapijten, een 3000-tal werken op papier en een 200-tal sculpturen, van de 17de eeuw tot vandaag. Recenter werden daar ook andere media aan toegevoegd zoals fotografie, mixed media, installaties en video’s en in situ werken.
De collectiestukken worden wereldwijd verspreid gepresenteerd in officiële woon- en werkplekken in diverse geografische, klimatologische en culturele contexten. In totaal gaat het om zo’n 230 gebouwen, waarin zo goed als alle kunstwerken permanent getoond tentoongesteld.
Deze specifieke context en eigenheden vereisen een specifieke invulling van de vier kerntaken inzake collectiebeheer. De dienst kunstpatrimonium in Brussel stippelde daarom een beleid uit op maat van de FOD uit inzake registratie en documentatie, verzamelen, behoud en beheer en presentatie. Dit wordt, samen met de diplomatieke posten, die verantwoordelijk zijn voor het dagelijks beheer van de kunstwerken, opgevolgd en uitgevoerd.
Soms worden kunstwerken teruggestuurd naar Brussel, en dit om verschillende redenen (slechte toestand, verhuis naar een kleinere woon- of werkruimte, niet langer gepast in de context, …). Van die gelegenheid van de passage in Brussel wordt gebruik gemaakt om de informatie over de kunstwerken bij te werken en om de toestand te bekijken. Soms dient een kunstwerk te worden gerestaureerd en/of van een nieuwe lijst te worden voorzien. Alvorens de kunstwerken opnieuw ter beschikking te stellen van een (andere) diplomatieke post, en in de wetenschap dat het kunstwerk vermoedelijk weer voor lange tijd vertrekt, wordt ervoor gezorgd dat het werk in goede toestand kan vertrekken.
Hieronder zijn ter illustratie een filmpje en enkele restauratieverslagen te vinden. Het gaat o.m. om een landschap uit de zeventiende eeuw dat wordt toegeschreven aan De Momper. Het schilderij werd in 2005 en in 2022, na terugkeer uit Luxemburg, gerestaureerd in Brussel alvorens het naar Rome is vertrokken. De ovalen portretten van een man en een vrouw uit de achttiende eeuw keerden in 2019 naar Brussel terug vanuit Boekarest. In 2005 werden ze lokaal gerestaureerd en in 2021 werden ze gerestaureerd in Brussel en een van de portretten werd van een nieuwe lijst voorzien, alvorens ze inmiddels een plekje kregen in Santiago de Chile.
Restauraties kunnen overigens zowel in Brussel als ter plaatse gebeuren. Zo werd bijvoorbeeld ook een schilderij gerestaureerd in Athene door een restaurateur die verbonden is aan het Benaki museum. Zowel de mogelijke behandelingen ter plaatse als in Brussel worden goed opgevolgd en gebeuren conform de deontologie inzake conservatie en restauratie (o.m. reversibiliteit van de behandeling, door een professionele restaurateur van schilderijen, werk op papier, textiel, …) en de wetten op de overheidsopdrachten (o.m. offerte-aanvraag).
Kunstdepot in Brussel