-
Laatst bijgewerkt op
De Directie-generaal Personeel en Organisatie (P&O) heeft als hoofddoel het bieden van structuur en ondersteuning op het gebied van personeel en organisatie voor de managementdoelen van de FOD. Hierdoor draagt zij bij aan de bevordering van fundamentele overheidswaarden zoals maatschappelijke verantwoordelijkheid, integriteit en professionalisme, die op hun beurt bijdragen aan duurzame welvaart en welzijn.
De missie van P&O bestaat voornamelijk uit het continu verbeteren van het personeelsbeleid, met aandacht voor regelgeving, werving, opleiding, competentieontwikkeling en welzijn op het werk. Daarbij wordt speciale aandacht besteed aan diversiteit, inclusiviteit, aantrekkelijkheid, innovatie en welzijn op het werk.
Een tweede belangrijk onderdeel van deze missie is het zorgen voor de nodige middelen om de organisatorische en logistieke ontwikkeling van de FOD te waarborgen, onder andere door het beheer van gebouwen in België en in het buitenland.
Hierbij moet rekening worden gehouden met de specifieke kenmerken van de FOD, zoals een personeelsbestand van in totaal meer dan 3400 medewerkers, waarvan ongeveer tweederde in het buitenland werkt onder verschillende statuten (buitenlandse carrières, geëxpateerde contractuele medewerkers en lokaal aangenomen contractuele medewerkers) en met een hoog verlooppercentage. Daarnaast beheert de FOD meer dan 300 gebouwen in het buitenland, die ofwel gehuurd, ofwel in eigendom zijn.
P&O bestaat uit 5 directies:
- P&O 1: Strategische Projecten en Communicatie P&O
- P&O 2: Competentiebeheer & Loopbaanbegeleiding
- P&O 3: Financieel en Administratief Beheer van het Personeel
- P&O 4: Welzijn
- P&O 5: Directie van de gebouwen en Logistiek