Luchthavens en rechten van vliegtuigpassagiers

Op deze pagina vindt u alle informatie over de luchthavens: veiligheidsmaatregelen en rechten van vliegtuigpassagiers.

  1. Laatst bijgewerkt op

Klik op de luchthavens om vertrek- en aankomsturen op te zoeken:

 
Nieuwe EU-beveiligingsmaatregelen op luchthavens

Om u tegen de nieuwe bedreiging van vloeibare explosieven te beschermen, heeft de Europese unie (EU) nieuwe beveiligingsmaatregelen aangenomen die de hoeveelheid vloeistoffen die u mag meenemen voorbij de screeningpunten beperken. Deze maatregelen zijn van toepassing op alle passagiers die vertrekken vanuit EU-luchthavens, Noorwegen, IJsland en Zwitserland, ongeacht hun bestemming.

Dit betekent dat u en uw handbagage op screeningpunten op vloeistoffen en andere verboden artikelen moet worden gecontroleerd. De nieuwe maatregelen leggen echter geen beperkingen op wat betreft de vloeistoffen die worden aangekocht in winkels voorbij de veiligheidscontrole of aan boord van een vliegtuig uitgebaat door een EU-luchtvaartmaatschappij.

 
Wat is nieuw?

Bij het inpakken

U mag slechts kleine hoeveelheden vloeistoffen in uw handbagage meenemen. Deze vloeistoffen moeten zijn verpakt in individuele recipiënten, met een inhoud van hoogstens 100 milliliter. Deze recipiënten moeten in één transparante hersluitbare plastic zak met een inhoud van hoogstens één liter per passagier worden verpakt.

Op de luchthaven

Om de beveiligingsagenten te helpen bij het opsporen van vloeistoffen, moet u:

  • alle vloeistoffen bij deze agenten aan de screeningpunten ter controle aanbieden; 
  • uw jas en/of mantel uittrekken. Ze zullen afzonderlijk worden gescreend terwijl u wordt gecontroleerd;
  • draagbare computers en andere grote elektrische toestellen uit uw handbagage nemen. Ze zullen afzonderlijk worden gescreend terwijl u wordt gecontroleerd.

Worden als vloeistoffen beschouwd:

  • water en andere drank, soepen, siropen
  • crèmes, lotions en oliën
  • parfums
  • spuitbussen
  • gels, inclusief haar- en douchegels
  • inhoud recipiënten onder druk, inclusief scheerschuim, andere schuimen en deodorants
  • pasta’s, inclusief tandpasta
  • mengsels van vloeistoffen en vaste stoffen
  • mascara
  • en alle andere substanties met een soortgelijke consistentie

Indien u twijfels hebt, informeer u dan op voorhand bij uw luchtvaartmaatschappij of reisagent. Meer informatie vindt u op de site van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer

 
Rechten van vliegtuigpassagiers

Wat te doen in geval van instapweigering, annulering of grote vertraging van een vlucht?

Indien u het slachtoffer bent van instapweigering, annulering of grote vertraging van uw vlucht, hebt u volgens de Europese Verordening nr. 261/2004 in bepaalde gevallen recht op een vergoeding of bijstand.
De volledige tekst vindt u op de website van Europa


De vergoeding is onder meer verschuldigd bij:

  • de annulering van een vlucht wegens een gebrek aan piloten;
  • een instapweigering als gevolg van overboeking.

U hebt geen recht op een vergoeding wanneer u te laat komt bij de registratie of wanneer u niet in het bezit bent van alle noodzakelijke documenten, zoals paspoort, visum, enz.

Bij annulering van uw vlucht wordt je biljet vergoed door de luchtvaartmaatschappij als de eerstvolgende aangeboden vlucht u niet past, om een gegronde reden. Als u de volgende vlucht wel neemt omdat dit geen probleem oplevert, hebt u geen recht op terugbetaling van uw eerste vliegtuigticket.

In geval van bijstand kunt u naargelang de omstandigheden aanspraak maken op voedsel, drank, overnachting in een hotel, enz.

Elke Europese lidstaat beschikt over één of twee instanties die op de toepassing van de Europese regelgeving toezien en waar passagiers klacht kunnen indienen wanneer zij zich benadeeld voelen. In België zijn deze taken toevertrouwd aan het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV) van de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. In de luchthaven kunt u de tekst van de passagiersrechten aan de incheckbalies of de instapzones verkrijgen.

Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer
Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV)
CCN - 2de verdieping
Vooruitgangstraat 80, bus 5
1030 Brussel
02/277 44 00 of 02/277 43 99
passenger.rights@mobilit.fgov.be