Inschrijving bij een Belgisch beroepsconsulaat

Op deze pagina vindt u alle informatie over de stappen die u voor uw vertrek moet nemen.

Werkwijze voor de inschrijving

Op deze pagina vindt u alle informatie over de registratieprocedure.
  1. Laatst bijgewerkt op

Deze pagina bevat algemene informatie van de FOD Buitenlandse Zaken. Als u in het buitenland woont, kijk dan op de pagina Ambassades en consulaten na of uw ambassade of consulaat op de eigen website specifieke informatie voor uw woonplaats geeft.


Voorwaarden inschrijving 


Om ingeschreven te kunnen worden in de bevolkingsregisters van het Belgische beroepsconsulaat moet u aan drie voorwaarden voldoen: 

  • U moet Belg zijn. 
  • U mag niet ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente. 
  • U moet bewijzen dat u uw gewone hoofdverblijfplaats (= een hoofdzakelijk en legaal verblijf) in het consulair ressort van het Belgische beroepsconsulaat heeft. 

Minderjarigen moeten nog aan een vierde voorwaarde voldoen: zij moeten ingeschreven worden in dezelfde registers als één van de ouders. 
 

Hoe inschrijven? 

  • Persoonlijk op het Belgische beroepsconsulaat.
  • Via e-mail (het e-mailadres voor uw beroepsconsulaat vindt u op de pagina Ambassades en consulaten).
  • Online via e-Consul. U heeft toegang tot e-Consul als u: 
    • Belg bent;
    • niet (meer) ingeschreven bent in een Belgische gemeente, want u heeft uw vertrek naar het buitenland aan deze gemeente gemeld;
    • beschikt over een geldige en geactiveerde Belgische eID;
    • uw PIN-code kent en in het bezit bent van een kaartlezer.