-
Laatst bijgewerkt op
Bij een aanvraag tot inschrijving in de consulaire bevolkingsregisters ontvangt iedere Belg een inschrijvingsformulier van de consulaire beroepspost.
De Belgen, die al ingeschreven zijn in de consulaire bevolkingsregisters, kunnen steeds een inschrijvingsformulier voor de verkiezingen vragen bij hun consulaire beroepspost.
Hoe kan u de formulieren indienen?
1. Op papier
Het is mogelijk zelf het formulier/de formulieren rechtstreeks te downloaden, in te vullen, te handtekenen en te bezorgen aan de consulaire beroepspost.
U mag de formulieren als volgt bezorgen:
- persoonlijk
- via de lokale postdiensten
- per e-mail
2. Digitaal
- Via e-Consul
- U kan inloggen op e-Consul als u:
- Belg bent en ouder dan 18 jaar.
- niet (meer) ingeschreven bent in een Belgische gemeente.
- beschikt over een geldige en geactiveerde Belgische eID.
- uw PIN-code kent en in het bezit bent van een kaartlezer.
Geldigheid inschrijving
De aanvraag tot inschrijving is geldig:
- vanaf de eerste dag van de vierde maand volgend op de indiening van het formulier.
- zolang de Belg ingeschreven blijft in de bevolkingsregisters van dezelfde consulaire beroepspost.
Bijvoorbeeld wanneer een consulaire beroepspost het formulier ontvangt op 15 mei 2024, is de inschrijving geldig op 1 september 2024.
Naam op het formulier?
Gehuwde kiezers ontvangen het formulier op hun naam naar Belgisch recht. Zij kunnen (in het speciaal voorziene vakje) de naam van hun echtgenoot/echtgenote vermelden indien dit noodzakelijk is voor een meer verzekerde kiescorrespondentie in hun land van verblijf.