Reisdocumenten

Op deze pagina vindt u welke reisdocumenten u nodig hebt om naar het buitenland te kunnen reizen.

Om naar het buitenland te kunnen reizen, heeft u officiële Belgische reis- of identiteitsdocumenten nodig. Denk er tijdig aan, het zou immers spijtig zijn uw reis te moeten uitstellen of annuleren omdat uw documenten niet in orde zijn.

Ook kinderen hebben een Kids-ID, eID of paspoort nodig, ook als ze jonger dan 12 jaar zijn en ook voor reizen in de Europese Unie.

Een Belg in het buitenland moet zich, ongeacht zijn leeftijd, altijd kunnen identificeren met een geldige Belgische identiteitskaart of paspoort.

Voor een aantal landen volstaat een identiteitskaart. Andere landen vereisen een paspoort, al dan niet met visum of elektronische inreistoestemming, eventueel aangevuld met een inentingsbewijs.

Buitenlandse Zaken, Belgische ambassades en consulaten kunnen en mogen niet tussenkomen bij visumaanvragen (van Belgen) voor derde landen.

Tips:

  1. Neem een kopie of foto van uw eID en/of paspoort op uw smartphone mee - dit vervangt wel de eID of het paspoort niet, maar kan helpen als u die verloren heeft.

  2. Voorzie minimaal 2 lege bladzijden in uw paspoort voor reizen buiten de EU.

  3. Om kansen op misbruik van een verloren of gestolen eID of paspoort te minimaliseren moet u dat onmiddellijk telefonisch melden aan DOCSTOP: 00800 2123 2123 of 0032 2 518 2123.

Let erop

  • Uw naam en voornaam op visumaanvragen en vliegtuigboekingen in te vullen zoals gevraagd, wat meestal betekent zoals afgedrukt in het paspoort, zonder volledige 3de en volgende voornamen.
  • Er zijn een aantal niet-officiële, commerciële en soms malafide websites die aan een meerkost als tussenpersoon werken.

De informatie over inreisvoorwaarden/reisdocumenten per land betreft enkel Belgen voor reizen van maximaal 90 dagen om privé-, toeristische en/of familiale redenen.

Als er geen minimumgeldigheid van identiteitskaart of paspoort wordt vermeld, dient het document enkel geldig te zijn en te blijven tijdens het verblijf.

Naast de hier aangeboden informatie kunt u tevens inlichtingen verkrijgen bij uw reisbureau, vliegtuigmaatschappij of bij de ambassade in Brussel/een consulaat in België van het land van bestemming. Tip: heel wat ambassades beschikken over een website met gedetailleerde inreisinformatie voor Belgen.

Let op: de coronaviruspandemie (COVID-19) kan aanleiding zijn tot een (tijdelijke) verstrenging van de vermelde inreisvoorwaarden!

Afwijzing van aansprakelijkheid: alle reisinformatie is onder voorbehoud en voor onaangekondigde wijzigingen vatbaar. Voor absolute zekerheid, raadpleeg de Ambassade of het Consulaat van het land of de regio waar u heen reist of uw reisagent/vliegtuigmaatschappij.

 

Kinderen op reis

Bij reizen van kinderen kan de politie aan de grens willen nagaan of de meereizende volwassenen naaste familie is, en zo niet, of het kind reist met medeweten en toestemming van zijn ouders.

De grenspolitie onderzoekt zelf of het de reis van de kinderen als OK beschouwt, ongeacht welke documenten ook worden voorgelegd.

Reist een kind met een ouder, dan kan een kopie van de geboorteakte de verwantschap al aantonen, zeker als de meereizende ouder een andere familienaam heeft.

Veel landen leggen geen bijkomende documenten op als kinderen met een identiteitskaart of paspoort reizen. Die landen beschouwen de identiteitskaart of het paspoort als uitdrukking van ouderlijke toestemming.

Enkele landen vragen dan weer wel bijkomende documenten indien kinderen niet met een of hun beide ouders reizen. Als bijkomend document wordt een “ouderlijke toestemming” genoemd. Het gaat hier niet over een gemeentelijk formulier ouderlijke toestemming, maar over een formulier van het land van bestemming! 
 

Reisdocumenten