-
Laatst bijgewerkt op
Lokaal aangeworven personeel
Onze posten in het buitenland werven regelmatig lokale medewerkers aan met diverse profielen. Heb je interesse in een dergelijke functie, dan is het belangrijk dat je al voor de aanvang van het sollicitatieproces administratief in orde bent in het land van bestemming. Afhankelijk van de lokale wetgeving betekent dit onder andere dat je al in het bezit moet zijn van een geldige verblijfs- en/of werkvergunning. Bij voorkeur bevind je je al in het land van de post waarvoor je solliciteert.
Als lokaal aangeworven medewerker krijg je een arbeidsovereenkomst in lijn met het lokale privaatrecht. Dat betekent dat je salaris uitbetaald wordt in de lokale munt en dat je extralegale voordelen ontvangt zoals voorzien in de lokale wetgeving. Werken in het buitenland heeft ook fiscale gevolgen. De fiscale impact is afhankelijk van je land van tewerkstelling, je familiale situatie en de looptijd van het contract. Ook de socialezekerheidsvoorzieningen verschillen van land tot land.
De aanwervingsprocedure voor lokale medewerkers verloopt volledig via de posten zelf. Voor meer informatie neem je best rechtstreeks contact op met de post in het land waar je wil werken. De lijst met contactgegevens van al onze posten vind je terug op onze website. Ook op sociale media worden vaak vacatures verspreid.
Contractueel uitgezonden personeel
De FOD Buitenlandse Zaken werft sporadisch voor bepaalde specifieke profielen contractuele medewerkers aan, bestemd voor posten in het buitenland. Deze medewerkers, met een Belgisch arbeidscontract, wisselen regelmatig van post en worden na verloop van tijd voor een aantal jaren toegewezen aan de centrale administratie in Brussel. De selectieprocedure wordt georganiseerd via Werkenvoor.be.
Gezochte profielen (m/v/x)
1. Visumagent in het buitenland
Als visumagent ben je verantwoordelijk voor de uitvoering van het Belgische visumbeleid op post in het buitenland. Je beheert en behandelt de visumaanvragen van buitenlanders die voor een kort of lang verblijf naar België willen komen, met strikte inachtneming van de geldende wetgeving. Daarnaast verzamel je informatie en relevante documentatie en schrijf je verslagen over specifieke of algemene feiten met betrekking tot de migratietrends in de landen van het consulair ressort waar je je bevindt.
2. Internationaal mobiele ICT-expert
Als mobiele ICT-expert sta je centraal in de IT-ondersteuning van onze diplomatieke missies in het buitenland. Gevestigd in een van onze ambassades of consulaten, ben je verantwoordelijk voor het operationeel houden van het computerpark van een hele regio. Je taken zijn divers en omvatten onder meer het beheer van incidenten en aanvragen via onze ticketing tool, de installatie en het onderhoud van computerapparatuur, het opleiden van lokale gebruikers en de ondersteuning van de centrale helpdesk. Je zal regelmatig moeten reizen binnen je jurisdictie om ter plaatse technische ondersteuning te verlenen. Deze functie vereist solide technische vaardigheden, een goed aanpassingsvermogen en een sterke klantengerichtheid.
3. Regionaal veiligheidsofficier
Als Regional Security Officer ben je verantwoordelijk voor de bescherming van onze belangen in het buitenland. Je bent gestationeerd in een van onze ambassades of consulaten en staat in voor de veiligheid van onze diplomatieke missies en ons personeel in een bepaalde regio. Je taken zijn divers en omvatten onder andere het evalueren van risico's, het opstellen van noodplannen, het coördineren van acties in geval van incidenten, de fysieke beveiliging van onze gebouwen en personeel, de beveiliging van onze gevoelige informatie en een nauwe samenwerking met de lokale autoriteiten. Deze functie vereist een groot aanpassingsvermogen, een uitstekend analytisch vermogen en een sterk verantwoordelijkheidsbesef.
4. Uitgezonden administratief assistent
Als uitgezonden administratief assistent ben je een veelzijdige en proactieve collega die een cruciale rol speelt in het ondersteunen van onze diplomaten. In deze dynamische en internationale omgeving ben je verantwoordelijk voor een breed scala aan taken, waaronder agendabeheer, contactbeheer, reisorganisatie, correspondentie en evenementenplanning. Je bent het aanspreekpunt voor zowel interne als externe betrokkenen en zorgt voor een efficiënte en georganiseerde werkomgeving.
Selectieprocedure
Selectieprocedures voor de verschillende profielen van het contractueel uitgezonden personeel worden slechts zeer sporadisch georganiseerd. Als ze georganiseerd worden, gebeurt dit via Werkenvoor.be, het selectiebureau van de federale overheid.
Wanneer we een vacature publiceren, zal je deze terugvinden op de website van Werkenvoor.be
Wil je deelnemen aan een selectieprocedure? Op zijn website legt Werkenvoor.be uit:
- Welke procedures er zijn en hoe je je kandidaat kan stellen
- Hoe de standaardscreening verloopt
- Aan welke testen je je kan verwachten
Voordelen
Als medewerker bij de federale overheid geniet je van heel wat voordelen. Ook onze FOD biedt haar medewerkers een brede waaier van interessante extra’s aan:
- bovenop het maandsalaris ontvang je bijkomende tegemoetkomingen zoals een buitenlandvergoeding
- mogelijkheid tot het verwerven van een tweetaligheidspremie
- voordelige hospitalisatieverzekering
- 31 tot 45 dagen verlof per jaar, in functie van de post waar je terechtkomt
- mogelijkheid om relevante ervaring te valoriseren
Ontdek alle informatie en voordelen over werken bij de federale overheid op het portaal van het federale personeel
Wil je graag weten wat je als medewerker van de FOD Buitenlandse Zaken zou verdienen? Gebruik dan deze handige salarissimulator. De voordelen verbonden aan het uitoefenen van een functie in het buitenland worden niet weergegeven via de simulator.
Familiebeleid
De FOD heeft een uitgebreid familiebeleid om medewerkers en hun gezin te ondersteunen tijdens hun buitenlandse opdrachten.
Werken en leven in het buitenland voor de FOD Buitenlandse Zaken is een verrijkende ervaring, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee. Het betekent kiezen voor een leven vol veranderingen: elke drie à vier jaar wissel je van bestemming, en je gezin verhuist mee. Dit heeft invloed op veel aspecten van het leven: familie, sociale contacten, werk en leefomgeving. Daarom is het belangrijk om samen deze keuze te maken.
Medewerkers en hun gezin hebben idealiter eigenschappen zoals een open geest, aanpassingsvermogen, doorzettingsvermogen, oplossingsgericht denken, goede communicatieve vaardigheden en empathie.
Elke situatie is uniek: je kunt alleenstaand zijn of gehuwd, jonge kinderen of tieners hebben, gescheiden zijn, kinderen hebben die in België studeren of zieke familieleden die in België blijven. Dit vertrek heeft onvermijdelijk impact op elk gezinslid.
De Family Officer van de FOD staat klaar om gezinnen te begeleiden tijdens hun verblijf in het buitenland en hen te helpen met vragen over het expatleven. Veelgestelde vragen gaan vaak over de school van de kinderen, de partner, gezondheid of administratieve zaken.
In welk schoolsysteem schrijf ik mijn kind(eren) in het buitenland in? En komt de FOD tegemoet in de kosten?
In de meeste buitenlandse hoofdsteden zijn er verschillende internationale scholen. De Family Officer kan je informeren over de voor- en nadelen van elke school en welke voorbereidingen je moet treffen. De keuze voor een school is persoonlijk. De FOD vergoedt de schoolkosten volgens vastgestelde regels.
Mijn partner verhuist met me mee naar mijn post. Mag hij of zij daar werken?
Het is niet altijd eenvoudig om een carrière voort te zetten als je je partner op post vergezelt. De Family Officer biedt een uitgebreid programma om partners te ondersteunen. De FOD sluit ook internationale bilaterale verdragen om werkvergunningen voor partners te verkrijgen. Momenteel zijn er buiten de EU al 30 van deze verdragen getekend, en er zijn er meer in de maak.
Krijgt mijn gezin medische dekking?
De medewerkers en hun gezin genieten medische dekking in het buitenland (RSZ - Overzeese Sociale Zekerheid of het ziekenfonds, naargelang de post). Ze kunnen tegen een voordelig tarief ook een hospitalisatieverzekering afsluiten die wereldwijde dekking biedt.
Voor meer details over het leven op post en de bijbehorende regelingen kun je altijd terecht bij de Family Officer van de personeelsdienst van de FOD Buitenlandse Zaken: family.officer@diplobel.fed.be.