Carrière in het buitenland

Heb je interesse om (tijdelijk) in het buitenland te werken? Onze FOD beschikt over een uitgebreid postennetwerk tot in de verste uithoeken van de wereld. Op deze pagina vind je alle informatie over de verschillende carrièremogelijkheden die onze FOD aanbiedt op post.

Contractuele carrière in het buitenland

Ontdek hier de mogelijkheden om als contractuele medewerker op post te werken.
  1. Nog steeds geldig op
  2. Laatst bijgewerkt op

Lokaal aangeworven personeel

Onze posten in het buitenland werven regelmatig lokale medewerkers aan met diverse profielen. Heb je interesse in een dergelijke functie, dan is het belangrijk dat je al voor de aanvang van het sollicitatieproces administratief in orde bent in het land van bestemming. Afhankelijk van de lokale wetgeving betekent dit onder andere dat je reeds in het bezit moet zijn van een werkvisum etc. Bij voorkeur bevind je je al in het land van de post waarvoor je solliciteert.

Als lokaal aangeworven medewerker krijg je een arbeidsovereenkomst in lijn met het lokale privaatrecht. Dat betekent dat je salaris uitbetaald wordt in de lokale munt en dat je extralegale voordelen ontvangt zoals voorzien in de lokale wetgeving. Werken in het buitenland heeft ook fiscale gevolgen. De fiscale impact is afhankelijk van je land van tewerkstelling, je familiale situatie en de looptijd van het contract. Ook de socialezekerheidsvoorzieningen verschillen van land tot land.

De aanwervingsprocedure voor lokale medewerkers verloopt volledig via de posten zelf. Voor meer informatie neem je best rechtstreeks contact op met de post in het land waar je wil werken. De lijst met contactgegevens van al onze posten vind je terug op onze website. Ook op sociale media worden vaak vacatures verspreid.

Contractueel uitgezonden personeel

De FOD Buitenlandse Zaken werft voor bepaalde specifieke profielen af en toe contractuele medewerkers aan die uitgezonden worden naar de posten in het buitenland. Die medewerkers krijgen een Belgische arbeidsovereenkomst en veranderen regelmatig van post. De selectieprocedure verloopt via Selor.

Gezochte profielen

Visumambtenaar in het buitenland

Als visumambtenaar ben je verantwoordelijk voor de uitvoering van het Belgische visumbeleid op post in het buitenland. Je beheert en behandelt de visumaanvragen van buitenlanders die voor een kort of lang verblijf naar België willen komen, met strikte inachtneming van de geldende wetgeving. Daarnaast verzamel je informatie en relevante documentatie en schrijf je verslagen over specifieke of algemene feiten met betrekking tot de migratietrends in de landen van het consulair ressort waar je je bevindt.

Financieel beheerder in het buitenland

Werk je als financieel beheerder op een van onze posten in het buitenland, dan help je de collega’s ter plaatse met de correcte opmaak en opvolging van hun budgetten en rekeningen. Je staat hiervoor in nauw contact met de collega’s van de Stafdirectie Budget en Beheerscontrole op het hoofdbestuur in Brussel. Sommige financieel beheerders zijn niet enkel verantwoordelijk voor een bepaald land, maar voor een hele regio. In dat geval volg je de boekhouding van alle posten die onder jouw verantwoordelijkheid vallen.

Selectieprocedure

Selectieprocedures voor de verschillende profielen van het contractueel uitgezonden personeel worden niet vaak georganiseerd. Als ze georganiseerd worden, gebeurt dit via Selor, het selectiebureau van de federale overheid.

Wanneer we een vacature publiceren, zal je deze terugvinden op de website van Selor.

Wil je deelnemen aan een selectieprocedure? Op zijn website legt Selor uit:

Voordelen

Als medewerker bij de federale overheid geniet je van heel wat voordelen. Ook onze FOD biedt haar medewerkers een brede waaier van interessante extra’s aan:

  • bovenop het maandsalaris ontvang je bijkomende tegemoetkomingen zoals een buitenlandvergoeding
  • mogelijkheid tot het verwerven van een tweetaligheidspremie
  • voordelige hospitalisatieverzekering
  • 31 tot 45 dagen verlof per jaar, in functie van de post waar je terechtkomt
  • mogelijkheid om relevante ervaring te valoriseren

Ontdek alle informatie (extra premies en toelagen, ...) en voordelen over werken bij de federale overheid op FedWeb, het portaal van het federale personeel.

Wil je graag weten wat je als medewerker van de FOD Buitenlandse Zaken zou verdienen? Gebruik dan deze handige salarissimulator. De voordelen verbonden aan het uitoefenen van een functie in het buitenland worden niet weergegeven via de simulator.

Familiebeleid

De FOD heeft een uitgebreid familiebeleid om medewerkers en hun gezin op post bij te staan.

In het buitenland leven en werken voor de FOD Buitenlandse Zaken is op menselijk vlak een verrijkende ervaring, die ook haar uitdagingen heeft.  Het is ook kiezen voor een leven dat herhaaldelijk verandert: iedereen die in de buitenlandse carrière aan de slag is (visumagent, financieel beheerder, andere contractuele expats), wisselt om de drie of vier jaar van bestemming. En de gezinsleden verhuizen mee. Dat heeft zo zijn gevolgen voor de meeste facetten van het leven: familiaal, sociaal, professioneel, maar ook op het gebied van leefomgeving. Een gezamenlijke beslissing over die keuze is dan ook onontbeerlijk om op goede voet te vertrekken.

De medewerker en zijn of haar familie bezitten het best de volgende eigenschappen: een open geest, aanpassings- en doorzettingsvermogen, oplossingsgericht denken, goede communicatieskills en sociaalvoelendheid, om er maar enkele te noemen.

Elk vertrek is anders: je kan alleenstaand zijn of gehuwd, jonge kinderen of tiener kinderen hebben, gescheiden zijn, kinderen hebben die in België studeren of zieke gezinsleden die in België achterblijven. Het vertrek heeft ook onvermijdelijk een impact op elk gezinslid.

De Family Officer van de FOD staat klaar om gezinnen te begeleiden tijdens hun verblijf in het buitenland en hen te helpen een antwoord te vinden op alle vragen die ze hebben bij het expatleven.

De vragen die vaak terugkeren, gaan over de school van de kinderen, over aspecten die betrekking hebben op de partner of de gezondheid, of ook over administratieve zaken:

In welk schoolsysteem schrijf ik mijn kind(eren) in het buitenland in? En komt het Departement tegemoet in de kosten? 

In de meeste buitenlandse hoofdsteden vind je verschillende internationale scholen.  De Family Officer kan je vertellen wat de voor- en nadelen van elk van die scholen zijn en ook uitleggen welke voorbereidingen je eventueel moet treffen. De schoolkeuze blijft persoonlijk.  Het Departement komt tegemoet in de schoolkosten op basis van vastgestelde regels.

Mijn partner verhuist met me mee naar mijn post. Mag hij of zij daar werken? 

Het is niet vanzelfsprekend om een loopbaan voort te zetten wanneer je je partner op post vergezelt. De Family Officer voorziet in een uitgebreid programma om partners daarbij te helpen. Hij moedigt het Departement ook aan om internationale bilaterale verdragen te sluiten, zodat je als partner in het buitenland een werkvergunning kunt krijgen. Momenteel zijn er (buiten de EU) al 21 van die verdragen bekrachtigd, en er zijn er ook meerdere nieuwe in de maak.

Krijgt mijn gezin medische dekking?

De medewerker (en zijn gezin) genieten medische dekking in het buitenland (DIBISS of ziekenfonds, naargelang de post). Hij of zij kan tegen een voordelig tarief ook een hospitalisatieverzekering afsluiten die wereldwijde dekking biedt.

Voor meer details over wat een leven op post juist inhoudt en welke regelingen eraan verbonden zijn, kan je steeds terecht bij de Family Officer van de personeelsdienst van de FOD Buitenlandse Zaken:

family.officer@diplobel.fed.be
02 501 85 82