Ambassade Lima schenkt IP-telefooncentrale in strijd tegen COVID-19

  1. Laatst bijgewerkt op
Image
Screenshot van aanwezigen in TEAMS-ceremonie

De virtuele overhandigingsceremonie van de telefooncentrale. © Ambassade Lima

Al sedert het begin van de coronacrisis in maart 2020 hebben onze ambassades kleine hulpacties opgezet in de landen waar ze gevestigd zijn. Daarmee willen ze het leed verzachten dat de crisis er heeft aangericht.

IP-telefooncentrale

Ook onze ambassade in Lima heeft haar steentje bijgedragen. Peru werd (en wordt) zwaar getroffen door COVID-19. Om de druk op de gezondheidszorg te verlichten, is het beter om zo veel mogelijk COVID-19-patiënten met lichte symptomen thuis vanop afstand te begeleiden. Dat zogenaamde ‘telemonitoring’ kan ook nuttig zijn om patiënten op te volgen die hulp zoeken voor andere ziektes of  die nog geen definitieve COVID-19-diagnose hebben.

Daarom zette het Peruviaanse Tropisch Medisch Instituut Alexander von Humboldt (AvH) het pilootproject ‘telemonitoring van COVID-19-patiënten’ op. Met succes! Alleen al tussen mei en november 2020 – tijdens de eerste golf in Peru - konden meer dan 2500 COVID-19-patiënten begeleid worden via meer dan 8500 medische raadplegingen vanop afstand. Voor de al overbelaste Limeense ziekenhuizen betekende dat dus 2500 patiënten minder.

Aangezien de tweede golf in Peru nog zwaarder uitviel dan de eerste, was het project dringend aan uitbreiding toe. Daar heeft onze ambassade in Lima op ingespeeld door een IP-telefooncentrale te schenken. Dat is een toestel waarmee je vlot en goedkoop via het internet een telefooncentrale kan opzetten om operatoren in contact te brengen met zowel de patiënt als met de software om het dossier op te volgen. De plechtige overhandigingsceremonie vond noodgedwongen virtueel plaats (foto).

Het AvH-instituut werd niet zonder reden gekozen. Het instituut werkt immers al lang samen met het Instituut voor Tropische Geneeskunde (ITG) in Antwerpen en al meer dan dertig jaar met de Belgische Ontwikkelingssamenwerking. Het speelt ook een voorname rol in de medische testen met de COVID-19-vaccins die Peru invoert.

Image
Stappenplan voor medewerkers telefooncentrale

Zo werkt de IP-telefooncentrale.

Webinar over vaccins en vaccinatiestrategieën

Precies daarom organiseerde onze ambassade op 11 maart 2021, naar aanleiding van de schenking van een IP-telefooncentrale, een bijhorend webinar over vaccins en vaccinatiestrategieën in Peru en België. De sprekers waren afkomstig van het AvH-instituut, het ITG en de Belgische FOD Volksgezondheid. Meer dan 300 Peruanen en leden van de Belgische gemeenschap woonden het event bij via Facebook live of Zoom.

Ondanks de zeer verschillende contexten (gezondheidsinfrastructuur, quarantainemaatregelen…) in Peru en België konden er toch interessante vergelijkingen getrokken worden. Zo werd er gesproken over het belang van het bestrijden van nepnieuws, de twijfels bij de bevolking om zich al dan niet te laten vaccineren en welke strategieën er in het onderwijs gebruikt moeten worden. Je kan het event hier nog bekijken.