-
Laatst bijgewerkt op
Vestiging van gewone verblijfplaats in het buitenland
Elke Belg die zijn gewone verblijfplaats in het buitenland wil vestigen, moet hiervan ten laatste de dag vóór zijn vertrek aangifte doen bij het gemeentebestuur van zijn woonplaats.
Het gemeentebestuur geeft dan een bewijs van schrapping uit de bevolkingsregisters af.
Op basis van een bewijs dat u zich hoofdzakelijk en legaal in het buitenland gevestigd heeft (kopie verblijfsvergunning, attest van woonplaats van lokale autoriteiten, ...) en een aantal andere documenten kunt u zich vervolgens laten inschrijven op het Belgische beroepsconsulaat dat bevoegd is voor uw nieuwe gewone verblijfplaats. U neemt best vooraf contact op met het Belgische beroepsconsulaat om na te gaan over welke andere documenten het precies gaat.
Fiscale gevolgen
Zodra een persoon afgeschreven is uit de Belgische bevolkingsregisters, verandert zijn fiscale toestand.
De Belgische fiscale reglementering is zeer ingewikkeld en de fiscale toestand kan bovendien verschillen naargelang de bilaterale of multilaterale verdragen waarbij België partij is.
De FOD Buitenlandse Zaken verstrekt geen inlichtingen over de fiscale gevolgen van een vertrek naar het buitenland.
Voor gedetailleerde informatie:
- Federale Overheidsdienst Financiën
Administratie van Fiscale Zaken
North Galaxy, Koning Albert II-laan 33, bus 22
1030 Brussel
+ 32 2 572 57 57 - Bevoegd belastingkantoor in België
Verblijfsvoorwaarden
Voor inlichtingen in verband met de verblijfsvoorwaarden voor Belgen in het buitenland (verblijfsvergunning, werkvergunning, ...) dient u contact op te nemen met de ambassade van het land van verblijf in Brussel
Sociale zekerheid
Voor meer informatie, consulteer de pagina Sociale zekerheid
Pensioen
Voor meer informatie, consulteer de pagina Pensioen
Andere vragen
Verdere informatie betreffende wonen in het buitenland kunt u terugvinden op de Federale Portaalsite