Het Europese beleid van België wordt bepaald op de meer dan 545 jaarlijkse coördinatievergaderingen die de DGE met de federale departementen, de Gemeenschappen en de Gewesten houdt. Bedoeling? Tot een consensus komen en België met één stem laten spreken in Europa. De DGE onderhoudt ook talrijke contacten met buitenlandse gesprekpartners op Europees niveau. Ze luistert naar de vragen van burgers over Europa en biedt verschillende diensten en specifieke opleidingen aan en zet gerichte communicatieactiviteiten op.
-
Belgisch voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie
Van 1 januari tot 30 juni 2024 neemt België het voorzitterschap waar van de Raad van de Europese Unie (de ‘Raad’).
-
Het Belgische voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie is afgelopen – Verwezenlijkingen van de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
Het Belgische voorzitterschap van de Raad van de EU liep af op 30 juni. Mede door de zeer goede samenwerking tussen alle betrokken overheidsdiensten was het een succesvol semester. Hierbij sommen we de belangrijkste verwezenlijkingen van de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking op.
-
Coördinatie van het Europees beleid en vertegenwoordiging van België
Volgens het Grondwetsprincipe “in foro interno, in foro externo” zijn de Belgische deelstaten bevoegd voor de internationale aspecten van hun interne bevoegdheden (bijvoorbeeld energie, leefmilieu, onderwijs, enz.). Met het Verdrag van Maastricht van 1992 werd het daarenboven mogelijk gemaakt voor de deelstaatministers om hun lidstaat te vertegenwoordigen in de Raad van de Europese Unie.
-
Organogram
Organogram van de directie-generaal Europese Zaken en Coördinatie (DGE).
-
Wie zijn wij?
De opdracht en structuur van de directie-generaal Europese Zaken en Coördinatie.
-
Jaarverslag over de activiteiten van de EU
Op deze pagina vindt u het jaarverslag over de activiteiten van de EU.
-
Vrijheid, veiligheid en recht
De Unie is gegrond op het Verdrag betreffende de Europese Unie en het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. De Unie biedt haar burgers een ruimte van vrijheid, veiligheid en recht zonder binnengrenzen, waarin het vrije verkeer van personen is gewaarborgd in combinatie met passende maatregelen met betrekking tot controles aan de buitengrenzen, asiel, immigratie en voorkoming en bestrijding van criminaliteit en waarin de grondrechten en de verschillende rechtsstelsels en -tradities van de lidstaten worden geëerbiedigd.
-
Europees recht
Vertegenwoordiging van België voor de Europese rechtbanken (HJEU en EVA-Hof).
-
De economische en monetaire unie (EMU), de Europese begroting en sociale convergentie
Economisch bestuur gaat over de coördinatie van de economische beleidslijnen van de EU-lidstaten, die erop gericht zijn om de doelstellingen van de EU te verwezenlijken. De financiële, budgettaire en economische crisis die in 2008 de kop opstak, heeft aangetoond dat de EU nood had aan een bestuursmodel dat efficiënter is dan het coördinatiemodel of de ad-hocreacties die tot dan legio waren. De noodzaak van een structurele hervorming van de Economische en Monetaire Unie (EMU), met de nadruk op het belang van begrotingscontrole en de sociale component, heeft dan ook ruim aandacht gekregen. De verdieping van de EMU geeft de aanzet voor een harmonisch sociaal-economisch bestuur. Rekening houdend met de risico’s die aanhoudende situaties van ernstige onevenwichtigheden in dit domein inhouden, worden de sociale en werkgelegenheidsindicatoren voortaan in de economische analyses meegewogen.
-
Interne markt en industrie
De interne markt steunt op de vier grote vrijheden (goederen / personen / diensten / kapitaal). Alle nodige maatregelen worden genomen om het dagelijkse leven te vergemakkelijken en meer kansen te creëren voor consumenten, ondernemingen en overheden die investeren en op de Europese interne markt goederen en diensten kopen en verkopen. Met de nieuwe Europese wetgeving impliceert het streven naar duurzame groei door middel van de overschakeling naar een koolstof neutrale economie een bredere en meer geïntegreerde visie van de interne markt, die beter aansluit bij het industriële beleid en het handelsbeleid.
-
Energie en klimaat
Het energie en klimaatbeleid van de Europese Unie steunt op drie cruciale pijlers: energiezekerheid, competitiviteit en duurzaamheid. In het nieuwe beleidskader horizon 2030 is de tussentijdse doelstelling opgenomen om de broeikasgassen met ten minste 55% procent te reduceren ten opzichte van 1990. Het gaat hierbij om een tussenstap om de doelstelling klimaatneutraliteit tegen 2050 te bereiken, meer bepaald de doelstelling uit de Green Deal.
-
De Europese digitale agenda
In februari 2020 heeft de Europese Commissie heeft haar digitale strategie gelanceerd met een reeks thematische en wetgevingsinitiatieven op digitaal gebied. Die strategie vormt samen met de Green Deal de dubbele uitdaging om de Europese economie om te vormen tot een duurzame economie en maatschappij van de toekomst.
-
Transport
Vervoer is een hoeksteen van de Europese integratie en van vitaal belang voor het vrije verkeer van personen, diensten en goederen. Het EU-vervoersbeleid helpt de Europese economie in beweging te blijven door middel van een modern infrastructuurnetwerk waardoor vervoer sneller en veiliger verloopt en duurzame en digitale oplossingen bevorderd worden.
-
Milieu en gezondheid
Milieuproblemen, zoals luchtverontreiniging, stoppen niet aan de nationale grenzen. Mede onder invloed van mondiale ontwikkelingen, heeft de EU een indrukwekkend acquis opgebouwd, waarbij de lidstaten samen naar oplossingen zoeken om grensoverschrijdende milieuproblemen zoals luchtverontreiniging, watervervuiling en biodiversiteitsverlies aan te pakken. De Lidstaten van de EU organiseren voornamelijk zelf de gezondheidszorg voor hun burgers. De EU vult het nationale beleid aan door gemeenschappelijke doelstellingen vast te leggen. Zo biedt de EU hulp bij de aanpak van gemeenschappelijke uitdagingen zoals epidemieën, chronische ziekten of de vergrijzing. In de toekomst zal de EU een nog grotere rol spelen in de gezondheid.
-
Landbouw en visserij
De belangrijkste elementen van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) zijn de rechtstreekse betalingen als inkomenssteun voor landbouwers, de gemeenschappelijke ordening van de markten voor landbouwproducten en de ontwikkeling van de plattelandsgebieden in de Europese Unie. Het gemeenschappelijk visserijbeleid (GVB) is gericht op de instandhouding van de mariene biologische hulpbronnen, zoals vissoorten en schaal- en schelpdieren, en op het beheer van de visserijvloot van de Europese Unie. Het doel van het GVB is ook de milieuduurzaamheid op lange termijn in de visserij- en aquacultuuractiviteiten te waarborgen en te zorgen voor positieve economische en sociale effecten voor vissers en kustgemeenschappen.
-
Handelsbeleid
Het gemeenschappelijk handelsbeleid is een exclusieve bevoegdheid van de Europese Unie. De Europese Commissie onderhandelt met handelspartners in naam van de Europese Unie, na het verkrijgen van een mandaat van de lidstaten. De lidstaten bieden de Commissie ondersteuning en begeleiding tijdens deze onderhandelingen, terwijl de Commissie het Europees Parlement onmiddellijk en volledig op de hoogte houdt. Overeenkomstig het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie voert de Commissie dergelijke handelsonderhandelingen zowel met derde landen als binnen het kader van internationale organisaties, in de eerste plaats de Wereldhandelsorganisatie (WTO). De EU-instellingen zijn ook verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van EU-handelswetgeving.
-
Externe betrekkingen
Met het Verdrag van Lissabon, dat op 1 december 2009 in werking is getreden, de aanstelling van een Hoge Vertegenwoordiger voor het Buitenlands- en Veiligheidsbeleid (die eveneens Vicevoorzitter van de Europese Commissie is), en de oprichting van een Europese Dienst voor Extern Optreden (EDEO) werden de externe betrekkingen van de Europese Unie grondig hertekend en werd de Europese Unie slagvaardiger. Bij haar optreden laat ze zich leiden door de beginselen die de EU over de hele wereld tracht te bevorderen: vrede, democratie, rechtsstaat, mensenrechten en fundamentele vrijheden.
-
Verdragen, instellingen en politiek project
De Europese Unie is gegrondvest op de waarden van democratie, de rechtsstaat en de eerbiediging van de grondrechten en streeft de verwezenlijking van de doelstellingen na in het belang van de burger. Om die doelstellingen te bereiken, heeft de Unie rechtsgrondslagen ter beschikking, de Europese Verdragen en de instellingen, met name het Europees Parlement, de Europese Commissie, de Raad van de Europese Unie en het Hof van Justitie.
-
Omzetting
Na de goedkeuring moet een richtlijn door elke EU-lidstaat in nationale wetgeving worden omgezet binnen het voorziene tijdsbestek. Wanneer een richtlijn niet tijdig of correct wordt omgezet of wanneer het EU-recht fout of onvolledig wordt toegepast, kan de Europese Commissie een inbreukprocedure tegen de nalatige Lidstaat starten, wat kan leiden tot een veroordeling door het Hof van Justitie van de Europese Unie.
-
SOLVIT: bemiddeling voor administratieve problemen in Europa
SOLVIT is een gratis online bemiddelingsnetwerk dat door de Europese Commissie werd opgericht in 2002 om burgers en bedrijven die in een andere lidstaat dan de hunne leven, werken of studeren te helpen bij administratieve problemen in het kader van hun rechten als EU-burger. Het Belgische SOLVIT-centrum is verbonden aan de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.
-
Studiebeurzen
Op deze pagina leest u meer over Stichting Bernheim en het Europacollege.
-
Europe Direct, Europa dichter bij de burger
Europe Direct zijn informatiecentra van de Europese Commissie. Ze werden in 1997 in samenwerking met de FOD Buitenlandse Zaken opgericht. De meeste centra hebben een gaststructuur per provincie/gemeenschap/gewest door wie ze worden ondersteund.
-
Omzetting van Europese richtlijnen
Op deze pagina vindt u meer informatie over de omzetting van Europese richtlijnen.
-
Conferentie over de toekomst van Europa
De conferentie over de toekomst van Europa is een door burgers aangestuurde reeks debatten en discussies, waar mensen uit heel Europa hun ideeën kunnen delen en mee kunnen bouwen aan onze gemeenschappelijke toekomst. Deze conferentie is uniek in haar soort: grootschalig, Pan-Europees en democratisch. Ze biedt een nieuw forum voor open, inclusief en transparant overleg met de burgers over een aantal belangrijke prioriteiten en uitdagingen.
-
Doelstelling voor België
België wil het vertrouwen in politiek als positieve kracht versterken door van democratische vernieuwing een prioriteit te maken. De democratische werking moet worden gemoderniseerd door te streven naar vereenvoudiging en door een opening naar nieuwe participatievormen. Zo verrijken we onze representatieve democratie met meer rechtstreekse participatie van burgers in de politieke besluitvorming.
-
Belgische burgerpanels
Als een van de 27 lidstaten van de Europese Unie besloot België deel te nemen aan de Conferentie over de toekomst van Europa door ook op nationaal niveau burgerpanels te organiseren.
-
Overzicht van alle Belgische evenementen en initiatieven op federaal niveau en op het niveau van de gefedereerde entiteiten
Overzicht van alle Belgische evenementen en initiatieven op federaal niveau en op het niveau van de gefedereerde entiteiten.
-
Links
Nuttige links met betrekking tot de Conferentie over de toekomst van Europa.
De EU bundelt haar krachten voor externe actie
De Europese Unie bundelt diverse financieringskanalen tot één enkel instrument: Global Europe. De vereenvoudiging zal de EU meer...
EU: meer democratie in de praktijk
Leraar aardrijkskunde Rafik Kiouah vertelt over zijn deelname aan een Belgisch burgerpanel rond een democratischer EU, en dat in...
EU-AU-top: twee unies, één visie
De Europese en Afrikaanse Unie werkten in Brussel een hoopvol toekomstplan uit dat voorspoed en stabiliteit moet brengen op beid...